Járdán parkoltál egy ma divatos SUV-val? Baleset helyszíne mellett haladtál el és fotózgattál? Azt hitted elsőbbséged van a körforgalomban haladva? – Könnyen lehet ezekből bírság! Íme 3 alig ismert KRESZ-szabály.
Alig ismert KRESZ-szabály: nem biztos, hogy elsőbbséged van a körforgalomban!
Sokan nem is tudják, de nem feltétlenül a körforgalomban éppen haladónak van elsőbbsége azzal szemben, aki épp behajtana a körforgalomba. A KRESZ nem mondja ki, hogy a körforgalomban haladónak elsőbbsége van. Egész pontosan azt mondja a közlekedési szabályzat, hogy a körforgalom tábla olyan utat jelez, amelyen úgy kell haladni, hogy az út által körbezárt terület a vezetőtől balra essék – írja korábbi cikkében a Vezess.hu. Arról is rendelkezik még a KRESZ, hogy a többsávos körforgalomban a párhuzamos közlekedés szabályait kell alkalmazni, indexelni kell kifelé és előzni is tilos.
Hogy akkor miért kell mégis elsőbbséget adni a körforgalomban haladónak? Egyszerűen csak azért mert lényegében minden körforgalomnál macisajt tábla is van az oszlopon. Viszont, ha ez az elsőbbség adás kötelező tábla hiányzik a körforgalom előtt, és így koccanunk egy körforgalomba behajtó kocsival, akkor bizony hosszú jogi hercehurcára lehet számítani.
Balesetnél fotózgatás? Jöhet a csekk!
Alig egy hónapja történt, hogy egy M0-s autóúti kamionbalesetnél több autóst is megbírságoltak a rendőrök, akikről látták, hogy „katasztrófaturistaként” a telefonjukat használták vezetés közben. A katasztrófaturista autósok miatt több kilométeres dugó keletkezett, mert egyes járművezetők indokolatlanul lelassítottak, hogy láthassák, vajon mi történhetett.
Ehhez jött még egy adag szabálytalanság is, amikor a bámészkodók fotókat, videókat készítettek vezetés közben. Ezek után több autóst kiemeltek a rendőrök, akikről látták, hogy a telefonjukat használták vezetés közben. Nem érdemes tehát baleset közelében sem azt gondolni, hogy a rendőrök mással vannak elfoglalva, nem fognak egy kis fotózás miatt büntetni. Helyszíni bírság esetén 26 ezer forint és 3 büntetőpont, szabálysértési eljárás esetén pedig már 52 ezer forintos csekket kapnak ilyenkor a járművezetők. Ráadásul az autósok részéről ez a viselkedés azért is gond, mert ilyenkor nem az előttük haladóra figyelnek, emiatt balesetek, koccanások ugyanúgy előfordulhatnak, ami további torlódásokat és hosszabb menetidőt okozhat.
Nem csak a vezetés közbeni telefonálás miatt vehetik elő azt, aki baleset helyszínén videózgatásba kezd. Az elvárható segítségnyújtás mindenkinek alapvető kötelessége, és aki ezt elmulasztja – mert mondjuk inkább fotót, videót készít -, az törvénysértést követ el. Két évig terjedő szabadságvesztést kockáztat az, aki nem nyújt segítséget sérült, vagy olyan személynek, akinek az élete, vagy a testi épsége közvetlen veszélyben van. Ha az illető meghal, de az életét a segítségnyújtás megmenthette volna, akkor 3 évre terjed a szabadságvesztés.
Németországban egyébként már két évre is börtönbe zárhatják, azt, aki a közúti balesetek helyszínén felvételeket készít. Az elhunytak védelmében hozták meg a szabályozást.
Alig ismert KRESZ-szabály: SUV-val nem jó ötlet járdán parkolni
Az Alapjárat egy videójában hívta fel a figyelmet egy érdekes jelenségre, egy alig ismert KRESZ-szabályra. A közúti közlekedés szabályai még nem követték le teljesen az autóipari változásokat, így sokan akaratlanul is megszegik a járdán parkolás előírásait a szabadidő autóikkal.
A szabály szerint a járdán részben vagy teljes terjedelemben csak akkor szabad megállni, ha:
- azt a jelzőtábla vagy útburkolati jel megengedi,
- a jármű a járda szélességének legfeljebb felét foglalja el,
- a járdán a gyalogosok közlekedésére legalább 1,5 métert szabadon hagy,
- és, ha a jármű tengelyterhelése 1000 kg-ot nem haladja meg. (Az 1000 kg itt a tényleges tengelyterhelést jelenti, vagyis ha felállunk egy mérlegre, akkor az egy tengelyre legfeljebb ennyi terhelés mutatkozhat.)
Az említett pontok hiányossága is elégséges a szabálytalanság megállapítására. Tehét mind a négy feltételnek teljesülnie kell ahhoz, hogy szabályosan parkoljunk a járdán. Sőt, azt is fontos tudni, hogy tilos az úttesten parkolni, ha a járdán megengedett a parkolás.
At 1000 kg-os tengelyterhelés okozhat némi fejfájást a SUV tulajdonosoknak. Amikor a szabályt megalkották, az átlagos személyautók nemhogy tengelyenként, de legtöbbször teljes önsúlyukkal sem érték el az egy tonnát, ma azonban ez már korántsem igaz. Sok autó ma már simán eléri az akár 2 tonnás súlyt is. Ha pedig egy ilyen autóval parkolunk a járdán, a jelenleg érvényben lévő előírások szerint szabálytalanságot követünk el. Érdemes tehát megnézni autónk súlyát, mielőtt leparkolnánk a városban egy járdásra.