Magyarországon az autók átlagéletkora egyre magasabb. Már közel 16 éves egy átlagos magyar autó. Ez pedig nem is fog csökkenni, ugyanis a magyarországi újautó-piac tavaly egyedüliként lett mínuszos az egész Európai Unióban. Tehát csak nálunk csökkennek az újautó-eladások.
A magyarországi újautó-piac tavaly egyedüliként lett mínuszos az egész Európai Unióban. Nem csoda, hogy az autóállomány átlagéletkora folyamatosan emelkedik itthon. A fő okot megtaláljuk, ha megnézzük, hogy emelkedett itthon az új autók ára és hogyan az Európai Unióban, illetve a régióban – írja a Portfólió.
Mint kiderült, tavaly az Európai Unió újautó-piaca kifejezetten nagyot, 13,9 százalékkal emelkedett. Ez 10,55 millió autó forgalomba helyezését jelentette. Minden uniós tagállamban nőni tudott az eladás. Egy kivétel persze volt: Magyarország. Nálunk nem hogy nem nőttek volna, még csökkentek is az autó eladások 3,4 százalékkal. Ez 107,7 ezer darabot jelent.
Nem az az első ilyen alkalom. 2022-ben is gyengébb volt a magyar autópiac az uniósnál.
Ráadásul a magyar autóállomány cserélődését nagyrészt nem az új autók, hanem az import hajtja – mutat rá a Portfólió. Ez pedig azt eredményezte, hogy az autók átlagéletkora már 2008 óta folyamatosan emelkedik. Tavaly elérte a 15,8 évet.
De mi az oka annak, hogy az EU-ban csak Magyarországon csökkennek az autó eladások?
A cikk rávilágít: annak, hogy a magyarok nem tudnak új autót venni, nem csak az az oka, hogy a hazai vásárlóerő töredéke a nyugat-európainak. Az is nagy szerepet játszik ebben, hogy az új autók ára rendkívüli mértékben megemelkedett. Hazánkban különösképp. Emögött jelentős részben a forint elmúlt években látott gyengülése áll.
Az Eurostat adatai alapján óriási a különbség aközött, hogy mennyivel drágultak az új autók Magyarországon és az EU-ban 2017 és 2024 között.
Míg itthon az árak majdnem 72 százalékkal nőttek, az EU-ban mindössze 24,4-gyel. Ezt azt jelenti, hogy egy olyan autó, ami 2017 elején 5 millió forintba került, mostanra 8,6 millió forint.
Ez a növekmény gyakorlatilag megette a hazai bérnövekedést, vagyis hiába kerestek több mint 70 százalékkal többet a magyarok 2023-ban, mint 2017-ben, nem lett könnyebb hozzájutni egy új autóhoz.