Amikor ingyenes a D-kategóriás jogosítvány, és még fizetnek is érte – ezek a feltételek

Az ingyenes D-kategória valójában azt jelenti, hogy közlekedési vállalat tanulmányi szerződéssel átvállalja a D-jogosítvány és a GKI megszerzésének díjait, cserébe meghatározott ideig náluk dolgozol. Az, hogy alapjáraton mennyibe fájna egy D kategóriás jogosítvány megszerzése, előző cikkünkben kifejtettük. Ugyanez igaz a C kategóriás jogosítványra is, ha elbizonytalanodnál a különbségekben, érdemes beleolvasni.
A konstrukció kulcsai egyszerűek. Belépsz tanulóként, a képzés alatt is munkaviszonyban állsz, tehát kapsz bért, a sikeres vizsgák után pedig autóbuszvezetőként helyeznek el. A GKI-t jogszabály írja elő hivatásszerű személyszállításhoz, tehát a D mellé kötelező. A „nulladik” feltétel a PÁV II alkalmasság sok munkáltatónál, és az EÜ2 orvosi megfelelés – ezek nélkül nem vághatsz neki.
A BKV aktuális ajánlata
A BKV autóbuszvezető tanuló pozíciója kifejezetten erre épül. A hivatalos álláshirdetés szerint a belépés feltétele minimum 21 év, alapfokú végzettség, EÜ2, PÁV II, és C kategóriás jogosítvány vagy legalább 2 éves érvényes B. A tanulóidő B kategóriáról 6–7, C-ről 5–6 hónap. A tanulmányi szerződés kifejezetten a D+GKI megszerzésére szól, 2 éves vállalással. A képzés idején is bér jár, 7 órás bejelentett foglalkoztatás bruttó 2 320 Ft/óra, s modulonként bruttó 200 000 Ft sikerdíj (3+1 modul, összesen bruttó 800 000 Ft). Sikeres vizsga után a kezdő alapbér bruttó 2 965 Ft/óra, plusz üzemanyag-megtakarítási pótlék, cafeteria, és vállalati országbérlet (a dolgozónak 1 250 Ft admin-díjjal), családtagi utazási kedvezmények, szükség esetén munkásszálló.
Mit jelent ez a gyakorlatban? A D kategóriás jogosítvány ingyen a tiéd lesz (és a GKI is), mert a vállalat állja; közben fizetést kapsz a tanuló hónapokra, majd belépsz autóbuszvezetőnek. A vállalás ára a kétéves bent maradás. Ha valaki idő előtt kilépne, az ilyen szerződésekben tipikusan visszafizetési kötelezettség szerepel (kötbér, arányos költség). A konkrét feltételek a tanulmányi szerződésben olvashatóak. Aláírás előtt érdemes átnézni és kérdezni.
Volánbusz és országos utánpótlási csatornák
A Volánbusz a MÁV-csoport tagjaként rendszeresen indít utánpótlás-képzést. Hivatalos kommunikációjuk szerint D kategória és GKI megszerzésében támogatnak, tanulmányi szerződéssel; a tanfolyam idejére 7 órás részmunkaidős foglalkoztatás is elérhető. A toborzások platformonként változnak (karrieroldal, hivatalos socialmédia felületek), a felhívás lényege azonban ugyanaz, költségátvállalás D/GKI-ra vállalt munkaviszonyért. Emellett 2024–25-ben országos program is futott: az OFA Nonprofit Kft. „Munkaerőhiány csökkentése a szállítmányozás és személyszállítás területén” című programja több száz–ezer gépjárművezetői képzést finanszírozott hazai forrásból. Ha Volán-vonalban gondolkodsz, a karrieroldalt és az aktuális hirdetéseket érdemes nézni, mert a részletek – melyik telephely, milyen belépési szint, pontos vállalási idő -, toborzási körönként frissülnek.
Ha van még kérdésed maradt a jogosítvány megszerzésével kapcsolatban, akkor keresd kollégánkat az ingyenesen elérhető Ügyfélszolgálatunkon, segítünk.
Mi kell a D-hez, s mit válasszak?
Jog szerint D kategóriával autóbuszt vezethetsz; a DE kombináció nehéz pótkocsis autóbusz-szerelvényre ad jogosultságot. Általános szabály szerint a vezetési jogosultság 24 éves kortól állapítható meg, azonban belföldi korlátozással 21 éves kortól lehetséges átmeneti megoldás, a képzésre bocsátás minimumkora 21 év. Hivatásszerű személyszállításhoz GKI kell, s a legtöbb városi, helyközi munkáltató PÁV II minősítést is kér.
Ha budapesti városi busz a cél, akkor a BKV ajánlata most egy kézben, tisztán tartalmazza a feltételeket, a két év vállalási időt és a tanuló-bért. Jelentkezés előtt ellenőrizd a PÁV II/EÜ2 papírjaidat, és számolj a 6–7 hónapos tanulóidővel.
Ha helyközi, országos az irány, akkor a Volánbusz is visz végig D+GKI képzésen tanulmányi szerződéssel; a részletek telephelyenként és toborzási körönként változnak, az aktuális kiírás a mérvadó.