Mit vezethetek C jogosítvánnyal? Akár még trolibuszt is?

Használt autót vennél? Mikor foglalhatja le a rendőrség a kocsidat? Melyik a legjobb autóponyva jégeső ellen? Itt vagyunk, segítünk. Ha teherautóval akarsz dolgozni, előbb tudnod kell, mi fér bele a C jogosítványba. Mihez kell extra engedély? A legtöbben a kamionozást képzelik el, de nem is sejtik, mennyi szabály vonatkozik rá. A jogszabályok szerint a C kategória a nehéz járműveké, de az utasok szállításához külön vizsga kell.
Mi számít nehéz járműnek?
Ha a teherautód megengedett legnagyobb össztömege (MAM) meghaladja a 3 500 kg-ot, már C kategóriás járműről beszélünk, amit a C jogosítványoddal vezethetsz. Ez alapesetben magában foglalja, hogy a sofőrön kívül legfeljebb 8 utas ülhet a fülkében. A vontatmány kérdésekor arra kell figyelni, hogy csak akkor húzhatsz pótkocsit C-vel, ha annak MAM-je nem haladja meg a 750 kg-ot. Ha ennél nehezebb utánfutót vinnél, a C+E bővítés szükséges.
C1 kategóriás jogosítvány
A C1 jogosítvány olyan járművek vezetésére jogosít, amelyek nehezebbek a B kategórianál, de nem érik el a 3 500 kg feletti C kategóriát. C1-gyel olyan haszongépjárműveket vezethetsz, amelyek MAM-je 3 500 és 7 500 kg között van, és a vezetőn kívül legfeljebb 8 utas szállítására alkalmasak. A könnyű pótkocsi vontatására itt is lehetőséged van, de csak 750 kg-ig.
Nem busz, nem troli
A trolibusz és az autóbusz egészen más kategória. Ezekhez a D jogosítvány kell. Még ha a troli gumikerekeken gördül is, a jogszabály a jármű befogadóképességét nézi. 16 fő felett automatikusan D kategóriás besorolást igényel.
Magyarul, ha menetrend szerinti járatot szeretnél vezetni, vagy akár csak budapesti troli-vonalra pályázol, C helyett D-s papírra és az ahhoz tartozó szakmai vizsgára lesz szükséged.
Hol akadhatsz el?
Sokan abba ütköznek, hogy nem számolják bele a pótkocsi súlyát a megengedett 750 kg-be, vagy nem mérik meg pontosan a teherautó MAM-jét. Ezek az információk a forgalmi engedélyen megtalálhatók, s mindig ellenőrizd őket indulás előtt. A másik gyakori buktató, hogy a jelzett 750 kg helyett 4 tonnáról hallanak. – ez tévhit, nincsen össztömeg-korlát C kategóriában, csak a könnyű pótkocsi határa.
Valami nem tiszta? Megértjük, ha maradt még kérdésed, ezért van Ügyfélszolgálatunk, ahová bátran fordulhatsz segítségért.
Tanuld meg a teherautód műszaki felépítését: hogyan kell rögzíteni a rakományt, miként változik a súlyelosztás, és milyen távolságban marad a holttér a kamion oldalán. A pótkocsis manőverezéshez külön gyakorlat kell, hiszen a kanyarodás és a fékút is másképp alakul, mint személyautóval. A vizsga során a biztonságos elindulás, megállás és a szűk helyeken való fordulás pontossága számít.
Ha buszt vagy trolit szeretnél vezetni
Ha nem csak árut, hanem embereket is akarsz szállítani, először a D1 kategóriát érdemes megszerezni (legfeljebb 16 utas), majd a D kategóriát nagyobb buszokra és trolibuszokra. Ha emellett nehéz utánfutót is szeretnél vontatni, a D+E bővítés jelenti a következő lépést. A helyi közlekedési vállalatok általában tutorálással és gyakorlati képzéssel segítik a trolivezetők felkészülését, hiszen a városi pályák és a felsővezetékek kezelése speciális rutint igényel.