Meddig lehet visszavinni egy terméket? A Lidltől a webáruházakig végigvesszük a lehetőségeket

A vásárlásaink kapcsán gyakran előfordul, hogy egy termék nem felel meg az elvárásainknak, esetleg hibás. Szerencsére a jogszabályok lehetőséget biztosítanak a termékek visszavételére, legyen szó hibás termékről vagy egyszerű meggondolásról. Cikkünkben bemutatjuk a jótállás (hibás, elromlott termék) és az elállás (mégsem szeretnénk a terméket) jogi kereteit. Felvázoljuk tehát, hogy meddig lehet visszavinni egy terméket.

Hibás termékek és a jótállás

Ha egy termék hibás, akkor a vásárlót jótállási és szavatossági jogok illetik meg. A szavatosság kapcsán a PTK. alapján a vásárló 2 évig élhet a szavatossági jogával, ha a termék már a vásárláskor hibás volt. Ez azt jelenti, hogy a hibás terméket a kereskedő köteles javítani, cserélni, vagy ha ez nem lehetséges, a vételárat visszatéríteni.

A kötelező jótállás tartós fogyasztási cikkekre vonatkozik, például műszaki termékekre, bútorokra és egyéb nagyobb értékű árucikkekre. Korábban egységesen egy év volt a jótállási idő, 2021-től azonban az alábbiak szerint differenciálták az időtartamot:

  • 10 000 és 100 000 forint között: 1 év jótállás jár.
  • 100 000 és 250 000 forint között: 2 év a jótállási idő.
  • 250 000 forint felett: 3 év garanciát kell biztosítani.

A jótállási idő az áru átadásának napján kezdődik, vagy ha a terméket a kereskedő helyezteti üzembe, akkor az üzembe helyezés napján indul. Fontos újítás, hogy ha az üzembe helyezés 6 hónapon túl történik, akkor az átadás dátuma marad a jótállás kezdő időpontja.

Hogyan érvényesíthető a jótállás?

Vásárlás otthonról.

A jótállás lehetővé teszi a javítást, a cserét vagy a vételár visszafizetését. Ha egy termék meghibásodik, akkor a kereskedő köteles azt megjavítani. Amennyiben kiderül, hogy a termék nem javítható, vagy a termék három javítás után is ismét meghibásodik, akkor a fogyasztó kérheti a termék cseréjét, vagy ha ez nem lehetséges, akkor a vételár visszafizetését.

A javítást a kereskedőnek 30 napon belül el kell végeznie. Ha ez nem történik meg, akkor a fogyasztó szintén kérheti a termék cseréjét vagy a vételár visszatérítését. Erre a kereskedőnek 8 napos határideje van.

Hibátlan termékek és az elállási jog

A hibátlan termékek visszavétele nem kötelező az üzletek számára, kivéve, ha ezt külön feltételként vállalják (pl. nyitott visszavételi politika). Az online vásárlás esetében azonban más a helyzet.

Elállási jog online vásárlásoknál

Online vásárlás.

Az internetes vásárlásoknál a fogyasztókat 14 napos elállási jog illeti meg. Ez azt jelenti, hogy a vásárlónak indoklás nélkül lehetősége van visszaküldeni a terméket, és visszakapni a vételárat. Az elállási határidő termék esetében a kézhezvétel napjától, szolgáltatásnál pedig a szerződés megkötésének napjától számított 14 napig tart.

Abban az esetben, ha nem tetszik a termék, amit rendeltünk, vagy egyszerűen csak másra számítottunk, az elállási szándékot írásban kell jelezni az eladó felé pl. e-mailben. Ezután a terméket vissza kell küldeni a kereskedőnek. Ezt követően a kereskedő a vételárat 14 napon belül köteles visszatéríteni. Emellett fontos tudnunk, hogy a vásárló azonban általában köteles állni a szállítás költségeit.

Lidl: meddig lehet visszavinni egy terméket?

A Lidl-nél egyedülállóan rugalmas visszavételi politika érvényesül sok esetben. Ha a vásárolt nem élelmiszer jellegű (non-food) termék hibátlan, de mégsem tetszik, a Lidl nem kötelezett visszavenni azt, de saját politikájuk alapján sok esetben lehetőséget nyújtanak rá.

Ha a vásárolt nem élelmiszer jellegű (non-food) termék mégsem nyerte el a tetszésünk, akkor magánszemélyeknek a Lidl 90 napon belüli visszavételt tesz lehetővé. Ez nem biztos, hogy minden termékre igaz, szóval tájékozódjunk a Lidl újságokban vásárlás előtt. A visszavételhez szükséges a vásárlást igazoló blokk vagy digitális nyugta, valamint a virtuális vásárlói kártya is. A terméket eredeti állapotában kell visszavinni az üzletbe. Fontos, hogy ha vállalkozásként vásároltunk (áfás számlát kérve), a 90 napos visszavételi lehetőség nem érvényes.

Napi Spúrtipp
Hóvége Ügyfélszolgálat

Kkv-sok, figyelem! Milliókat kaphatsz és vissza sem kell fizetned – ezt kell tudni a Demján Sándor Programról

A hazai kis- és középvállalkozások számára idén minden eddiginél nagyobb lehetőségek nyílnak meg. Mint már korábban megírtuk a Demján Sándor Program kkv-knak kedvez - az új hír pedig az, hogy keretösszegét a kormány jelentősen megemelte.

Üveget vinnél a Sparba? Nem minden flakonra jár pénz – itt a lista

A spar üvegvisszaváltás szabályai 2025-ben: részletes útmutató a visszaváltható flakonokról, betétdíjakról, adományozásról és kézi visszaváltásról.

5 centis lyukak, túrások a kertben? 6 jel, hogy patkány fészkel a földben

Ha ilyet látsz, ne csak a vakondra gyanakodj. Simán lehet, hogy patkánylyukat találtál.

Most féláron a legfinomabb cseresznye: TOP 5 szedd magad 2025-ben

TOP 5 szedd magad cseresznye hely 2025-ben – pontos időpontok, illő felszerelés, és hogyan kereshetsz még több helyet.

Ennyibe kerül a horvát autópályadíj 2025-ben – Nyaralás előtt ezt kell tudnod!

Tudd meg, mennyi a horvát autópályadíj 2025-ben! Mutatjuk a legnépszerűbb úti célok díjait Zágrábtól Splitig, plusz hasznos tippet is adunk a fizetéshez.

Rollátor támogatással: tízezreket spórolhat, ha tb-re kéri – ennyit áll az egészségbiztosító

A segédeszközök nem vénykötelesek, bárki megvásárolhatja őket – csakhogy egyik sem olcsó.