Hatékony hulladékgazdálkodás vagy kötelező rossz? Sokak szerint a kötelező visszaváltási rendszer inkább az utóbbi kategóriába tartozik. Naponta látunk az üzletekben vásárlókat, akik küzdenek az automatákkal, aztán feladják, és fáradtan tudomásul veszik, hogy itt bizony nem kapnak vissza semmiféle pénzt. Az új rendszernek vannak hibái – finoman fogalmaztunk –, de tudunk pár trükköt, ami segíthet. A visszaváltható palackok 2024-ben nem foghatnak ki rajtunk!
2024 januárjában startolt el országosan a MOHU visszaváltórendszere, de a gyártók július 1-ig kaptak haladékot, hogy átálljanak a betétdíjas csomagolásokra. A júliustól forgalomba kerülő új palackokon már ott virít az 50 forintos logó, viszont még mindig lehetnek a boltok polcain olyan termékek, amelyek „régi” címkések. Idő lesz, mire a legyártatott címkék kipörögnek, és persze az is, hogy az automaták és maga a rendszer is flottul működjön.
Ezek a visszaváltható palackok 2024-ben
Szinte minden palack, amelynek csomagolása műanyag, fém vagy üveg alapú és az űrtartalma legalább 1 dl, legfeljebb 3 l. Ezek kötelezően visszaváltási díjas terméknek minősülnek, egy részük többutas, egy (nagyobb) részük egyutas. A többutas termékek az értékesítési láncon visszafelé eljutnak a gyártóhoz (ez az, amikor a kisboltban leadjuk az üveget), ami a megfelelő előkészítés után újratölti palackot. Az egyszer használatos, vagyis az egyutas üvegek azok, amelyekből hulladék lesz, és miután összegyűjtötték és előkezelték újrafeldolgozható anyagként későbbi palackok alapanyagává válhatnak.
A visszatérítésnek 3 módja van: bolti utalvány, banki utalás és jótékonysági felajánlás. Persze csak akkor, ha a gép visszaveszi a palackokat. És itt jönnek a problémák.
Ha nem veszi vissza a palackot az automata…
Nézzük meg, hogy a termék csomagolásán szerepel-e a „Vegyél vissza 50 Ft” logó. (Ezek kerülnek az egyutas palackokra. Az újratölthető, többutas palackokon 70 Ft szerepel, ezeket a hagyományos módon kell visszajuttatni.) A forgalomban (vagy otthon, a spájzban) még rengeteg logó nélküli italospalack lehet, ezeket a REpontokon nem tudjuk visszaváltani.
Vonalkóddal felfelé tegyük a palackokat a nyílásba. Ha ott a logó, és mégsem veszi be a gép, akkor ellenőrizzük, hogy horpadt-e a palack vagy sérült-e címke a vonalkódnál.
Még mindig nem veszi vissza? Elképzelhető, hogy még nincs regisztrálva a rendszerben az adott palack, vagy az automata adatbázisa nem frissült még. Ilyenkor segíthet a REpont-applikáció, amelynek van vonalkódolvasó funkciója, ez megmondja, hogy a palack visszaváltható-e.
Minden stimmel, de a gép hajthatatlan. Lehetséges, hogy megtelt a tartály, ezért állt le. Ilyenkor célszerű szólni az egyik boltos kollégának, az illetékes majd rendezi az automatát.