Emelkedéssel zárta az autóbiztosítási piac az idei első félévet – közölt a Netrisk. A hazai biztosítónál megkötött kötelező felelősségbiztosítások és cascobiztosítások száma is nőtt, előbbi átlagdíja nagyjából stagnál, míg utóbbi jelentősen drágult. A Netrisk adatai alapján megmutatjuk, hogy mennyi a kötelező biztosítás egy évre, illetve mekkora az áremelés a cascobiztosításoknál.
A kötelező gépjármű felelősségbiztosítás (kgfb) – ahogy nevében is benne van – minden forgalomban lévő autó számára kötelező, enélkül nem használhatjuk az autót. Lényege, hogy a gépjárművel okozott károkat a biztosító téríti meg a károsult részére, de ehhez a biztosítási díjat minden autósnak kötelezően be kell fizetni. Ha nem fizetjük be, nincs érvényes biztosításunk és járhatunk tömegközlekedéssel, mert a kocsit ideiglenesen kivonják a forgalomból.
Akinek nincs kgfb-je, annak fedezetlenségi díjat kell fizetnie. Ennek mértéke napi díjban meghatározott, az autó teljesítményéhez kötött. A fedezetlenségi díjat nem engedik csak el úgy, ráadásul egy-két hónap alatt olyan összeg halmozódhat fel, amelyből simán kifizethető lenne a kgfb éves díja. Na de az mennyi?
Jó hír: a szerződések száma nőtt, nem a díjak
2024 első félévében összesen 326 ezer kötelező felelősségbiztosítási szerződést kötöttek az alkuszcégen keresztül az érintettek, ami 19 százalékos emelkedésnek felel meg az előző év azonos időszakéhoz képest.
„Bár a szerződéskötések a kötelező esetében jelentősen emelkedtek, a díjakra ez nem igaz. Az idei első félévben a Netrisknél kötött szerződések esetében az átlagdíj 58 900 forint volt, ami 1 százalékos drágulást jelent. Ez messze elmarad az inflációtól” – mondta Besnyő Márton, a Netrisk ügyvezető igazgatója. A személygépkocsik esetében a kgfb-átlagdíj 56 500 forint volt, idén átlagosan több mint 42 ezer darabot kötöttek havonta a biztosítónál.
Ennyivel drágább a casco
A szakember hozzátette, hogy a cascobiztosításoknál más a helyzet: az átlagdíj 22 százalékkal 170 700 forintra emelkedett a múlt év első feléhez képest. A jelentős díjemelkedés ellenére a Netrisknél 11 százalékkal több, összesen 17 100 cascoszerződést kötöttek az első félévben.
A szakember szerint a cascónál látható szerződésszám-növekedés a drágulás ellenére azzal is magyarázható, hogy sokan a magas autóárak és szervizdíjak miatt inkább így próbálják elejét venni egy-egy nagyobb, esetleges balesetből fakadó kiadásnak.
Mennyi a kötelező biztosítás egy évre?
A cég publikálta az összesített adatok mellett a legnépszerűbb márkák autóira vonatkozó féléves átlagdíjakat is:
- A Suzukik esetében a kötelező biztosítás éves átlagdíja kevesebb mint 46 ezer forint volt, ami 5 százalékos csökkenésnek felel meg éves szinten.
- A Fordoknál 6 százalékkal 64 ezer forint alá süllyedt ez az összeg.
- Az Opelek, Volkswagenek esetében az átlagos díj 6 és 4 százalékkal 59 ezer, illetve 64 ezer forintra mérséklődött.
- A Toyotákra szóló kötelezők 55 ezer forintba kerülnek, ez 1 százalékos visszaesést jelent.
- Ugyanakkor a Daciáknál 9 százalékkal 47 ezer forint fölé nőtt a díj.
Ezért érdemes ezek közül választani
Besnyő Márton szerint a legnépszerűbb márkák többségénél látható csökkenés köszönhető annak is, hogy a szóban forgó modelleket hosszabb ideig tartják meg az autósok, így balesetmentes közlekedés esetén egyre feljebb lépnek a bonus-malus-ranglétrán, ami jelentősen csökkentheti az aktuális díjat.