Amíg nem találjuk szembe magunkat az autónkat érintő összetett problémával vagy visszatérő gonddal, addig jó eséllyel fel sem merül, hogy meddig tart az autószerelő felelőssége. Vannak azonban olyan meghibásodások, amiket hosszabb idő javítani vagy az autószerelő sem jön rá egyből a hiba okára. Ilyenkor jöhet elő például, hogy az autószerelő hosszabb ideje szereli az autónkat, mégis mindig vissza kell vinni. Többszöri próbálkozásra is előjön valamilyen hiba, pedig a szerelő már ától cettig átnézett mindent. Úgy érezhetjük, patthelyzetbe kerültünk – de mégis hogyan lehet feloldani ezt a problémát? Hol kezdődik az autószerelő felelőssége és mit mond a jogász: jogosultak vagyunk kártérítésre ilyen esetben?
Egy, a fenti helyzetben lévő autótulajdonos fordult a Totalcar.hu autójogászához, miután már egy éve szerelik az autóját, de még azóta sem tudja használni. A tulajdonos kénytelen volt egy másik autót vásárolni, amivel kiszámíthatóan közlekedni is tud, hiszen nem tudja meddig kell még várnia. A folyamatosan szervizelt autó meg csak várja a sorsát, egyelőre még mindig nem akar elkészülni. A tulajdonos teljesen tehetetlennek érzi magát, ezért kérdezett rá a jogásznál, hogy ilyen esetben jár-e valamilyen kártérítés és a szakember szerint hol van a történetben az autószerelő felelőssége.
Hol kezdődik az autószerelő felelőssége? Ezt mondja a jogász
A szóban forgó autó javításának többször nekifutott már az autószerelő. A kérdező levele itt olvasható arról, hogy eddig mi történt pontosan az autójával, mit cserélt rajta az autószerelő, és hogyan vált ismét használhatatlanná 400 km megtétele után egy 600.000 forintos szerelést követően.
A legfontosabb tisztázni azt, hogy egy levél alapján természetesen nem lehet eldönteni, hogy ki mulasztott vagy mi volt az autószerelő felelőssége. Viszont általánosságban tanulságos, amit a témában jártas jogász tanácsol az eset kapcsán a szerelőknek és autótulajdonosoknak egyaránt.
Az összetett problémákat vagy az emberi mulasztást lehetetlen lenne minden esetben kiküszöbölni. Sok időt, idegeskedést és drága forintot spórolhatunk azon, ha már az elejétől kezdve körültekintően járunk el.
Mire figyeljünk tulajdonosként és meddig tart az autószerelő felelőssége
A jogász tanácsa alapján az első és legfontosabb, hogy egy szerelésre átadott járműnél a munkalapok megfelelően legyenek kitöltve. Mégis mit jelent a megfelelően kitöltött munkalap? Minél pontosabban legyenek rajta feltüntetve az autóval kapcsolatos hibák, az időpontok és a szerelő által vállalt feladatok. Így lesz mire hivatkozni. Ez évek múltán is hasznos lehet, ha megvan valahol, hogy milyen javítások történtek már az autón vagy milyen hibák merültek fel. Ha ezek nincsenek pontosan rögzítve írásban, akkor nagyon nehéz később felelőst találni vagy bármit is számon kérni.
Járhat-e kártérítés?
Bármely esetet is nézünk, a kártérítés elsősorban attól függ, hogy szakszerűen megállapítható-e az autószerelő felelőssége abban, hogy hibázott vagy szakmailag helyesen járt el.
Tartsuk szem előtt, hogy 20.000 forint feletti javítás esetén fél év a jótállás. Abban az esetben, ha a hibák még a jótállási időn belül merültek fel, akkor az autószerelő felelőssége bizonyítani, hogy megfelelő munkát végzett-e.
Itt tehát megint nagyon lényeges, hogy milyen megbízás került rögzítésre a munkalapon. Erre az autó tulajdonos és a szerelő is biztonsággal tud hivatkozni.
A jogász szerint egy másik járható út az ehhez hasonló esetekben – amennyiben az autótulajdonos kedvező szakvéleményt kapott -, hogy peren kívül megpróbál egyezséget kötni.
Segítséget kérnél?
Elindult a Hóvége ügyfélszolgálata: kattints ide, kérj tőlünk online segítséget! Két napon belül válaszolunk.