Mit nekünk a saját kocsi? Egyre többen használják az autómegosztó szolgáltatásokat

Még a legolcsóbb új autók ára is 4-5 millió forintról indul, nem csoda, hogy egyre több magyar mond le a saját kocsiról. Persze használt járművet ennél sokkal kevesebbért is vásárolhatunk, de az üzemanyagárak, fenntartási költségek így is sokba vannak. Mindez hatással van az autózási szokásokra is: egyre többen választják a különböző autómegosztó szolgáltatásokat.

Az utóbbi években világszerte egyre népszerűbbé váltak az autómegosztó (carsharing) szolgáltatások. Praktikus és kényelmes megoldás, egyik nagy előnye, hogy nem kell megfizetnünk az autótartással járó szokásos költségéket.

Mire költünk, ha saját autónk van?

Az átírás és a forgalomba helyezés díja több tízezer forint. Igaz, ezt egyszer kell megfizetni, de az autófenntartást valójában a rendszeresen jelentkező költségek teszik drágává. Ott vannak az egyre növekvő üzemanyagárak, számolnunk kell évente vagy kétévente a kötelező biztosítással (esetleg a Cascóval), gépjárműadóval, műszaki vizsgával, olajcserével és a szervizzel. 4 évente érdemes cserélni a nyári és a téli gumit, ez sem kevés. És akkor még az autópálya-matricáról, a parkolási díjakról még nem is esett szó.

Egyre népszerűbbek az autómegosztó szolgáltatások  

A fentebbi költségek hatással vannak az autózási szokásokra is, amelyek egyre inkább átalakulnak. A Jövő Mobilitása Szövetség adatai szerint tavaly a megosztott autókat 25-30 százalékkal többen használták, mint egy évvel korábban.

Információik alapján a  három nagy hazai autómegosztó (carsharing) szolgáltató – a GreenGo, a wigo és a Mol Limo – autóival indulásuk óta a felhasználók több mint 70 millió kilométert tettek meg. Szakértők számításai szerint a megosztott használatú autók akár 6-12 magán, vagy céges tulajdonú személygépjárművet képesek kiváltani a városi közlekedésben. Ez segít csökkenteni a város autós terheltségét, a foglalt parkolóhelyek számát és a dugók méretét.

A szövetség szerint a saját használatú autókhoz képest a megosztott autók sokkal kevesebbet állnak, így minél inkább elterjednek, annál több parkolóhely szabadul fel.

Kárpáti András, a Jövő Mobilitása Szövetség elnöke hangsúlyozta, céljuk a carsharing megoldás szorosabb integrációja a fővárosi közlekedési rendszerbe, hogy az autómegosztás minél több embernek biztosíthasson fenntartható autós közlekedési alternatívát.  Míg a carsharing hazai indulásakor elsősorban azoknak érte meg anyagilag megosztott autót használni, akik aránylag kevés kilométert tettek meg évente, addig az autófenntartási költségek növekedésével ma már akár évi 18 000 kilométernél is igaz ez.

Napi Spúrtipp
Hóvége Ügyfélszolgálat

Brutál erős és villámgyors powerbankok utazáshoz: a három kedvencünk 2025-ben

A Xiaomi termékek verhetetlenek powerbankok terén, de hoztunk más lehetőségeket is, amelyek ár-érték arányban korrekt opciók lehetnek.

Hogyan űzzük el a dohos szagot a lakásból? Ez a megoldás, nem az illatosító

A penészgomba megtelepedése kellemetlen dohos szagot hoz. Nem kell vele megbékülni, tegyünk ellene!

70%-kal olcsóbb: karácsonyi dekorációk körképe

Karácsonyi dekorációk körképe óriási kedvezménnyel.

Így kaphatsz pénzvisszatérítést az OTP-nél vásárlás után!

Pénzvisszatérítést ad az OTP, ha a bankkártyával így vásárol – csak be kell állítani, máris működik.

Kattog a radiátor? Amikor nagy bajt jeleznek a hangok és amikor ártalmatlan

Ha kattog a radiátor, az gyakran csak annyit jelent, hogy él a rendszer. Azonban ha állandó, erős vagy más zajokkal is társul, érdemes utánajárni.

Mennyit jelent valójában a 15%-os emelés a szociális dolgozóknak? Munkakör szerint mutatjuk az illetményeket

Az érkező 15%-os emelés nem mindenkinek ugyanakkora pluszt jelent, mert az alapbér, a pótlékok és a jelenlegi besorolás együtt alakítja a tényleges növekedést.