Mit nekünk a saját kocsi? Egyre többen használják az autómegosztó szolgáltatásokat

Még a legolcsóbb új autók ára is 4-5 millió forintról indul, nem csoda, hogy egyre több magyar mond le a saját kocsiról. Persze használt járművet ennél sokkal kevesebbért is vásárolhatunk, de az üzemanyagárak, fenntartási költségek így is sokba vannak. Mindez hatással van az autózási szokásokra is: egyre többen választják a különböző autómegosztó szolgáltatásokat.

Az utóbbi években világszerte egyre népszerűbbé váltak az autómegosztó (carsharing) szolgáltatások. Praktikus és kényelmes megoldás, egyik nagy előnye, hogy nem kell megfizetnünk az autótartással járó szokásos költségéket.

Mire költünk, ha saját autónk van?

Az átírás és a forgalomba helyezés díja több tízezer forint. Igaz, ezt egyszer kell megfizetni, de az autófenntartást valójában a rendszeresen jelentkező költségek teszik drágává. Ott vannak az egyre növekvő üzemanyagárak, számolnunk kell évente vagy kétévente a kötelező biztosítással (esetleg a Cascóval), gépjárműadóval, műszaki vizsgával, olajcserével és a szervizzel. 4 évente érdemes cserélni a nyári és a téli gumit, ez sem kevés. És akkor még az autópálya-matricáról, a parkolási díjakról még nem is esett szó.

Egyre népszerűbbek az autómegosztó szolgáltatások  

A fentebbi költségek hatással vannak az autózási szokásokra is, amelyek egyre inkább átalakulnak. A Jövő Mobilitása Szövetség adatai szerint tavaly a megosztott autókat 25-30 százalékkal többen használták, mint egy évvel korábban.

Információik alapján a  három nagy hazai autómegosztó (carsharing) szolgáltató – a GreenGo, a wigo és a Mol Limo – autóival indulásuk óta a felhasználók több mint 70 millió kilométert tettek meg. Szakértők számításai szerint a megosztott használatú autók akár 6-12 magán, vagy céges tulajdonú személygépjárművet képesek kiváltani a városi közlekedésben. Ez segít csökkenteni a város autós terheltségét, a foglalt parkolóhelyek számát és a dugók méretét.

A szövetség szerint a saját használatú autókhoz képest a megosztott autók sokkal kevesebbet állnak, így minél inkább elterjednek, annál több parkolóhely szabadul fel.

Kárpáti András, a Jövő Mobilitása Szövetség elnöke hangsúlyozta, céljuk a carsharing megoldás szorosabb integrációja a fővárosi közlekedési rendszerbe, hogy az autómegosztás minél több embernek biztosíthasson fenntartható autós közlekedési alternatívát.  Míg a carsharing hazai indulásakor elsősorban azoknak érte meg anyagilag megosztott autót használni, akik aránylag kevés kilométert tettek meg évente, addig az autófenntartási költségek növekedésével ma már akár évi 18 000 kilométernél is igaz ez.

Napi Spúrtipp
Hóvége Ügyfélszolgálat

Haszonélvezeti jog és tulajdonjog – 10 tévhit, amit tudnod kell a haszonélvezeti jogról

Mikor erősebb a haszonélvezeti jog és mikor a tulajdonjog? 10 gyakori tévhit, amit tudnod kell a viták elkerülésére.

Eddig adómentes a SZÉP-kártya: 15% adót számolnak fel a határidő után

Nem biztos benne, meddig használhatja fel az egyenlegét "büntetés" nélkül? Segítünk!

Penészes a fal, húz a hideg? Így szüntesd meg a hőhidat

A hőhíd megszüntetése nem mindig giga felújításokkal indul. Ha érted, miért és hol hűl le a fal és csapódik le a pára, már kisebb, tudatos lépésekkel is sokat javíthatsz lakás komfortján.

Ki veheti fel az elhunyt utolsó havi nyugdíját és hogyan? Mutatjuk az összes tudnivalót

Nem csak az elhunyt utolsó havi nyugdíja körül sok a bizonytalanság, gyakran az is kérdés, be kell-e jelenteni valahol a halálesetet.

Mennyi idő alatt megy ki egy pohár sör és egy pohár bor? Táblázatban mutatjuk testsúly szerint

Saccolni lehet vele, de az életünket ne bízzuk az alkoholszint kalkulátorra.

Ezt tegye meg gyorsan, mielőtt megszűnik a Messenger végleg: csak pár perc az egész, nagyon egyszerű

Mostanában fel-felbukkan a hír az online térben, hogy a Facebook Messenger megszűnik, és ez sokakat megijeszt. Fontos tudni, hogy valójában csak a számítógépre telepített külön Messenger program szűnik meg hozzávetőlegesen 2025 december közepével.