Mennyit fogyaszt egy elektromos autó?
![elektromos-auto-fogyasztasa elektromos autó fogyasztása](https://hovege.hu/wp-content/uploads/2023/11/elektromos-auto-fogyasztasa-1068x559.jpg)
Egy benzinnel vagy dízellel működő autónál könnyen eldönthetjük, hogy sokat fogyaszt vagy sem az alapján, hogy hány liter a 100 km-re vonatkozó átlagfogyasztása. Ehhez képest jó kérdés, hogy mi dönti el egy elektromos autónál, hogy mennyire hatékony és hogyan számoljunk utána, hogy mennyi az elektromos autó fogyasztása.
Az elektromos autó az akkumulátorából nyeri az energiát a működéshez. A maximális energia mennyiséget, amelyet az akkumulátor tárolni tud – vagyis azt, hogy mekkora a kapacitása – kilowattórában kell meghatározni. Így tehát az elektromos autó energiafogyasztását a 100 kilométer megtételéhez szükséges kilowattóra számában fejezik ki.
Mitől függ az elektromos autó fogyasztása?
Az elektromos autó fogyasztása számos tényezőtől függ. Az, hogy mekkora hatótávra elég egy töltés, arra hatással vannak az időjárási viszonyok, az útviszonyok és a jármű vezetőjének vezetési stílusa. Sokat számít, hogy egyenletes tempóban haladunk vagy sokszor gyorsítunk. Városban használjuk az autót rövidebb távokra vagy inkább autópályán? Télen az autó fűtése is nagyban befolyásolja a fogyasztást. Az autógumik állapota is erőteljesen hat a jármű fogyasztására, illetve az is, hogy mennyi súlyt szállítunk az autóban, mennyire van tele például a csomagtartó.
Mennyibe kerül elektromos autóval elmenni Horvátországba?
Az elektromos autó töltőállomások számát tekintve abszolút járható út elmenni Horvátországba. A töltőállomások száma egyre bővül, így ez már nem lehet akadály sem itthon, sem a horvát autópályán. Inkább az az érdekes kérdés, hogy hány töltés kell mondjuk egy 600 kilométeres út megtételéhez és ez mennyibe kerül.
A hatótáv – ha szeretnénk összevetni az elektromos autó fogyasztásának meghatározása érdekében- minden elektromos jármű esetében más, erről a greenx.hu írásában olvashatunk egy átfogó összegzést.
A hatótávon kívül számít persze, hogy otthon töltöttük az autót indulás előtt vagy menet közben töltünk majd gyorstöltővel? Az elektromos töltőállomások más-más díjszabással működnek, nagy különbségek lehetnek a töltők árszabásai között, ezért ezt az applikációkban érdemes előre megnézni.
Vegyünk mondjuk egy BMW iX3-at, amelynek az ADAC Ecotest során mért adatok alapján 100 kilométeren 21,2 kWh a fogyasztása. Az iX3 akkumulátorának mérete 80 kwh, a teljes feltöltéséhez 85,3 kilowatt szükséges, amellyel a teljes hatótávja 400 km. Tehát, ha a katalógus adatok alapján számolunk, akkor egy 600 kilométeres horvátországi úthoz egyszer pluszban meg kell állnunk tölteni.
Számoljunk egy indulás előtti, otthoni töltéssel, amely körülbelül 6.000 forintba kerül, ha nem a támogatott villanyárral, hanem a 70 ft-os, a kedvezményes áram mennyiséget meghaladó összeggel számolunk. Valószínűleg a kedvezményes díjszabást az elektromos autó tulajdonosok az otthoni töltésekkel túllépik.
Ha útközben egyszer megállunk tölteni és a legmagasabb, 400 ft/kWh áron számolunk, akkor ez a töltés 34.000 forintba kerül. Ennél alacsonyabb átlagáron, például 300 ft/kWh-val számolva 25.000 forint egy teljes töltés, amely 400 kilométerre elegendő.
A fenti autópályás gyorstöltés egy kirívó példa, egy átlagos napi használat során ennél alacsonyabb áron lehet tölteni az elektromos autókat, főleg, ha valaki otthoni töltőt használ.
Hasznosnak találtad ezt a cikket?
Küldd el másoknak is: