Tényleg a bicikli a legolcsóbb közlekedési eszköz? Utánajártunk, ezt mondják a számok

Elnézve a benzinárakat, az elmúlt egy-két év használtautó-piaci tendenciákat és a szervizdíjakat is érintő drasztikus áremeléseket, nincs nagyon mit átgondolni, mindenki csípőből rávágja, hogy igen, tényleg olcsóbb. Nem beszélve a környezetszennyezésről és hogy kettőt üthetünk egy csapásra: külön edzésre sem kell járnunk, ha mindennap biciklizünk. De vajon ez tényleg ennyire egyszerű lenne? Tüzetesen megvizsgáltuk a biciklis közlekedés költségeit a-tól z-ig és elmondjuk, hogy tényleg a kerékpár-e a legolcsóbb közlekedési eszköz.
Milyen érvek szólnak a biciklizés mellett?
Ha nemcsak hétvégi kirándulásokon szeretnénk biciklizni, hanem a városban is használnánk, hogy kiváltsuk az autót és a tömegközlekedést, akkor kedvcsinálónak nézzük meg a Magyar Kerékpárosklub érveit:
A bicikli gyors és kiszámítható! Nem kell dugóban ülni, parkolóhelyet keresni vagy esetleg óriásit kerülni egy felújítás miatt, vagy éppen a buszra várni.
A leghatékonyabb testi és szellemi egészségmegőrző. Csökkenti a stresszt, hatékonyan megelőzi a szív-és érrendszeri betegségeket és fitten tart anélkül, hogy külön edzésre lenne szükség.
A biciklizés környezettudatos tevékenység. Nem szennyezi a levegőt, nem zajos és a jövő generációjának is jót tesz, ha nem autóval közlekedünk.
Egyik jármű sem biztosít akkora szabadságot, mint a kerékpár. Kis helyen elfér, a legrövidebb és leggyorsabb útvonalakat választhatjuk vele. Kikapcsol és felfrissít, miközben gyorsan elvisz az úticélodhoz.
Milyen költségei vannak, ha biciklivel közlekedünk mindennap?
Ahhoz, hogy kiderüljön, hogy tényleg a bicikli-e a legolcsóbb közlekedési eszköz, nézzük milyen költségekkel kell számolnunk rendszeres használat esetén. Először is egy jobb kerékpárt, ami a mindennapos, városi közlekedéshez teljesen megfelelő, már 2-3 tank benzin árából vehetünk.
A bicikli javítási költségei töredékébe kerülnek, mint egy autóé. Nem beszélve arról, hogy számos kerékpárszerelő tanfolyam közül választhatunk, így többet a szervizre sem kell költenünk. Csak alkatrészre vagy kiegészítőkre. Egy kerékpár jóval kevesebb alkatrésszel és hibalehetőséggel rendelkezik, mint egy autó, így a szerelését is bárki elsajátíthatja.
Egy „nagygenerál” a kerékpár esetében 20.000-25.000 forint körül mozog, egy fékcsere 3.000-5.000 forint, egy kerékcsere pedig szintén elérhető 3.000 forintért.
Defektvédett, külső gumikat kerékpárra már 5.000 forinttól vásárolhatunk, itt természetesen a használattól függően több tízezer forint is lehet egy külső gumi ára.
Mi az, amiért többet nem kell fizetnünk, ha kerékpárra váltunk?
- benzin vagy gázolaj
- autópálya matrica
- parkolás
- Bkk bérlet
- parkolási bírság
- Bkk pótdíj
- éves kötelező biztosítás, bár ez egy érdekes kérdés, érdemes itt utánaolvasni
Melyik a legolcsóbb közlekedési eszköz?
Ha összevetjük a fenti költségeket és kiadásokat egy rendszeres városi autóhasználattal, akkor igen, a kerékpár a legolcsóbb közlekedési eszköz.
Ha viszont azt nézzük, hogy egy felnőtt BKK bérlet jelenleg 9.500 forint, akkor összességében a közösségi közlekedés kevesebbe kerül, viszont ki vagyunk szolgáltatva a menetrendeknek.