Tovább nőtt az autók átlagéletkora Magyarországon. Az utakon sajnos egyre több az idős, esetenként veszélyes állapotú autó – hívta fel a figyelmet a Das WeltAuto.
A cég idézi a KSH szeptember végén publikált adatát, amely szerint 15,6 évre nőtt a személygépjárművek átlagos kora a 2022. decemberi 15,4 évről. A magyar utakon több mint 4,14 millió autó jár. Így ez az arány már környezetvédelmi és biztonsági szempontból is kritikus – mutatnak rá.
Nagyrészt több mint 10 éves, öreg autókat hozunk be külföldről is
Tavaly december óta több mint 47 ezerrel emelkedett a magyar rendszámú személyautók száma. Részben új járművekkel, részben import autókkal gyarapodott az állomány. Az import ugyanakkor nem frissítette az autóparkot, ugyanis a június végéig behozott autók 60 százaléka 10 évnél idősebb volt. Így azok, akiknek új járműre nincs pénzük, de autót szeretnének cserélni, továbbra is az idős hazai járművekből válogatnak.
Tóth Péter, a Das WeltAuto Centrum értékesítési igazgatója súlyos problémának látja, hogy az öreg autók tulajdonosai járművük eladására készülve az utolsó egy-két évben jellemzően már nem törődnek a karbantartással. Ezek a korszerűtlen, elhanyagolt járművek ráadásul az elvárt környezetvédelmi normákat sem teljesítik. Ezek az autók várhatóan öt éven belül használhatatlanná válnak, vagy gazdasági totálkárosak lesznek.
Tóth Péter a hazai autóállomány átlagéletkorának csökkenésére akkor lát esélyt, ha rendeződik az újautó-értékesítés piaca. valamint akkor, ha csökken az importban megjelenő koros autók száma.
A Magyarországon forgalomban levő autók kor szerinti listáját a Zastava vezeti 36,9 éves átlagéletkorával. A jelenleg is kapható márkák közül – népszerű old timer autóik miatt – a Fiat áll az élen 17,3 átlagévvel. Az Opelek átlagéletkora 11,3 év, a Volkswageneké 12,7 év.