Meddig köteles visszavenni a használtan vásárolt autót az eladó? Mindent a kellékszavatosságról

Többségünk nem engedhet meg magának egy új kocsit, marad hát a használt autók piaca. Hogyan vásároljunk, hogy ne vágjanak át? Mi a teendő, ha esetleg kiderül egy komoly hiba? Meddig köteles visszavenni az autót az eladó? A legjobb, amit tehetünk a kiszemelt használt kocsi megvásárlása előtt, hogy megismerjük a jogainkat. Na meg persze az, ha kívül-belül átvizsgáltatjuk a járgányt.
Vannak dolgok, amiket csak használtan érdemes venni. Ezek közé tartozik az autó is, habár ez nem feltétlenül meggyőződés, mint inkább pénztárca kérdése. Sok esetben még az olcsó új is drága, nem csoda, hogy egyre több használt kocsi cserél gazdát. A használt holmik speciális termékeknek számítanak, minél nagyobb összeget adunk ki, annál nagyobbat bukhatunk rajtuk. Nézzük, mire kell figyelni, ha autót veszünk másodkézből:
Ki a tulajdonos?
Attól, hogy egy kereskedés udvarán áll, még nem biztos, hogy a kereskedő nevén van. Sokan csak a papírok kitöltésekor szembesülnek a ténnyel, hogy az autó egy ismeretlen magánszemélyé, esetleg egy másik cég nevén van. Más szabályok vonatkoznak az eladóra, ha magányszemély, céges tulajdonos esetén (nem a kereskedő) pedig baj lehet belőle, ha a cég felszámolás, végrehajtás alatt áll. Ha ilyen eladótól vásárolnánk, nézzünk utána a vállalkozásnak az ingyenes ecegjegyzek-en.
Vizsgáltassuk át a kocsit!
Ha komolyan meg akarjuk vásárolni, akkor célszerű az autót egy olyan szervizbe vinni, amelyben megbízunk. (Természetesen a költségeket nekünk kell állni.) Állapotfelmérőt is fogadhatunk, kollégánkat egy pénznyelő megvételétől óvta meg a szaki, itt írta meg a sztorit.
Vannak kereskedők, akik élből elutasítják a szervizes vizsgálódást. Megengedhetjük magunknak, hogy lutrira vegyünk autót? Ha a válasz nem, akkor keresgéljünk inkább máshol.
Kötelező: gépjármű lekérdezés
Használtautó-vásárlásnál az egyik legnagyobb csapda, amibe könnyű belefutni, hogy az adott jármű kilométerórája nem a valós adatokat mutatja. Számos, az autó előélete szempontjából fontos adat elérhető az ingyenes központi gépjárműadat lekérdezés szolgáltatás révén. Ezt a kört semmiképpen se spóroljuk meg a vásárlás előtt.
Mindent a kellékszavatosságról
Új autó esetében jogszabály határozza meg a kötelező jótállás idejét (3 év), amelynél hosszabbat is kínálhatnak egyes autómárkák. Na de mi a helyzet használt autó esetén? Mit lehet számon kérni a kereskedőn és mit nem?
Az autót minden esetben nézzük meg, ha lehet, hozzáértő segítségével. Az eladó azokért a hibákért nem felel, amelyeket vásárláskor közölt a vevővel, illetve azokért sem, amelyeket a vásárló ésszerű megtekintés mellett maga is felfedezhetett. Sőt, ha a vevő felfedez egy hibát, ami miatt várhatóan egy másik hiba is jelentkezni fog a kocsin, azt sem lehet utólag számon kérni a kereskedőn. Mert ugyebár a megtekintéskor ezeket mi mind láttuk és tudomásul vettük, vásárlásnál tisztában voltunk valamennyivel.
Az eladó a rejtett hibákért felel
Az előbbiek az ún. nyílt hibák, amelyekért az eladó nem felel. Az olyan hibák kérhetők számon utólag, amelyekről a vevőt a vásárláskor nem tájékoztatták (és amit esélye se lett volna felismernie). Ezek az rejtett hibák, amelyekért kellékszavatossági kötelezettsége van az eladónak.
Fontos, hogy a rejtett hiba oka a vásárláskor is ott lapuljon, csak éppen nem észrevehetően. Az eladó ebben a helyzetben nem hivatkozhat arra, hogy ő mit sem tudott az autó hibás alkatrészeiről. Akármennyire jóhiszeműen jár is el, felelősséggel tartozik az eladott autókért.
Milyen hibák miatt reklamálhatunk?
A kopó-fogyó alkatrészek, tehát a féktárcsák és betétek, a kuplung, a gumiabroncsok, illetve a lengéscsillapítók és a futómű-alkatrészek fáradása, hibája miatt nem érdemes, mert ezek akár egy páréves autón is cserére szorulhatnak, ez az autófenntartással jár. Viszont amikor az autó motorhibás lesz, elektronikai zavarokat produkál, tönkremegy a váltója, esetleg a turbó vagy az üzemanyagrendszer hibásodik meg, érdemes visszamenni a kereskedésbe és megállapodni, vagy jogi segítséget kérni, ha ez nem sikerül.
Ha kellékszavatossággal szeretne élni a vevő, akkor négyféle megoldás lehetséges: a rejtett hibát az eladónak ki kell javítania, az autót ki kell cserélnie, a vételárat le kell szállítania, vagy teljesen vissza kell térítenie. Ezekből a lehetőségekből választhatunk egyet.
Meddig köteles visszavenni az autót az eladó?
Jelentéktelen hiba miatt nem lehet jogszerűen elállni a szerződéstől, de ha az eladó nem tudja/nem akarja kicserélni, megjavítani az autót, akkor igen. Pl. eredménytelen javítás után, vagy ha az autó korához és a futásteljesítményéhez képest sorozatosan meghibásodik, és a javítás többször is sikertelen.
A hibás jármű visszavételére egy évig van lehetőség. Vállalkozással kötött szerződés esetén az abban rögzített időtartam érvényes, aminek egy és két év közöttinek kell lenni.
Kitől vettük az autót?
Ha magánszemélytől vásárolunk használt autót, akkor a kellékszavatossági kötelezettsége egy évig áll fenn az eladónak. Ha kereskedőtől vásárolunk, akkor a kellékszavatosság ideje két év, de figyelni kell arra, hogy a szerződésben lerövidíthető egy évre.
Ha kereskedőtől vásárolunk, 6 hónapig az eladónak kell bizonyítania, hogy a hiba oka az adásvétel időpontja után keletkezett. Magánszemélyek közötti vásárlás esetén ellenkező a helyzet, ilyenkor a vevőnek kell bizonyítania, hogy a hiba oka már fennállt az eladáskor is. Ezért is fontos mindig megnézni, hogy ki szerepel a szerződésen eladóként, mert eltérő szabályok vonatkoznak a magánszemélyként és a kereskedőként eladókra.
Forrás: Fome, ugyeszseg.hu, Telex, drszep.hu