Hogyan kell eljárni abban az esetben, ha valaki – kórházi tartózkodás vagy utazás miatt például – nem tudja átvenni a nyugdíját? A szabály szerint meghatalmazást adhatunk arra, hogy valaki felvegye a jogosult helyett a nyugdíjat a postán. Könnyű abba a feltételezésbe esni, hogy elég kitölteni a hivatalos postai formanyomtatványt és mindenki mehet a dolgára. Összeállítottunk minden fontos tudnivalót a nyugdíj- és egyéb postai kifizetésekkel kapcsolatos meghatalmazás ügyintézéséhez, hogy senkinek se kelljen felesleges köröket futnia. 

Meghatalmazás nyugdíj átvételére? Ezek nélkül neki se álljon az ügyintézésnek

Postai utalványok átvételére szóló meghatalmazás kérhető személyesen bármelyik postán – viszont nem mindegy melyik ablaknál. Tehát csekkbefizetés mellett nem lehet meghatalmazást is kérni, külön ablaknál adnak ki formanyomtatványt és új sorszám szükséges hozzá.

Vagy kérhető a meghatalmazás online is a Magyar Posta Zrt. posta.hu felületén.

Maga a meghatalmazás nyugdíj átvételére nem bonyolult, ki kell tölteni a meghatalmazó, majd a meghatalmazott adataival, illetve szükséges hozzá két tanú is és a meghatalmazó aláírása.

Ezt követi a hitelesítési folyamat, itt érdemes nagyon odafigyelni. Amennyiben például előre tudjuk, hogy elutazunk és valakit megbízunk a nyugdíj átvétellel, úgy a meghatalmazást a kézbesítővel vagy egy postai alkalmazottal kell hitelesíttetni.

Kórházi vagy szociális otthonban történő tartózkodás esetén el lehet tekinteni a kézbesítő vagy postai alkalmazott általi hitelesítéstől, ilyen esetben azonban a meghatalmazásra szükséges az intézmény hivatalos pecsétje. 

Kórházi tartózkodás esetén azonban két pecsét szükséges, ezek hiányában nem veheti át  a meghatalmazott a nyugdíjat vagy egyéb kifizetést. A meghatalmazáson szerepelnie kell a kezelőorvos aláírásának és orvosi pecsétjének és a hivatalos kórházi pecsétnek is.

Meghatalmazás nyugdíj átvételére: meddig érvényes?

A meghatalmazás alsó részén be lehet jelölni, hogy milyen időtartamra kérjük a hitelesítést, ez lehet pontosan meghatározott időszak vagy szólhat határozatlan időre is. Fontos tudni azonban, hogy hiába van a szabály szerint hitelesítve a meghatalmazás, önmagában nem elég, hogy bejelöljük rajta pl. a határozatlan időt.

Alapesetben ugyanis a meghatalmazás egy alkalommal történő átvételre jogosít. Ha állandó megbízást szeretnénk, akkor a posta kiállít a meghatalmazott nevére egy külön, határozatlan időre szóló “igazolványt”, amellyel a meghatalmazó részére érkezett küldeményeket, stb. át lehet venni.

Kapcsolódó

Legfrissebb

Hogyan ellenőrizhetjük az adószámlánkat? Mutatjuk lépésről lépésre

Tartozásunk van? Esetleg túlfizetésünk? Ha nem vagyunk benne biztosak, érdemes minél hamarabb lekérdezni az adószámlánkat, nehogy később meglepetés érjen. A túlfizetés még a jobbik...

Otthonfelújítási támogatás kinek jár? 6 millió forintot is kaphatsz

Az Otthonfelújítási támogatás várhatóan 2024 júniusától pályázható lesz. A kormány a 108 milliárdos programot a RePower nevű uniós forrásból fedezi. A támogatás az 1990...

Önkormányzati segély nyugdíjasoknak: így kérhetnek segítséget az idősek, ha kevés a havi ellátás

Jó, ha tudjuk, hogy bizonyos élethelyzetekben vagy ha rendkívüli segítségre van szükségünk nyugdíjasként, akkor támogatásért fordulhatunk az önkormányzathoz is. Nem elég a nyugdíj és...