Home office-ban dolgozol? Kérj költségtérítést! – Még 3 eset, amikor járhat

A Covid óta sokan dolgoznak távmunkában vagy hibrid rendszerben. Kevesen tudnak róla, hogy a home office alatt felmerülő költségek egy részét – a munkába járás költségeihez hasonlóan – szintén megtérítheti a munkáltató. Sőt, adómentesen! Cikkünkben mutatjuk a home office-ra alkalmazható munkáltatói költségtérítés változatait.
Munkáltatói költségtérítés munkába járás esetén
Sokan nem is tudják, hogy a munkáltatói költségtérítés nemcsak az autóval ingázókat és a jeggyel vagy városi bérlettel rendelkezőket érintheti, hanem kedvezményes vármegye- és országbérletek is elszámolhatók. Ha valaki például két vármegyén keresztül utazik munkába, a munkáltató akár az egész országbérlet árát is átvállalhatja adómentesen. Az autósoknak legalább 18 forintot kell kapniuk kilométerenként (ez a maximálisan adómentesen adható 30 forint 60%-a). Ha valaki nem tudja helyi vagy helyközi járattal megközelíteni a munkahelyét, az is jogosult lehet a térítésre – akár akkor is, ha a munkahelye még a település határán belül van. Fontos: ha a cég maga szervezi meg a szállítást (például céges busz viszi a dolgozókat), akkor ez kivételt jelent, ilyenkor nincs plusz költségtérítés.
1. Átalány alapú költségtérítés home office-ra
A leggyakoribb, legegyszerűbb forma az úgynevezett átalánydíjas költségtérítés. Ez akkor adható, ha a munkavállaló munkaszerződésében szerepel, hogy távmunkában is dolgozik, és vezet egy nyilvántartást arról, pontosan hány napot töltött otthonról munkával. 2025-ben ez havonta akár 29 400 forint is lehet (a 2025. január 1-jétől érvényes minimálbér 10%-a), és ezt adómentesen lehet kifizetni.
2. Munkáltatói költségtérítés tételes elszámolás esetén: eszközök, internet, bérleti díj

Akinek az átalánydíjas költségtérítés nem megfelelő, az az igazolt kiadások alapján is kérhet térítést. De jogszabályilag mikre lehet kérni pontosan? Mutatjuk:
- laptop vagy nyomtató beszerzésére fordított összeg (akár 200 000 forintig),
- ha az imént említett összegnél drágább eszközt veszünk, akkor a 33 százalékos leírási kulcs alkalmazásával értékcsökkenési leírás címén megállapított összeg is elszámolható, de nyilvántartás szükséges róla,
- internetszámla: egyszeri díj, havi díj, forgalmi díj,
- ha külön helyiséget bérelsz a munkára (pl. külön szoba, kis irodarész), akkor a bérleti díj és a rezsi (fűtés, világítás stb.) költségei is elszámolhatók.
3. Hibrid munkavégzés – arányos költségtérítés
Sokan heti 2-3 napot vannak home office-ban, és a munkahét fennmaradó napjait az irodában töltik. Nekik is járhat a költségtérítés, de csak időarányosan. Például ha egy hónapból 10 napot dolgozol otthonról, akkor a havi 29 400 forintos átalány 10/30-ad részére leszel jogosult. A pontos számításhoz elég egy nyilvántartás arról, mely napokon dolgoztál otthon. Ezt szükséges is vezetni a munkáltatói költségtérítés jogszerű megállapításához.
Ha még maradt kérdésed a munkáltatói költségtérítést illetően, akkor keresd bátran kollégánkat az ingyenesen elérhető Ügyfélszolgálatunkon!
4. Nem kötelező, de lehetőség: a munkáltatón múlik

Fontos tudni, hogy a költségtérítés nem automatikus, nem kötelező – a munkáltató dönthet úgy, hogy él a lehetőséggel, vagy sem. De a munkavállaló igényt tarthat rá, ha a távmunkával összefüggésben tényleg vannak költségei. Ezt érdemes jelezni a munkáltató felé, akár a HR-en keresztül.
5. Mire figyelj, ha kérni szeretnéd?
- Szerepeljen a munkaszerződésedben a távmunkavégzés!
- Legyen nyilvántartásod a távmunkás napokról!
- Ha tételesen számolsz el, őrizd meg a számlákat!
- Egyeztess előre a munkáltatóval a költségtérítés módjáról!