Álláskeresési járadék: így kell igényelni, mutatjuk

Az álláskeresők részére folyósítható ellátás az álláskeresési járadék, korábbi nevén munkanélküli segély. Ahhoz, hogy ezt megkapd, minél hamarabb jelentkezned kell az illetékes hivatalnál, a megfelelő dokumentumokkal felszerelkezve. Hogyan történik és milyen papírokra lesz szükség? Mutatjuk lépésre lépésről!

A törvényben megfogalmazottak szerint minden magyarországi állampolgárnak, aki munkát keres, ellátás jár. Ezt nem ingyen, szívjóságból adják, keményen dolgoztál érte: munkavállalóként fizetésedből vonják az adókat és járulékokat, utóbbiba tartozik az egészségbiztosítási és munkaerő-piaci járulék (2020. július 1-től társadalombiztosítási járulék). Az álláskeresési járadékot a befizetett munkaerő-piaci járulékok alapján számítják ki, ennek részleteiről itt olvashatsz. Mielőtt belevágnál az ügyintézésbe, vegyük sorra, milyen papírok kellenek!

Milyen dokumentumok szükségesek az álláskeresési járadék megállapításához?

A Nemzeti Foglalkoztatási Szolgálat a következőket sorolja fel:

  • „TB kiskönyv”/Országos Egészségbiztosítási Pénztár Igazolvány (OEP kiskönyv) a biztosítási jogviszonyról és az egészségbiztosítási ellátásokról (ezt a munkáltató adja ki; ha nincs, addig üsd őket, amíg ki nem állítják)
  • bankszámlaszám (ha van, és utalva szeretnéd megkapni a járadékot)
  • munkáltatói igazolás (egyszerűsített foglalkoztatás esetén)
  • a munkáltató által kiállított igazolólap az álláskeresési járadék és álláskeresési segély megállapításához
  • adatlap a bírósági végzéssel megállapított tartási kötelezettségről, amelyet a munkáltató állít ki
  • jövedelemadó adatlap a munkaviszony megszüntetésekor, amelyet a munkaáltató állít ki
  • külföldről hazaérkező munkavállaló esetében U1 munkaviszony igazolás az utolsó munkavégzés tagállamából

A lényeg: legyenek meg a korábbi foglalkoztatásokat igazoló dokumentumok, a legutolsó munkahely felmondási papírjai, ezeken kívül a szokásos okmányok (személyi igazolvány, lakcímkártya, TAJ-kártya, adókártya).

Mit kell tenned?

Első lépésként álláskeresőként kell regisztráltatnod magad a lakó- vagy tartózkodási helyed szerinti illetékes járási (kerületi) hivatal foglalkoztatási osztályán. Az álláskeresési járadék igénylése egy kérelem beadásával indul, ezt megteheted elektronikusan és személyesen.

Online ezek a lehetőségeid a kérelem beadására:

  • Ha van Ügyfélkapud, az ePapír alkalmazás használatával benyújthatod a kérelmet az illetékes járási/fővárosi kerületi hivatalnak címezve. A kérelemhez csatolnod kell a fentebbi dokumentumokat (pdf, word, excel formátumban, vagy akár telefonnal készített képen).
  • Elektronikus levélben (a beazonosításhoz szükséges személyes adatok megadásával: viselt és születési név, születési hely és idő, édesanyja neve, lakcím, TAJ szám, adószám).
  • Ügyfélkapu nélkül – a TAJ szám és a születési dátum megadását követően – a Nemzeti Foglalkoztatási Szolgálat honlapján – ebben az esetben a dokumentumokat személyesen kell bemutatni.

Nem tudod, nem akarod elektronikusan intézni:

Kénytelen vagy személyesen bemenni a lakó- vagy tartózkodási helyed szerinti illetékes járási (kerületi) hivatalba. Ezen az oldalon település szerint kereshetsz, és megtudhatod a pontos címet, elérhetőséget, nyitva tartást. A dokumentumokra természetesen itt is szükséged lesz.

Kötelezettségek és határidők

Az álláskeresési járadék folyósítása egyfajta együttműködési kötelezettséget is jelent. Nem kell ettől megijedni, lényegében annyit tesz, tartod a kapcsolatot a hivatallal, bizonyos, előreegyeztetett időpontokban megjelensz/telefonálsz (a koronavírus-járvány miatt némileg változott a gyakorlat). Továbbá, ha a jogosultság feltételeit érintő lényeges változás történik (pl. munkát találsz, gyermeked születik), akkor azt 15 napon belül jelzed a munkaügyiseknek. (Ezt az ePapír felületén is megteheted.)

Ami a hivatalt illeti: a kérelem megérkezésétől számított 8 napon belül kell elbírálniuk az ügyet, ha minden szükséges dokumentumot benyújtottál. A kérelem beadásától már ellátási jogviszonyba kerülsz, vagyis ezekre a napokra is jogosult vagy az álláskeresési járadékra.

Fontos! Álláskeresőként legfeljebb 90 napig részesülsz az ellátásban, utána az állam leveszi rólad a kezét. A három hónap alatt nem kell fizetned TB-t, lejárta után viszont erről is neked kell gondoskodnod.

Napi Spúrtipp
Hóvége Ügyfélszolgálat

Kegyetlenség vagy felelős kutyatartás? Ezért tartja ketrecben a szomszéd a kutyáját!

Sokan félreértik a ketrecben tartott kutya látványát, pedig nem feltétlenül állatkínzásról van szó. Mutatjuk, mikor oké, mikor nem.

Nem csak az M1-re jár kedvezményes autópálya matrica – Kik jogosultak az engedményre és hogyan igényelhetik?

Nagycsaládosként vagy mozgáskorlátozottként igényelhető a kedvezményes autópálya-matrica, de jövőre újabb könnyítések is jönnek.

Hogyan léphet ki az adóstárs a hitelből? Mikor lehetséges és mire kell figyelni?

Hitelfelvételnél gyakran találkozunk a kezes és az adóstárs kifejezéssekkel. Helyzetük hasonló, mindketten felelnek...

Ki igényelhet résznyugdíjat és mekkora az összege? 15 év szolgálati időtől kérhető, ismerje meg a feltételeket

A szabály egyszerű: teljes nyugdíjra az jogosult, aki betöltötte a 65. életévét, és legalább 20 év szolgálati időt szerzett.

Milyen jogosítvány kell quadra és kombájnra? 7 nem hétköznapi jármű szabályát mutatjuk

Traktor és lakóautó: te tudtad, hogy ennyiféle jogosítvány létezik?

Óriási ruha akció a Tescóban: 2 cekkernyi vadiúj cuccot vehetsz 15.000 forintból

Tesco ruha akció szeptember 17-ig! Ha felújítanád a ruhatárad vagy a gyereknek szereznél...