Ingyenes életmentő karóra 65 év felett: így igényelhető a gondosóra

Mindannyian szeretnénk biztonságban tudni idős hozzátartozóinkat. Hiába minden elővigyázatosság, váratlan helyzetek, balesetek bármikor történhetnek, ilyenkor pedig nagyon fontos, hogy minél hamarabb jöjjön a segítség. Erre van az ingyenes gondosóra, amit 65 éven felüliek igényelhetnek.

Ezt kell tudni a Gondosóra programól

Ez egy ingyenesen igénybe vehető, 65 év felettieknek járó szolgáltatás, amelynek célja, hogy az idősek szükség esetén egyetlen gombnyomással segítséget tudjanak kérni, ha szükséges. A Gondosóra program egy 0–24 órás diszpécserszolgálat és a kontaktszemélyek (családtag, szomszéd, barát, vagy akár szociális gondozó) bevonásával működő program. Segítséget nyújt az időseknek és a hozzátartozók is egy kicsit nyugodtabbak lehetnek, hiszen a gondosóra jelez baj esetén.

Ingyenes gondosóra 65 éven felülieknek

A szolgáltatás és a jelzőeszköz teljesen ingyenes, Magyarország minden településén hozzáférhető a hét minden napján és órájában. A program egy országos jelzőrendszerre épül, amelyhez egy országos lefedettségű távfelügyeleti és diszpécserszolgáltatás kapcsolódik. Feladata, hogy a saját otthonukban élő idős emberek egy egyszerű jelzőeszköz segítségével kapcsolatba léphessenek a diszpécserközponttal, ahol szakképzett munkatársak próbálnak segíteni a felmerülő problémákban.

Ha helyzet úgy kívánja, akkor a jelzés után a diszpécser értesíti a kontaktszemélyt, aki ezután megoldást nyújthat a problémára.

Életmentő óra időseknek: így kérhetnek segítséget

  1. Segítségkérés esetén a Felhasználó hosszan megnyomja a készülékén található főgombot.
  2. Az eszköz jelzést küld a diszpécserközpont felé.
  3. A diszpécserközpont felveszi a kapcsolatot a Felhasználóval, értékeli a helyzetet.
  4. A diszpécser megpróbál saját hatáskörben a segítségére lenni a Felhasználónak és megoldani a problémát.
  5. Amennyiben a diszpécser szakmai mérlegelése alapján külső segítségre van szükség, értesítheti a megadott kontaktszemélyt, vagy felveszi a kapcsolatot a helyi illetékes intézményekkel, indokolt esetben a sürgősségi segélyhívót tárcsázza. A megadott kontaktszemélyt minden esetben értesíti a segélyhívás megtörténtjéről.

A gondosórát lehet karon hordani, de akár nyakba is akasztható (adnak hozzá tartozékot). A jelzőeszköz víz- és ütésálló, erősebb ütést vagy esést érzékelve automatikusan jelzést ad a diszpécserszolgálatnak. Az eszköz kétirányú kommunikációra alkalmas, vagyis jelezni csak a diszpécsereknek lehet (a gomb hosszú megnyomásával), és csak a diszpécser tudja visszahívni a gondosóra használóját.

Vészhelyzetben továbbra is a 112-t szükséges hívni, a készülék nem riaszt közvetlenül orvost, hatóságot, nem sürgősségi segélyhívó. Indokolt esetben azonban a Diszpécserközpont ebben segíthet.

Gondosóra regisztráció

Az eszköz igényléséhez regisztráció szükséges. Ezt a gondosora.hu-n a Regisztációnál, az űrlap kitöltésével tehetik meg az idősek vagy bárki, akit megbíznak ezzel.

A készülék használatba vételéhez javasolt olyan segítő családtag vagy ismerős regisztrálása, akiket az esetleges riasztás során a Diszpécserközpont értesíteni tud. A regisztráció után egyeztetik a megadott adatokat a személyi- és lakcímnyilvántartóban lévő adatokkal. Ha eltérés mutatkozik, egy munkatárs felveszi a kapcsolatot a regisztrálóval, hogy pontosíthassák az adatokat. A sikeres regisztráció feltétele az adatok megegyezése, ha minden rendben van, akkor átkerülnek a szolgáltatóhoz. A gondosórát 3 hónapon belül kézbesítik futárszolgálattal. A pontos időpontról értesíteni fogják a címzett.

Így kell beüzemelni a gondosórát

Átvétel utána a készüléket fel kell tölteni a dobozban található töltővel. Ha feltöltődött, akkor a piros LED már nem villog, hanem folyamatosan világít, innentől már használható. A gondosórát lehet hordani úgy, mint egy karórát, de akár nyakba is akasztható. A dobozban lesz karpánt és nyakpánt is, az idős eldöntheti, hogy melyik számára a kényelmesebb viselet.

Szükség lesz egy teszthívásra.

Ezt megteheti a gondosóra tulajdonosa vagy a diszpécsér. Ha a diszpécserközpont indítja a teszthívást, akkor egy dallamot fog hallani, majd a készülék a hívást automatikusan felveszi és kihangosítja.

Célszerű a gondósóra birtokosának indítani a teszthívást, mert így közvetlenül megtapasztalhatja, hogy hogyan működik a készülék. Nem kell mást tennie, mint megnyomni a főgombot, a diszpécser rövid időn belül jelentkezni fog. A teszthívással az idős személy további kontaktszemélyt adhat meg és kérdezhet az eszközről.

Itt egy videó a gondosóra beüzemeléséről:

Napi Spúrtipp
Hóvége Ügyfélszolgálat

Ha eldugult a mosogatógép sótartálya: hogyan ismerd fel és mit tegyél?

Cikkünkben mutatjuk, hogy mik a tipikus jelek, és mit tehetsz ellene.

Hétköznapi luxus: kinek az újkrumpli, kinek a Rolex

Valakinek hétköznapi luxus néhány plusz sör vagy egy kisadag újkrumpli, addig másnak a...

Fagykár érte? Hektáronként 100 ezer forint kártérítési előleg kérhető július 16–31. között

Most aktuális! Így kell kérni a kártérítést fagykár esetén.

Kinek jár ingyenes hallókészülék? Mutatjuk az összes tudnivalót

Az állam jelentős támogatást biztosít ezekre az eszközökre, sőt, van, akinek egyáltalán nem kell fizetnie érte.

Mikor évül el a közös költség tartozás? A szabály, amit sokan nem ismernek

5 év után minden elévül? Nem feltétlenül, erre kell figyelni!