Jelzőrendszeres házi segítségnyújtás - 65 év feletti idősek
1. A támogatás (szolgáltatás) bemutatása
Ez egy szociális alapszolgáltatás, amely az otthonukban élő, egészségi állapotuk és szociális helyzetük miatt rászoruló, időskorú (általában 65 év feletti) vagy fogyatékos személyek, illetve pszichiátriai betegek számára biztosít egy folyamatosan rendelkezésre álló segélyhívási lehetőséget és az annak nyomán fellépő krízishelyzetben történő gyors segítségnyújtást.
A szolgáltatással elsősorban azok a 65 év feletti, egyedül élő vagy a nap nagy részében egyedül tartózkodó személyek élhetnek,, akiknél magas a kockázata egy hirtelen rosszullétnek, elesésnek vagy más krízishelyzet kialakulásának.
2. Jogosultság és igénybevétel feltételei
Kinek jár a szolgáltatás?
Annak a 65. életévét betöltött (vagy fogyatékos, pszichiátriai beteg) személynek, aki:
- Otthonában él.
- Egészségi állapota vagy szociális helyzete miatt rászorul (ezt az önkormányzat vagy a szolgáltató vizsgálja).
- Képes a segélyhívó készüléket megfelelően használni és a szolgáltatás rendeltetését megérteni.
Általában előnyben részesülnek az egyedül élők vagy a nap jelentős részében egyedül lévők.
Az önkormányzat vagy a szolgáltató megvizsgálja a kérelmező szociális és egészségügyi helyzetét. Figyelembe veszik a jövedelmi viszonyokat is a térítési díj megállapításához. A jogosultság feltételeit az önkormányzat szociális rendelete részletezi.
Szükséges dokumentumok és igazolások (általában)
- Kérelem formanyomtatvány
- Személyazonosító okmányok
- Jövedelemigazolások
- Orvosi igazolás vagy javaslat az egészségi állapotról, amely indokolja a szolgáltatás szükségességét (pl. magas vérnyomás, szívproblémák, mozgáskorlátozottság, elesés veszélye).
- Nyilatkozat arról, hogy a kérelmező képes a készülék használatára
- Önkormányzati rendelet által előírt egyéb dokumentumok
Igénylés menete és határidők
- A kérelmet a lakóhely szerint illetékes önkormányzat polgármesteri hivatalának szociális osztályán, vagy a szolgáltatást nyújtó intézménynél (gondozási központ, kijelölt szolgáltató) kell benyújtani.
- Az önkormányzat/intézmény megvizsgálja a jogosultságot, környezettanulmányt készíthet.
- Pozitív elbírálás esetén megállapodást kötnek a szolgáltatásról, telepítik a segélyhívó készüléket a lakásban, és átadják a pánikgombot. Megtanítják a használatát.
- Nincs igénylési határidő, a szolgáltatás folyamatosan igényelhető a keretek erejéig.
3. A támogatás (szolgáltatás) mértéke és időtartama
Szolgáltatás elemei
- Segélyhívó készülék (bázisállomás a lakásban és hordozható pánikgomb) biztosítása és telepítése.
- Folyamatos (24/7) diszpécserszolgálat biztosítása, amely fogadja a segélyhívásokat.
- Segélyhívás esetén a helyzet felmérése (beszédkapcsolat a készüléken keresztül) és a szükséges intézkedés megtétele:
- Helyszínre menő gondozó (ügyeletes) értesítése és kiküldése a lakáshoz (kulcsszéf vagy megadott kulcs segítségével bejutás).
- A gondozó felméri a helyzetet, szükség szerint segít (felsegítés, megnyugtatás).
- Indokolt esetben hozzátartozó, orvos, mentő értesítése.
A szolgáltatásért havi személyi térítési díjat kell fizetni. Ennek összegét az önkormányzat rendeletben állapítja meg. A fizetendő díj mértéke a kérelmező jövedelmétől függ. Alacsony jövedelem esetén a díj kedvezményes vagy nulla lehet.
Időtartam
A szolgáltatás a jogosultság fennállásáig vehető igénybe. A jogosultságot és a jövedelmi helyzetet évente általában felülvizsgálják.
4. Egyéb tudnivalók
Technikai feltételek: A szolgáltatáshoz általában szükséges működő telefonvonal (vezetékes vagy mobil lefedettség) és elektromos hálózat a bázisállomás működéséhez.
Használati képesség: Fontos feltétel, hogy a felhasználó fizikailag és mentálisan képes legyen a pánikgomb megnyomására vészhelyzetben.
Kulcsbiztosítás: A gyors bejutás érdekében általában szükséges egy kulcsot biztosítani a szolgáltatónak (pl. kulcsszéfben elhelyezve).
Helyi eltérések: A térítési díjak és az igénylés pontos menete településenként eltérhet.
5. Gyakori kérdések (GYIK)
Kérdés: Egyedül élek, 78 éves vagyok, és félek, hogy elesek és nem tudok segítséget hívni. Kaphatok ilyen pánikgombot?
Válasz: Igen, Ön valószínűleg megfelel a célcsoportnak. Keresse fel a helyi önkormányzat szociális osztályát vagy a gondozási központot, és érdeklődjön a jelzőrendszeres házi segítségnyújtás igényléséről. Szüksége lesz jövedelemigazolásra és esetleg orvosi javaslatra.
Kérdés: Mennyibe kerül ez a szolgáltatás havonta?
Válasz: A havi térítési díj az Ön jövedelmétől és a helyi önkormányzat rendeletétől függ. Általában nem egy magas összeg, és alacsony nyugdíj esetén lehet ingyenes is. Pontos információt az önkormányzatnál kaphat.
Kérdés: Mi történik, ha megnyomom a gombot?
Válasz: A jelzés beérkezik egy diszpécserközponthoz. A diszpécser megpróbál kapcsolatba lépni Önnel a lakásban lévő készüléken keresztül. Ha nem sikerül, vagy ha Ön jelzi, hogy baj van, kiküldenek egy gondozót a lakáshoz, aki ellenőrzi az állapotát és segít, illetve szükség esetén értesíti a mentőket vagy a rokonokat.
Kérdés: Mi van, ha véletlenül nyomom meg a gombot?
Válasz: Jelezze a diszpécsernek a készüléken keresztül, hogy téves riasztás volt. Ha nem tud szólni, a gondozó kimegy ellenőrizni, de ilyenkor is tudja jelezni neki, hogy nincs baj. A téves riasztások előfordulnak, ebből általában nincs probléma, de fontos, hogy csak valódi vészhelyzetben használja.
6. Források és hivatkozások
- Lakóhely szerint illetékes önkormányzat: Polgármesteri hivatal szociális osztálya, önkormányzat weboldala.
- Helyi Gondozási Központ / Szolgáltató.
- Jogszabályok: 1993. évi III. törvény (Szoctv.), 1/2000. (I. 7.) SzCsM rendelet, az adott önkormányzat hatályos szociális rendelete. (elérhető: njt.hu, onkormanyzat.hu)