Mikor jön az új KRESZ? Lázárék megcsinálták, a kormány ráült

Miért tart ilyen sokáig az új KRESZ bevezetése? Mikor léphet hatályba az új szabályozás?
Habár a nyilvánosan elérhető források szerint Lázár János miniszter határidőre leadta az új KRESZ-tervezetet a kormány számára. Azt is sok helyen megírták, hogy az Országgyűlés elé 2026 elején kerül és jövő év első negyedévében léphet hatályba.
De miért kell ehhez az Országgyűlés, amikor a KRESZ egy kormányrendelet?
Miért tart ilyen sokáig az új kresz bevezetése? Miért kell ehhez az Országgyűlés? Ez a kérdés nem hagyott engem nyugodni, ezért jobban utánanéztem.
A KRESZ (teljen nevén Közúti Rendelkezések Egységes Szabályozása) nem törvény, hanem kormányrendelet, az 1/1975. (II. 5.) KPM–BM együttes rendelet a közúti közlekedés szabályairól. Ez tehát egy miniszteri rendelet volt eredetileg, emit a Közlekedés- és Postaügyi Minisztérium (KPM) és a Belügyminisztérium (BM) adott ki 1975-ben. Azóta többször módosították, de sosem emelték törvényi szintre.
A KRESZ-t alapvetően a közlekedésről szóló törvény (1988. évi I. törvény a közúti közlekedésről) felhatalmazása alapján alkották meg. A részletes szabályokat pedig maga a KRESZ-rendelet tartalmazza, ami jelenleg is a 1/1975. (II. 5.) KPM–BM rendelet, amit számos újabb rendelettel módosították.
Ez azt jelenti, hogy a KRESZ módosításait nem kell az Országgyűlésben megszavazni, hanem a Kormány rendeletileg bármikor megváltoztathatja. Az viszont könnyen belátható, hogy nyakra-főre nem lehet egy ilyen szabályozást változtatgatni, hiszen rengeteg ember mindennapjait érinti. Ezért teljesen logikus, hogy komoly előkészítés, szakmai egyeztetések és társadalmi vita is megelőzheti.
Módosítani akarják a közlekedési törvényt is?
Elképzelhető, sőt valószínű, hogy az új KRESZ bevezetése azért tart ennyi ideig, mert olyan változások is lesznek benne, amikhez a fentebb már kifejtett rendszerben nemcsak a rendeletet, de az ahhoz kapcsolódó törvényt is módosítani kell. Mi lehet ez? Például a jogosítványok rendszere vagy a járműkategóriák.
Kérdésed van a közlekedési szabályokról? Kérdezd ügyfélszolgálatunkat, kollégáink két napon belül ingyen válaszolnak!
Az eddigi ismeretek szerint ugyanis ezek is megváltoznak. Ilyen lehet az is, hogy az eddig csak A1-kategóriás vezetői engedéllyel vezethető nagyrobogók (125 köbcentiig) a B-kategóriás jogosítvánnyal különbözeti vizsga nélkül vezethetők lesznek (ahogy most az M-kategória, vagyis az 50 köbcenti alatti robogók). Szintén ilyen lehet az az elképzelés, hogy kategóriába sorolják az elektromos rollereket, segwayeket és hasonlókat, és ezeknél is előírják például a kötelező felelősségbiztosítás megkötését.
Lapunk úgy tudja, hogy 2025 utolsó negyedévében módosíthatják a közlekedési törvényt, ez alapján 2026 első negyedévében hozzák majd meg a szükséges rendeleteket, így az új KRESZ bevezetése legelőbb 2026 közepén történhet meg. Forrásaink szerint az sem elképzelhetetlen, hogy csak 2027 elején léphet majd hatályba, ebben pedig a 2026-os országgyűlési választások eredménye is beleszólhat.