140 km/órával száguldhatunk az autópályán: mutatjuk, mi változhat a KRESZ-ben

Az új KRESZ tervezet szerint jelentős változások várnak mindenkire, aki részt vesz a közlekedésben a rolleresektől a gyalogosokon át. Emellett több változás érintheti a tanuló vezetőket és a bicikliseket is. A közlekedési alapelvek változtatásával egy biztonságos és együttműködésen alapuló közlekedési rendszer kialakítása a cél.
A Telex birtokába jutott kormányzati munkaanyag tartalmazza az új KRESZ tervezetet. Előző cikkünkben összefoglaltuk, hogy melyek azok a közlekedési szabályok, amelyek 2025-től megváltoztak. Most összegezzük, hogy milyen fontos javaslatok szerepelnek a tervezetben.
Gyerekek biztonsága
Az új KRESZ tervezet szerint lakott területen kívül 3 év alatti gyerekkel csak ülve lehetne utazni a közösségi közlekedési eszközökön. Szintén a gyermekek biztonságát növelné az óvodák és iskolák közelében létrehozott suli/ovi övezetek, ahol tanítási időben a sebességhatár 30 km/óra lenne.
Szimulátor és gyakorlott családtag is segíthetné az autóvezetést
A jogosítvány szerzéshez szükséges hagyományos órákat szimulátoros oktatással tervezik kiegészíteni. A jelenleg kötelező 29 órából 6-ot lehetne kiváltani szimulátorral, ami segítené az élőben nehezebb közlekedési helyzetek gyakorlását.
A másik nagy segítség a gyakorlati oktatáshoz az lenne, ha lehetőséget biztosítanának a családtaggal történő gyakorlásra. “A tervezet szerint hozzátartozói támogatással autópályán és autóúton nem lehetne gyakorolni, és erre a tanulóautósok esetében eleve csak a 29 kötelező gyakorlati óra után lenne lehetőség, esetleg 20 óra után, ha ez utóbbi változatot fogadják el végül. Mindkét esetben csökkenhet a képzési költség, mert az országos átlag szerint most 46 óra után sikerül a vizsga a kezdőknek.
Van persze megkötés és némi kockázat is, hiszen csak olyan hozzátartozó segíthetne a kezdőknek, akinek legalább 10 éves a jogosítványa és nem követett el közlekedési bűncselekményt. A tanuláshoz használt családi autót átmenetileg külön meg kell jelölni, de nem kell második pedálsort beépíteni, illetve oktatóautóként levizsgáztatni, és a gyakorlást segítő bátor családtag viselheti a felelősséget a kezdő hibáiért, szabálysértéseiért. Ez a megoldás számos nyugat-európai országban régóta működik”- összegzi a Telex a javaslatot.
Kérdésed van a közlekedési szabályokkal kapcsolatban? Kérdezd Ügyfélszolgálatunkat, kollégáink díjmentesen segítenek!
A tervek szerint szigorodik a roller használat
A tervek alapján kis- és nagy teljesítményű rollereket lesznek, mindkettőre külön szabályok vonatkozhatnak. A kis teljesítményű rollerek azok, amik maximum 25 km/óra sebességre képesek, ezeket 12 évnél idősebbek használhatnák, az első két évben kötelező lenne a bukósisak használata, és járdán maximum 10 km/órával, azon kívül pedig 20 km/órás sebességgel mehetnének.
A nagyobb teljesítményű elektromos rollerekre a segédmotorokra vonatkozó szabályok lennének érvényesek, tehát kötelező biztosítást kellene rájuk kötni, csak 14 év felettiek vezethetnék és maximum 45 km/órás sebességgel.
A biztonság jegyében utast nem lehetne rollerrel szállítani és két vagy több oszlopban rollerezni is csak meghatározott helyeken szabadna.

A kerékpárosokat érintő változások: utasszállítás és alkohol fogyasztás
14 éves kor alatt kötelezővé tennék a bukósisak viselését, bár arról is szó esett, hogy minden kerékpáros számára kötelező lenne a sisak viselése. Emellett vegyes használatú sávrészek létrehozását tervezik, ami az úttest jobb oldalától számított egy méter széles szakasz. Ehhez kapcsolódóan szerepel a tervek között a kötelező oldaltávolság bevezetése. Ez alapján 50 km/óra sebességig 1 métert, ennél nagyobb sebességnél viszont már legalább másfél métert kellene tartani a biciklisek mellett.
“A bringások esetében határértékekhez kötnék a most is legális alkoholfogyasztást, így 0,8 gramm/liter véralkohol, vagy 0,4 milligramm/liter légalkohol érték alatt nem büntetne a rendőr, ha a kerékpár vezetője egyébként erre alkalmas állapotban van, vagyis nem bódult. A kerékpárral közlekedők 16 éves kor alatt nem szállíthatnának utast, az idősebbek pedig legfeljebb két, 10 évnél fiatalabb gyereket vihetnek az erre alkalmas ülésen, ahogy ezt a Budapesten egyre gyakoribb gyerekszállító teherbringákon láthatjuk, és szintén bekerül a KRESZ-be a kerékpáros utánfutó használatának lehetősége is. Ebben legfeljebb négy, 10 évnél fiatalabb gyereket lehetne vinni.”- összegzi a Telex a hétköznapi bicikli használattal kapcsolatos legfontosabb szabály tervezeteket.
Jöhet a száguldozás?
A tervek szerint emelnek a megengedett sebességhatárokon, ami azt jelenti, hogy az autópályákon maradna a 130 km/órás sebességhatár, viszont bizonyos szakaszokon megengedett lenne a 140 km/órás sebesség.
Tervezik egyúttal az autóbuszok, tehergépkocsik és járműszerelvények lakott területen kívüli 90 km/órás sebességhatárának a bevezetését, illetve a 2,55 méter szélességet el nem érő mezőgazdasági vontatók (traktorok) pótkocsi nélkül és lakott területen kívül 60 km/órás maximális sebességének a bevezetését is.
Lakott területeken viszont a jelenlegi 50 km/órás sebességhatár helyett 30 km/órára csökkenne.