HMKE online igénybejelentés lépésről lépésre – így kerülhetjük el a buktatókat

A háztartási méretű napelemek hálózatra kapcsolása több lépésből áll. Először igénybejelentés és papírozás. Ezután az áramszolgáltató ellenőrzi a műszaki feltételeket, engedélyezi a bekapcsolást, a rendszer biztonsági beállításait is ellenőrzik. Nagyjából ez a folyamat. Milyen papírokat kell beadni, milyen ügyintézési határidővel kell számolni, kell-e valamit fizetni? Mi lehetnek buktatók? Ezekre a kérdésekre keressük a választ ebben a cikkünkben.
Az OPUS Titász weboldalán elérhető részletes tájékoztató szerint ha valaki termelő berendezést (napelemet) akar üzemeltetni, az hatással van az egész villamoshálózatra. Éppen ezért az üzembe helyezést megelőzően szükséges a HMKE online igénybejelentés, az engedélyeztetés, tervkészítés és ellenőrzés.
Első lépés: HMKE online igénybejelentés
Ha új igénylést szeretnénk beadni vagy bővítést akarunk elvégezni a rendszeren, először is a megfelelő nyomtatványt kell kitölteni és beküldeni a szolgáltatónak. Már ebben a lépésben is érdemes – ha már elkészült – beküldeni a csatlakozási dokumentáció kivonatát. Ezután az áramszolgáltató 30 napos határidővel válaszol az igényre és részletes tájékoztatót küld a továbbiakról.
Ha nem világos a napelemes engedélyeztetés folyamata, fordulj ügyfélszolgálatunkhoz, ahol a Hóvége munkatársai 2 napon belül ingyen válaszolnak neked!
Második lépés: dokumentációk beküldése
Ha ez korábban még nem történt meg, be kell küldeni a csatlakozási dokumentáció kivonatot (CSDK). Fontos, hogy nem a teljes dokumentációt kell beküldeni, hanem a szolgáltató weboldaláról letölthető kivonatot. A dokumentumot nem csinálhatjuk meg mi magunk, csak tervezői jogosultsággal rendelkező szakember. Erre 90 nap áll a rendelkezésünkre.
Mi az a HMKE online igénybejelentés?
Ez a furcsa betűszó a háztartási méretű kiserőműveket rejti maga mögött. Ezek elsősorban olyan napelemként értelmezhetőek ma Magyarországon, amelyek villamosenergiát termelnek.
Harmadik lépés: a bírálat
Amikor a szolgáltatótól megérkezett a bírálat (15 napon belül), megkezdődhet a rendszer telepítése. A bírálattal megkapott engedély 1 évig érvényes, ennyi idő alatt kell elvégezni a kiépítést.
Negyedik lépés: készrejelentés
Ez a HMKE online igénybejelentés utolsó előtti lépése. Ha a rendszer maga készen van, be kell küldeni a szolgáltatónak a készrejelentési és a felhasználói nyilatkozatot. Ez két külön papír, amihez az érintésvédelmi jegyzőkönyvet is mellékelni kell. A mérőhelyet regisztrált szerelővel is kötelező ellenőriztetni. Fontos: ennek a határideje is a CSDK jóváhagyásától számított 1 év, vagyis az egész folyamatnak bele kell férnie 365 napba!
Utolsó lépések: szerződés és elszámolás
A készrejelentéstől számított 15 napon belül a szolgáltató elküldi a Hálózathasználati szerződés módosítását és időpontot ad a villanyóra cseréjére (vagy átprogramozására), amire azért van szükség, mert a hálózatba feltöltött energiát is mérni kell majd ezentúl. Ezt követően a szolgáltató elszámol velünk az addigi fogyasztásról, és egy új korszak veheti kezdetét: innentől az elszámolás alapja a fogyasztott és visszatáplált energia különbsége lesz.
Mire figyeljünk oda?
A határidőkre! Ha már megkaptuk a CSDK jóváhagyását, onnantól 365 napon belül késznek kell lennünk mindennel. Figyeljünk oda arra is, hogy csak az áramszolgáltatónál regisztrált villanyszerelővel és tervezési engedéllyel rendelkező mérnökkel dolgoztassunk!