A borravaló etikett kérdése sokakat megoszt: adjunk-e, vagy sem? A borravaló intézménye évek óta jelen van a vendéglátásban, de a helyzet egyre bonyolultabbá válik. A magas éttermi árak mellett egyre többen érzik úgy, hogy már nem tudnak és nem is akarnak borravalót adni.
A Hóvége videójából is kiderült: Sokan úgy érzik, hogy a borravaló miatt szégyenbe kerülnek, különösen akkor, ha a munkabérük nem indokolja a magasabb kifizetést. A borravaló etikett kérdése tehát társadalmi és gazdasági szempontból is fontos.
A megoldás talán abban rejlik, hogy az éttermek az árakba beépítik a borravalót, így elkerülhetjük a kellemetlen helyzeteket. Ha ez történik, a borravaló valóban egy plusz gesztus lehet, nem pedig egy elvárt kötelezettség.
Borravaló etikett – Mi van, ha már van szervizdíj?

Ezen a helyzeten segít a szervizdíj bevezetése is. Egyre több vendéglátóhelyen számolnak fel a végösszeghez 5-10-15 százalék szervizdíjat. Ez kiváltja a borravalót. Ebben az esetben nem szükséges további borravalót adni, de ha különösen elégedettek voltunk a szolgáltatással, adhatunk egy kisebb kiegészítést, hogy kifejezzük hálánkat.
Ügyfélszolgálatunkhoz bátran fordulhatsz, 48 órán belül segítünk!
Fontos figyelembe venni, hogy a szervizdíj nem mindig kerül teljes egészében a személyzethez, így ha biztosak szeretnénk lenni, hogy a borravaló valóban a dolgozókat jutalmazza, akkor a legjobb, ha közvetlenül nekik adjuk. A borravaló etikett tehát ebben az esetben is rugalmas, és mindig az adott helyzethez és helyi szokásokhoz igazodik.
Sokan ugyanakkor ennek sem örülnek, hiszen így a kiszolgálás minőségétől függetlenül megkapja a pluszpénzt a vendéglátós. Nem a vásárló dönti el azt, hogy elégedett-e annyira a kiszolgálással, hogy azt pluszpénzzel, borravalóval honorálja.
További tartalmakért pedig kövess minket TikTokon és Youtubeon is!