Ha ezt az üzenetet kaptad WhatsAppon, semmiképp se válaszolj

A csalók tárháza kifogyhatatlan, ezért kell mindig résen lenni. „Inkább legyetek mindig gyanakvóak, mint áldozatok!” – javasolja a magyar rendőrség. Érdemes a tanácsot megfogadni, hiszen a támadók online és offline egyaránt próbálkoznak. Gyanús üzeneteket WhatsAppon is kaphatunk; ezek gyakran egyszerű, egyszavas üzenetek, pl. egy ismeretlen külföldi számról érkező „Beszélhetnénk?”. Céljuk a kíváncsiság felkeltése, és hogy válaszra bírják a lehetséges áldozatot. A WhatsApp csalás mellett sok más kifinomult trükköt is bevetnek a szélhámosok, legyünk hát óvatosak! Mutatjuk, mivel próbálkoznak még a csalók, és mit tehetünk, ha hirtelen ilyen helyzetben találjuk magunkat.
A „Beszélhetnénk?” típusú üzenetek gyakran külföldi előhívószámokról érkeznek, mint például +27 (Dél-Afrika), +62 (Indonézia) vagy +84 (Vietnam). Ha válaszolunk, vagyis visszakérdezünk, hogy ki és mi miatt keresett, általában néhány üzenetváltás után könnyű pénzkereseti lehetőségeket kínál fel az ismeretlen, pl. online tevékenységeken keresztül, különösen a TikTokon.
Gyanús, hogy az üzenet WhatsApp csalás? Ezt csináld!
Ne válaszoljunk és ne kattintsunk linkekre: A legjobb, ha figyelmen kívül hagyjuk az ilyen üzeneteket, nem válaszolunk rájuk. Ha linket is mellékelnek, ne kattintsunk rá!
Ellenőrizzük az előhívószámot: Ha az üzenet ismeretlen, külföldi előhívószámról érkezik, legyünk különösen óvatosak.
Ne adjunk meg személyes adatokat: Soha ne osszunk meg személyes vagy pénzügyi, banki információkat, érzékeny adatokat ismeretlenekkel.
Jelentsük és tiltsuk le a számot: A WhatsAppon is jelenthetjük és letilthatjuk a számokat. Tegyük ezt, ha az üzenet gyanús!
Hogyan védekezzünk a WhatsApp csalás ellen?
Lankadatlan éberség! Mindig legyünk óvatosak, ha ismeretlen számról gyanús üzenetet kapunk. Ilyen lehet pl. a könnyű és gyors pénzkereseti lehetőség vagy valamilyen pénzügyi ajánlat. Ha az üzenet egy cég vagy szervezet nevében érkezik, keressük fel a hivatalos weboldalukat vagy vegyük fel velük a kapcsolatot közvetlenül, hogy ellenőrizzük, valóban ők kerestek-e. Az is, fontos, hogy ne adjunk ki magunkról csak úgy bele a nagyvilágba, bárki számára hozzáférhető információt: állítsuk be WhatsAppon a magánélet védelmét szolgáló opciókat, pl. korlátozzuk, hogy ki láthatja a profilképünket és az állapotunkat.
Leggyakoribb csalások és megelőzésük
Hamis banki telefonhívás (vishing): A csalók banki alkalmazottnak adják ki magukat, és személyes adatokat próbálnak megszerezni.
Tipp: Soha ne adjunk meg bizalmas információt telefonon keresztül. Szakítsuk meg a hívást, ha kétségeink vannak, majd hívjuk vissza a bankot a hivatalos számon.

Nem banki szolgáltatók nevével történő visszaélés: A csalók közüzemi vagy telekommunikációs szolgáltatók nevében keresik meg az áldozatot, hogy adatokat vagy pénzt csaljanak ki.
Tipp: Ellenőrizzük a hívó fél hitelességét, és ne adjunk meg személyes adatokat ismeretleneknek.
Visszahívásos telefonos csalás (wangiri): Ismeretlen számról érkező nem fogadott hívásokkal próbálják rávenni a gyanútlan felet egy visszahívásra, ami emelt díjas szám lehet.
Tipp: Ne hívjunk vissza ismeretlen külföldi számokat, előbb ellenőrizzük online.
Hívószám-hamisítás (spoofing): A csalók hamisítják a hívószámot, hogy megbízható félnek tűnjenek.
Tipp: Ne adjunk ki semmilyen személyes adatot. Tegyük le, és vegyük fel a kapcsolatot a hivatalos csatornákon keresztül.
Számítógépes csalások
Lándzsás adathalászat (spear phishing): Célzott e-mailekkel próbálnak érzékeny adatokat megszerezni.
Tipp: Ne kattintsunk ismeretlen linkekre, és ne nyissünk meg gyanús csatolmányokat. ?indig ellenőrizzük a feladó e-mail címét.

Meghamisított banki oldalak: A csalók hamis banki weboldalakat hoznak létre az adataink megszerzésére.
Tipp: Mindig ellenőrizzük az oldal URL-jét, és csak hivatalos oldalakon keresztül jelentkezzünk be a fiókunkba.
Hamis befektetési lehetőségek: Magas hozamot ígérő, de valótlan befektetési ajánlatokkal próbálnak pénzt kicsalni.
Tipp: Legyünk szkeptikus a túl szép ajánlatokkal szemben, és mindig ellenőrizzük a szolgáltató engedélyeit.
Kamu webáruházak, ajánlatok: Nem létező termékeket kínálnak vonzó áron, hogy pénzt csaljanak ki.
Tipp: Vásárlás előtt nézzünk utána a webáruházaknak! Olvassuk el a vásárlói véleményeket, és figyeljünk a gyanúsan alacsony árakra.
Átverés az online piactereken: A csalók hamis fizetési igazolásokkal próbálják megszerezni az eladott terméket fizetés nélkül.
Tipp: Mindig várjuk meg az utalás beérkezését, mielőtt postázná a terméket.
Személyesadat-lopás a közösségi médiában: A csalók nyilvános profilokból gyűjtenek adatokat rosszindulatú célokra.
Tipp: Erősen ajánlott a profilt privátra állítani. Gondoljuk meg, milyen információkat osztunk meg nyilvánosan.
Hamis szolgáltatói ügyintézés a közösségi médiában (Angler phishing): A csalók ügyfélszolgálatnak adják ki magukat, hogy adatokat szerezzenek.
Tipp: Mindig a hivatalos csatornákon keresztül kommunikáljunk a szolgáltatókkal.
Hamis tranzakciók jóváhagyása: A csalók megpróbálják rávenni a lehetséges áldozatot, hogy hagyjon jóvá hamis tranzakciókat.
Tipp: Mindig ellenőrizzük a tranzakció részleteit, mielőtt jóváhagyjuk azt.

Hamis wifi-hálózat létrehozása (Evil twin phishing): A csalók nyilvános helyeken hamis wifi-hálózatokat hoznak létre az adatok megszerzése érdekében.
Tipp: Csak megbízható hálózatokra csatlakozzunk. Kerüljük a nyilvános wifi használatát érzékeny műveletekhez.
Rosszindulatú kód telepítése a készülékre: A csalók malware-t juttatnak a gépünkre adatlopás vagy károkozás céljából.
Tipp: Legyen megbízható vírusirtónk, és csak megbízható forrásból telepítsünk szoftvereket.
Adathalász e-mailek és SMS-ek (phishing/smishing): Az üzenetekben hivatalos szerveknek vagy cégeknek adják ki magukat, és linkekre kattintásra vagy személyes adatok megadására próbálják rávenni az áldozatokat
Tipp: Ne kattintsunk gyanús linkekre, és ellenőrizzük a feladót, mielőtt válaszolnánk vagy megosztanánk magunkról bármilyen információt
Bővebben a kiberpajzs.hu-n olvashatunk a különböző csalásokról.