Kátyúba hajtottam, kit keressek, mennyit kapok? 3 dolog, amit kevesen tudnak

Kátyúkat kerülgetni vezetés közben kifejezetten idegesítő. A szokásos útvonalakon már rutinból tudjuk, merrefelé kell húzódni, viszont ha olyan a forgalom, kénytelen vagyunk belehajtani. Az is gyakran előfordul, hogy a gyanútlan autós pocsolyának nézi a gödörnek is beillő kátyút, áthajt rajta és máris kész a baj. Mi van, ha kárunk keletkezik? Az állam vagy az önkormányzat felelős a kátyúkért az utakon? Utánajártunk, hogyan és kinek kell az esetet bejelenti, kaphatunk-e kárpótlást, hogyan érvényesíthetjük kárigényünket.
Kátyúba hajtottam, mit tegyek?
Magyarországon a közutak jelentős része rossz állapotban van: főként az alsórendű utakon katasztrofális a helyzet, de a kétszámjegyűeken is sok az úthiba. Rengeteg kátyú, silány burkolt – leginkább így lehetne összefoglalni, milyen utakon közlekedünk nap mint nap. Hogy a magyar közút munkatársai hogyan is kezelik a problémát és mennyi idő után, arról ebben a bejegyzésben olvashatunk tanulságos részleteket. Mindenesetre mutatunk pár januári képet:



Ilyen volt, ilyen lett… Nem nagyon tudunk mit csinálni, még ha elővigyázatosan vezetünk, akkor is belehajthatunk ekkora „árkokba”. Mi a teendő? Az első és legfontosabb:
Hívjunk rendőrt!
A rendőrség a helyszínelés alapján készít egy iratot, amit tulajdonos napokon belül kikérhet. Ne csak erre támaszkodjunk, készítsünk minél több fényképet, hogy a helyszín és a sérülés később beazonosító legyen. (Nem árt egy mérőszalag sem, tartsunk egyet a kocsiban! A másik megoldás, hogy egy kisebb tárggyal érzékeltetjük a kátyú méretét és az arányokat.) Jó, ha tanúkat is tudunk szerezni, nyilatkozataikat csatolhatjuk a kárigényünkhöz.
Kihez forduljunk?
A kátyúkárért az út fenntartója a felelős, kártérítést annak kezelőjétől kaphatunk.
- Lakott területen a helyi önkormányzat,
- lakott területen kívül pedig a Magyar Közút Nonprofit Zrt a felelős.
- A budapesti úthibák okozta károkat a budapestkozut.hu oldalon lehet bejelenteni (személyesen vagy e-mailben).
Mi lesz szükségünk a kátyúkár bejelentéséhez?
- Sok-sok fénykép. Célszerű, ha a rendszámtábla is látszik. A helyszín és a sérülés legyen beazonosítható.
- Pontosan írjuk le, hol, mikor, mi történt.
- Hívjunk tanút és csatoljuk a nyilatkozatát is a többi dokumentumhoz.
- Rendőrségi helyszínelés esetén csatoljuk a rendőrségi jegyzőkönyvet is.
- A javíttatást, a biztosítói kárfelmérést alátámasztó számlákat, valamint a gépjármű forgalmi engedélyének másolatát is mellékeljük.
A benyújtott adatok alapján az illetékesek nyilvántartásba veszik a káreseményt, egyúttal kitöltenek egy kátyúkár bejelentőlapot. A bizonyítás terhe minden esetben a károsulté. Ilyenkor bizonyítanunk kell, hogy az autó sérülése adott helyen, adott időben történt és úgy, ahogy azt mi bejelentettük.
Kátyúba hajtottam, kapok kártérítést?
Nem minden estben. Az Eurorisk szerint a kártérítés esélytelen, ha
- Hiába okoz sérülést a kátyú, ha megszegtük a szabályokat. Ha például az út kezelője táblával megfelelő módon előre jelezte, hogy kátyús útszakasz következik, akkor hiába a kártérítési igény, kártérítésre nem számíthatunk.
- Akkor sem jogos a kárigényünk, ha nem tartottuk be az előírt sebesség-határokat. Ha bizonyítható a gyorshajtás – márpedig a sérülés mértékéből és nagyságából a szakértő meg tudja állapítani a feltételezhető sebességet – akkor nem jár kártérítés.
Még egy tanács: szerezzünk be egy fedélzeti kamerát! Az autós kamera lehetővé teszi, hogy felvegyük, mi történik a járművünk előtt, és akár azt is, mi történik mögötte. Ez pedig nagyban megkönnyíti a felelős megállapítását, ha balesetet szenvednénk, koccannánk – kátyús utakon is hasznát fogjuk venni!
Mennyi kártérítést kapunk?
A legjobb, ha a kártérítési igény beadása előtt ajánlatot kérünk a javítási költségekről, hogy legyen egy pontos összeg a kérelemben. Ha már megjavíttattuk az autót, mellékeljük a számlákat is – nagy valószínűséggel megkapjuk a teljes összeget, de készüljünk fel, akár jogász bevonására is szükség lehet. Itt olvasható Tamás története, ami jól példázza, hogy a jogérvényesítés ösvénye ugyanolyan rögös, mint amilyen kátyús volt az érintett útszakasz.