500 ezer forintnál is többe kerülhet a jogsi

2020 utolsó hónapjában 216 300 forintba, 2022 végén pedig átlagosan 305 ezer forintba került egy jogosítvány megszerzése a KSH adatai alapján. Hogy jön ki akkor ez félmillió? A kötelező 30 levezetett óra nem minden esetben elég a jogsi megszerzéséhez, a gyakorlatban ez közelebb van az 50-60 órához.

A jogosítvány drágább, a tanuló kevesebb

Átlagosan 305 ezer forintba kerül a B kategóriás jogosítvány megszerzése, ám az érdekvédők vezetője szerint bizonyos esetekben 500 ezer forint is lehet a számla – írja a 24.hu. Jovánovics János, a Magyar Autóközlekedési Tanintézetek Országos Szövetségének elnöke a lapnak elmondta, elméletileg elég lenne 29 vezetői órát vennie a tanulónak, hogy a vizsgával együtt meglegyen a kötelező 30 levezetett óra, csakhogy a gyakorlat más mutat.

50-60 órára is szükség lehet, ami akár több mint százezer forinttal is megdobhatja a költségeket. Ráadásul ha valaki megbukik, az újabb 50-100 ezer forintos pluszköltséget jelenthet.

Általánosságban a vidéki árak mindig alacsonyabbak voltak Budapesthez képest, és ez most is így van. Ugyanakkor a drasztikus drágulásnak az lett az eredménye, hogy jóval kevesebb a tanulóvezető. A szövetség elnöke szerint az áremelkedés miatt a tavalyi év ezen időszakhoz viszonyítva körülbelül 30-40 százalékos visszaesés tapasztalható a tanulók számában.

Nem lesz olcsóbb a közeljövőben

A szakoktatók kiadásai is jelentősen megemelkedtek, többek között a szervizdíjak emelkedése, a kata-módosítás és az üzemanyagárak drágulása miatt. Mivel a tanulók száma is csökkent, az oktatók nem tudják mérsékelni az árakat, hiszen úgy már nem érné meg nekik.

A gyakorlatra már nem futja

„Legfrissebb tapasztalataink alapján a 20 év alatti tanulók szülei megfinanszírozzák az elméleti képzés díját és a vizsga díját, tekintettel arra, hogy állami támogatással visszaigényelhetnek 25 ezer forintot. Az elméleti vizsga után viszont nem minden szülőnek van lehetősége kifizetni a gyakorlati képzést, így a tanulók élnek a jogszabály adta lehetőséggel, amelynek értelmében 2 év áll rendelkezésére, hogy a gyakorlati képzést elvégezzék és ezt követően a vizsgát letegyék” – mutatott rá Jovánovics. Szerinte ez sok autósiskolának gondot okoz majd, mert bevételük átmenetileg nem keletkezik az ilyen utat választó tanulóktól.

Földbe állt tehergépjármű-vezető és buszvezető tanfolyamokra jelentkezők száma

A tavalyi év ugyanezen időszakához képest 90 százalékkal zuhant vissza az érdeklődők száma, ami nagyon súlyos. A szövetség elnöke szerint, ha az állam nem hoz létre egy ésszerű támogatási formát a buszsofőr és teherautó-vezető képzésre, akkor komoly problémák adódhatnak a személyszállítási és teherszállítmányozási területen. Igény volna a képzésre, csak pénz nincs.

Napi Spúrtipp
Hóvége Ügyfélszolgálat

Sokkal többet kell fizetni a műszaki vizsgáért: jól megemelték az autóknál

Ennyibe kerül ma Magyarországon a járművek műszaki vizsgáztatása.

Nem működik a DÁP alkalmazás – Akkor most új telefont kell venni az ügyintézéshez?

Sokan küzdenek a DÁP alkalmazás hibáival. Elmagyarázzuk, mikor kell frissíteni, mikor elég egy beállítás, és mikor kell tényleg új telefont venni.

Babavárósok, figyelem! Azonnal kérhető a hitel szüneteltetése ebben az esetben

Mikor és hogyan kérhető a babaváró hitel szüneteltetése?

Méltányossági nyugdíjemelés 2026-ban: siessen, szűkös a keret

A "nagy" januári nyugdíjemelés valójában nem is olyan nagy, ha utánaszámolunk. Kell a kiegészítés.

Kinek jár fegyverpénz 2026-ban? Így emelkedik a rendvédelmi dolgozók egyszeri juttatása

Négy év után újra megérkezik a fegyverpénz 2026 elején a jogosultakhoz.