A szolgáltatók azt javasolják, hogy a telefonszámláinkat mindig a számlán feltüntetett beérkezési határidőig fizessük be, így kerülhetjük el a felszólítási, behajtási folyamatot. Igen ám, de mi történik akkor, ha a megjelölt határidőig nem tudjuk ezt rendezni? Hogyan állnak a nagyobb szolgáltatók a tartozáshoz? Kérhetünk fizetési haladékot? Utánajártunk.
Mindannyian ismerjük azt az érzést, amikor a számlák elöntenek minket, és nem tudjuk melyiket is fizessük. Bízunk abban, hogy idővel talán meg tudjuk oldani. No, de mit is csináljunk? Ezt vesszük most végig.
Nem tudom fizetni a telefonszámlám, mit tegyek?
A mobiltelefon előfizetés a hétköznapjaink szerves részét képezi, azonban érdemes átgondolni, hogy valóban kihasználjuk-e meglévő csomagunkat. Pláne, ha most úgy tűnik, hogy a közeljövőben nem fogjuk tudni kifizetni az eddigi összeget. Első lépésként a szolgáltatóval kell felvennünk a kapcsolatot. De mit mondjunk? Röviden, az igazat. Azt, hogy a szolgáltatás díja már nem fér bele a továbbiakban. Kérdezzünk rá, elérhető-e kedvezőbb ajánlat, esetleg válthatunk-e kisebb előfizetésre. Nagyon fontos, hogy ebbe csak akkor menjünk bele, ha tényleg vállalni tudjuk a feltételeket.
Mit kell tennünk, ha tartozásunk van?
A legrosszabb, amit tehetünk, ha nem válaszolunk a szolgáltató megkereséseire, hagyjuk gyűlni a fizetési felszólításokat. Célszerű már akkor segítséget kérni az ügyfélszolgálattól, amikor látjuk, hogy gondot okoz a számla befizetése. Ha ezt nem tettük meg, akkor sincs minden veszve. A nagyobb szolgáltatók az alábbiak szerint kezelik a tartozásokat:
Ha a Telekomnál vagyunk…
A számlarendezéshez nemcsak a befizetett összeg beérkezése, hanem a beérkezett összeg könyvelése is szükséges, éppen ezért azt javasolják, hogy a lehető leggyorsabb befizetési módot választjuk. Ez történhet alkalmazáson, illetve az online ügyfélszolgálaton keresztül. Banki utalással is kiegyenlíthetjük a számlát, csak arra kell figyelnünk, hogy a közleménybe beírjuk a számla számát.
Ha a tartozás rendezése elmarad, és erre a kiküldött SMS-t követően sem kerül sor, a kimenő, valamint roaming hívásaink, forgalmunk tiltásra kerül. A korlátozást csak akkor oldják fel, ha igazoltuk a tartozás befizetését vagy már lekönyvelték azt a szolgáltatónál. A visszakapcsolás az igazolás, vagy könyvelés után legkésőbb 72 órán belül automatikusan fog teljesülni, a szolgáltatások ismét elérhetőek lesznek.
Amennyiben a tartozást ezek után sem fizetjük be, és már a bejövő és kimenő hívásokat is szüneteltették, a szolgáltatást akkor állítják vissza, ha az elmaradás, továbbá a fennmaradt egyenleg (beleértve a még le nem járt határidejű havi számlát is) kiegyenlítését igazoltuk vagy már lekönyvelték azokat.
A visszakapcsolást külön, egyénileg kell igényelni, elfogadva annak díját is, amit a soron következő havi számlában fogunk viszontlátni.
Ha gondunk van a számla befizetésével, kérhetünk fizetési könnyítést (haladékot, részletfizetést). A kérést a leggyorsabban telefonon, a 1414-es telefonszámon jelezhetjük. A fizetési könnyítés engedélyezésének egyszeri díja – pozitív elbírálás esetén – megállapodásban érintett összeg 1%-a, minimum bruttó 5.000 forint.
Ha a Yettelnél nem tudjuk fizetni a telefonszámlát…
A számla kiállítása után 15 napunk van a számla befizetésére, mely időszak alatt a szolgáltató nem terhel késedelmi kamatot. Ha nem fizettük határidőig, akkor felszólítanak a számla rendezésére, illetve SMS-ben azt is elküldik, hogy mikor mi a következménye annak, ha nem egyenlítjük ki a számlát. A tényleges befizetésig késedelmi kamatot terhelnek.
Fizetési haladékot a Yettelnél is kérhetünk, 6 havonta egyszer, bizonyos feltételek teljesülése esetén:
- A számlán szereplő fizetési határidőtől a tényleges befizetésig késedelmi kamatot számítanak fel, ennek mértékét az ÁSZF tartalmazza.
- Fizetési haladékra további haladékot, illetve részletfizetést nem adnak.
Ha a haladék ideje alatt sem rendezzük a tartozást, akkor a szolgáltatást korlátozzák: belföldön csak hanghívást, SMS-t és MMS-t tudunk fogadni, illetve a Yettel telefonos ügyfélszolgálatát (a 1220-on) és a segélyhívó számokat érhetjük el, külföldön pedig kezdeményezhető hívás.
Fizetési haladékot a telefonos ügyfélszolgálaton lehet kérni.
Ha a Vodafone-nak tartozunk…
A számla lejárta után és a korlátozás előtt a szolgáltató többször emlékeztet a lejárt számláról: az első fizetési felszólítás díjmentes, a második fizetési felszólítás díja 600 forint. Ez az összeg a második felszólítás kiküldésének időpontjában terhelődik. Számlatartozás esetén korlátozhatják szolgáltatást a fizetési határidőtől számított 15 nap után. Korlátozás után e-mailben és postai úton is értesítenek a felmondásról, ha nem egyenlítjük ki a tartozást.
Ha biztosak vagyunk benne, hogy nem tudjuk rendezni a tartozást a korlátozás előtt, kérhetünk haladékot. Ezt akár chaten is megtehetjük, mobil szolgáltatások esetében munkanapokon 11:00-16:45 között érhető el (vezetékes szolgáltatásokkal kapcsolatban 8:30-16:30 között írhatunk). Ha a mobil szolgáltatást korlátozzák, csak segélyhívást indíthatunk, és az adatforgalom is a minimálisra csökken, bejövő hívásokat viszont fogadhatunk.
Jó tudni: a telekommunikációs (pl. mobil, tévé, internet) díjtartozások a hírközlési törvény szerint 1 év alatt évülnek el.
További részletek a Telekom, a Yettel és a Vodafone oldalán.