Kell-e nekem ügyfélkapu, és miért igen? Az ügyfélkapun keresztül rengeteg ügyet intézhetünk elektronikusan, ráadásul időt spórolhatunk, hiszen nincs sorban állás, és még csak egy forintunkba se kerül (ingyen van). Hogyan lehet ügyfélkaput nyitni online? Segítünk, lépésről lépésre mutatjuk a lépéseket.
Mi az az ügyfélkapu?
Az ügyfélkapu a magyar kormányzat elektronikus ügyfélbeléptető és azonosító rendszere. Kényelmes és gyors ügyintézést biztosít. Ha valaki egyéni vállalkozást indít, akkor kötelező ügyfélkaput nyitnia. Magánszemélyként is nagyon sok ügyet intézhetünk otthonról.
Hogyan nyithatunk ügyfélkaput?
Személyesen kormányablakban, okmányirodában, a NAV kiemelt ügyfélszolgálatain, Magyarország diplomáciai és konzuli képviseletein, illetve egyes postai ügyfélszolgálatokon. Időpontot bármelyik kormányhivatalba foglalhatunk a mo.hu-n, vagy telefonon, a 1818-as számon.
E-személyivel otthonról: Ha rendelkezünk e-személyivel, akár otthonról is nyithatunk ügyfélkaput. Ehhez csupán a kiállításkor kapott regisztrációs kódra lesz szükségünk és az okmányazonosítóra.
Az okmányazonosító ez az e-személyin található, 6 számjegyből és 2 betűből álló azonosító. A regisztrációs kódot lezárt borítékban kaptuk a személyazonosító igazolvány érkezésekor, ami 11, számjegyekből és betűkből álló karaktersorozat. Így néz ki a kártya:
Az 1. lépés: keressük fel a https://ugyfelkapu.gov.hu/regisztracio felületet.
Tipp: Csak ez az egy ablak legyen megnyitva a böngészőben, mert hibát fog jelezni, ha több is meg van nyitva.
2. Kattintsunk az E-személyi gombra.
3. Megjelenik a Regisztráció e-személyivel űrlap. Írjuk be az okmányazonosítót és a regisztráció kódot a megfelelő rubrikába. Ha ez megvan, kattintsunk az Ellenőrzés gombra.
4. Ezt követően görgessünk le és adjuk meg a következőket:
Felhasználónév
A felhasználónév elején és végén nem lehet szóköz. Legalább 4 karakterből kell állnia és legalább 3 karakternek eltérőnek kell lennie. kizárólag a magyar abc betűi és 0123456789 számjegyek használhatóak, speciális karakterek nem (pl. _$ß).
Email cím
Erre a címre kapjuk meg emailben az első belépéshez szükséges egyszeri aktiváló kódot. Az Email cím megerősítéséhez ugyanezt az email címet kell írni.
Az itt megadott email címet állítja be a rendszer a személyes tárhelyhez is. Az email címet később meg lehet változtatni, ha akarjuk, erről is szó van itt.
Az Előzetes értesítést kérek okmányaim lejáratáról mező alapértelmezetten be van pipálva. A szolgáltatás minden Ügyfélkapu-regisztrációval rendelkező számára ingyenes és az alábbi okmányok esetében használható: kártyaformátumú személyazonosító igazolvány, kártyaformátumú gépjárművezetői engedély, magánútlevél, gépjármű forgalmi engedély (műszaki érvényességi idő szerint).
5. Nézzük át az adatokat. Ha minden rendben találtunk, akkor kattintsunk a Regisztráció gombra.
A regisztráció sikerességéről üzenetablakban kapunk tájékoztatást.
Kész az ügyfélkapu online, lépjünk be!
Ha a Vissza a főoldalra szövegre kattintunk, visszamegyünk a kezdő oldalra, ami így néz ki:
6. Kattintsunk az Aktiválásra, majd adjuk meg az emailben kiküldött azonosítót. Ezt követően van lehetőség az Ügyfélkapu jelszó megadására. Ennek a jelszónak a segítségével léphetünk be a saját ügyfélkapunkba, amelyen keresztül intézhetjük hivatalos ügyeinket. A jelszónak minimum 8 karakterből kell állnia, és tartalmaznia kell legalább két számot, valamint kis és nagybetűt vegyesen. A jelszó két évig érvényes, két év után módosítani kell.
Nincs e-személyim, mit tehetek?
Az ügyfélkapu e-személyi nélkül is intézhető elektronikusan, ahogy a kormányhivatal fogalmaz „videotechnológián keresztül történő azonosítási szolgáltatás igénybevételével”. Nevezzük egyszerűen videós azonosításnak.
Mire lesz szükségünk?
A videós azonosításhoz magyar, érvényes személyazonosság igazolására alkalmas hatósági igazolványt (személyazonosító igazolvány, útlevél vagy kártyaformátumú vezetői engedély) kell bemutatni.
Mi mindenre jó az ügyfélkapu?
Bár az elmúlt 12 évben egyáltalán nem emelkedett a családi pótlék, az állam havi rendszerességgel hozzájárul a gyermek nevelésével, iskoláztatásával járó költségekhez. Családi pótlékot ügyfélkapu segítségével igényelhetünk.
Ügyfélkapuval földhivatali-nyilvántartásba is betekinthetünk. Lekérhetünk egy nem hiteles vagy úgynevezett „e-hiteles” tulajdoni lapot, térképmásolatot, lakásvásárlás előtt ez bizony nagy segítség! Gyakran van szükség adóigazolásra, főleg hitelkérelem vagy valamilyen támogatás igényléséhez – ez megtehetjük az ügyfélkapunkon keresztül, sorban állás nélkül!