Kivételes esetekben nem tiltott a mobiltelefon használata az iskolában: az 1-es típusú cukorbetegséggel élő gyerekek maguknál tarthatják mobiljaikat, ha erre az igazgató engedélyt ad.
Az idei tanévtől kezdődően korlátozottan lehet használni az elektronikus okoseszközöket. A kormány indoklása szerint erre azért volt szükség, mert a mobiltelefon használata az iskolában jelentős mértékben eltereli a diákok figyelmét a tanulásról, emellett az internetes zaklatásra is lehetőséget teremt. A kormányrendelet rengeteg kritikát kapott, hiszen az egyébként is túlterhelt tanárokra még több adminisztrációs terhet hárít, egyes esetekben pedig életmentő lehet, ha a gyereknél ott a telefon. A céllal ugyan egyet lehet érteni, de a megvalósítása minimum kérdéses.
Mobiltelefon használata az iskolában: leadni nem kell, de igazolni igen
Az iskolákban több mint 3000, 1-es típusú cukorbetegséggel élő gyermek kezdte meg a tanulmányait. Ők az igazgatók döntése alapján továbbra is maguknál tarthatják a mobiltelefonjaikat az iskolai idő alatt, így értesülhetnek azokról az adatokról, amelyeket a szöveti cukormérő eszközök (szenzorok) továbbítanak az okoseszközökre – hívta fel a figyelmet Nyitrai Zsolt, a miniszterelnök főtanácsadója a Facebook-oldalán.
Mi a teendő?
A tájékoztatás szerint a szülőknek jelezniük kell az iskola igazgatója felé, hogy a gyermek 1-es típusú cukorbeteg. A „bemondás” nem elég, orvosi papírokkal igazolni kell, hogy az érintett diák valóban diabéteszes, mert az igazgató ebben az esetben tudja engedélyezni a mobiltelefon használatát a tanítási nap folyamán.
A szabály szerint az igazgató rögzíti a tanulmányi rendszerben, hogy miért van szüksége a tanulónak az eszközre, meddig érvényes az engedély és milyen típusú eszközről van szó. A diabéteszes gyermekek a továbbiakban is láthatják a telefonjukon a nekik legfontosabb adatokat.
Mások is kaphatnak engedélyt?
Nemrégiben a Magyar Vakok és Gyengénlátók Országos Szövetsége hívta a fel a figyelmet arra, hogy a korlátozottan használható eszközökre a súlyosan látássérült személynek is szüksége van. Mint írják, ez azért fontos, hogy a látássérült diák a látó diáktársaival együtt, velük azonos ütemben tudjon tanulni és a tanórákon részt venni. Tipikus példa erre az a gyengénlátó személy, aki az okostelefonja számológépét használja matematika órán, vagy az a vak személy, aki laptopján jegyzetel történelemórán.
A szövetség azt javasoltja a látássérült diáknak, hogy szükség esetén erre az indokra hivatkozva, valamint, ha a pedagógiai szakszolgálattól kapott szakértői véleménye tartalmazza, akkor a dokumentum csatolásával kérvényezze az intézmény igazgatójánál, hogy ezeket az eszközöket a tanítás alatt is magánál tarthassa, és tanulásához felhasználhassa. Különösen javasolt erről a tényről értesíteni az érintett diák osztályfőnökét és tanárait.
Mit mond a törvény?
A nemzeti köznevelésről szóló 2011. évi CXC. törvény (a továbbiakban: Nkt.) 2024. szeptember 1-től hatályos 24. § (4) bekezdés ba) pontja szerint a nevelési-oktatási intézmény igazgatója egészségügyi célból engedélyezheti az okostelefon használatát a tanítási nap folyamán.
A Korm. rendelet 5. §-a alapján – amely hivatkozik az Nkt. 24.§ (4) bekezdés b) pontja szerinti esetekre – a nevelési-oktatási intézmények a saját házirendjük szerint alakíthatják a követendő eljárásrendet.