Nem mindig kötelező az illetékfizetés ingatlan vásárlása esetén: mutatjuk a kivételeket

Szükség van ingatlan vásárlás esetén illetékfizetésre? Igen. Mennyivel kell számolnunk? Attól függ: százezrek, sőt milliók is lehetnek. Ezzel a teherrel sokan csak a lakásvásárlás során szembesülnek – esetleg utólag, ami még kellemetlenebb. Mi a helyzet akkor, ha csak telket veszünk? Alapból az illetékfizetés alól nem tudunk kibújni, viszont vannak kivételes esetek, amikor az illeték csökkenthető, vagy akár el is kerülhető. Cikkünkben tisztázzuk, mikor kell és mikor nem kell ennek a kötelezettségnek eleget tennünk.

Ingatlan vásárlása esetén az illetékfizetés kötelező?

Kezdjük azzal, hogy mennyi az annyi. Ha lakást, ingatlant vásároltunk, a befizetendő illeték általánosan 4%-a a megszerzett vagyonértéknek (igazából ilyenkor a lakástulajdon megszerzését adóztatják meg). Nem szükséges különösebben megmagyarázni, milyen fontos tisztában lenni ezzel, hiszen nem kis összegről van szó. Pláne, hogy az ingatlan vásárlás eleve költséges dolog.

Mikor kell és mikor nem illetéket fizetni?

Ha először vásárolunk ingatlant, telket vagy gépjárművet – pár esetet kivéve, erről később – muszáj lesz fizetnünk. Ha már van egy ingatlanunk, amit eladunk, és helyette veszünk egy másikat, akkor az illeték a két ingatlan értékének különbözete után 4%. Ha az új lakás ára alacsonyabb, mint az eladotté, akkor nem kell illetéket fizetni. Persze nem mindegy, hogy mennyi idő telik el az eladás és a vásárlás között:

  • Ha az első lakás eladása és az új megvásárlása 3 éven belül történik meg, akkor nincs fizetési kötelezettség.
  • Más a helyzet, ha előbb megvesszük az új lakást, és csak azután adjuk el a régit. Ha egy éven belül sikerül értékesíteni, akkor csak a különbözet után kell illetéket fizetnünk.
  • Ha kicsúszunk az 1 évből, akkor az új ingatlan teljes értéke után fizethetünk.

A lakáscserénél szintén az elcserélt ingatlanok értékének a különbözete után fizetjük a 4%-os illetéket. Viszont: ha a régi lakást egy olcsóbbra cseréljük, akkor nem tartozunk semmivel.

Esetek, amikor az illeték csökkenthető, illetve elkerülhető

Például ott a 2024. január 1-jétől felvehető CSOK Plusz hitel. A CSOK Plusszal vásárolt lakás után egyáltalán nem kell illetéket fizetni.

Kedvezményre azok is számíthatnak, akik 35 éves koruk előtt vesznek ingatlant. Ilyenkor az egyébként fizetendő illeték 50 százalékig terjedő kedvezményre jogosult, ha az egész lakástulajdon forgalmi értéke nem haladja meg a 15 millió forintot. Ekkora forgalmi értékű lakás tulajdoni hányadának megszerzésekor a vagyonszerzőt a szerzett tulajdoni hányaddal arányos mértékű kedvezmény illeti meg.

Válás esetén sem kell illetéket fizetni, ha a volt házaspár egyik tagja kivásárolja a másikat az ingatlanból. Az ajándékozás, illetve az öröklés útján szerzett lakástulajdon-szerzés illetékköteles, de ezekben az esetekben az illeték mértéke is más.

Forrásunk volt: Pénzcentrum.hu

Napi Spúrtipp
Hóvége Ügyfélszolgálat

Mindenszentek és halottak napja 2026: így alakul a hétvége és a boltok nyitvatartása

Sokan készülnek az őszi temetőlátogatásra, így érdemes előre tudni, miként alakul a halottak napja mindenszentek 2026 során.

Soha nem volt még ilyen jó paprikám: ha így telelteti a lakásban, jövőre gazdag lesz a termés

A lakásban teleltetett paprika gyorsabban és többet teremhet szabadföldi társainál.

A legjobb flakonos palacsinta recept: nem kell hozzá robotgép és nem kell mosogatni

Flakonos palacsinta egyszerűen: 6 hozzávaló, robotgép nélkül. Gyors recept, amivel még a mosogatást is megspórolhatod.

Leégett az edény? Ne súrolja órákig, ezzel az egyszerű trükkel percek alatt újszerűvé válik a fazék

A leégett edény tisztítása egyszerűbb lehet, mint gondolná: néhány olcsó, otthon is megtalálható hozzávalóval még a csúnyán odaégett fazék is megmenthető.
Nyitólap
Mikor utalják?
Ügyfélszolgálat
Hírlevél

ÜGYFÉLSZOLGÁLAT
Ügyfélszolgálat