Alanyi adómentesség 2025: emelkedett az értékhatár, visszamenőleg is kérhető – itt a nyilatkozat

Az alanyi adómentesség választására jogosító értékhatár 12 millió forintról 18 millió forintra emelkedik. A magasabb értékhatár 2025. január 1-jétől visszamenőleg alkalmazható, erről azonban legkésőbb 2025. február 28-ig kell nyilatkozni a NAV-nak. Mit jelent a felemelt áfa határ a gyakorlatban a vállalkozók számára? Hol és hogyan nyújtható be az alanyi adómentesség 2025 nyilatkozat? Ezek a fontos tudnivalók.

A januári taxis tüntetést követően visszamenőleg felemelték az alanyi adómentesség 12 milliós határát 18 millió forintra. Aki már most alanyi mentes, annak nincs külön teendője azon kívül, hogy odafigyel a 18 milliós határra. A most létrejövő vállalkozások a megalakuláskor kiválaszthatják az alanyi adómentességet.

Alanyi adómentesség 2025: visszamenőleg is választható

A NAV közleményében olvasható, hogy amennyiben a feltételek fennállnak, megéri visszamenőleg már idénre is mentességet választani. Hogy miért? Mert az alanyi menteseknek főszabály szerint nem kell áfát felszámítani, fizetni, sőt még áfabevallást sem kell benyújtani. Viszont figyelni kell arra, hogy ebben az esetben a levonási jog sem illeti meg az adózót.

A NAV kitér arra is, hogy a kedvező változás azokat a kisvállalkozókat is érintheti, akik például 2023-ban vagy 2024-ben ugyan átlépték a korábbi 12 milliós értékhatárt, de az új, megemelt összegű, 18 millió forintos határt tavaly nem lépték át, és várhatóan idén sem fogják.

Itt azonban felmerül a kérdés, hogy mégis mi lesz azokkal a számlákkal, amelyeket már idén kibocsátottak áfával növelten?

Ilyen esetben “a számlákat az alanyi adómentesség választásától számítva ésszerű időn belül szükséges módosítani, mely jellemzően 8 napon belüli számlamódosítási kötelezettséget jelent.” Illetve fontos, hogy a módosító számlákról számlaadat-szolgáltatást is teljesíteni kell. Csakhogy ez a gyakorlatban nem jelent mást, mint sztornózni az eddigi számlákat, majd új, áfamentes számlát kiadni helyettük. Majd a módosító számlát a partnernek is át kell adni, tehát ez nem kis plusz munkát jelent.

asztalos a műhelyben esztergál

Az alanyi mentesség választása előtt, idén kiállított nyugtákat nem szükséges módosítani. Függetlenül attól, hogy pénztárgéppel, papíron vagy számítógéppel állították ki.

 Az áfa alóli mentesség esetében nincs „visszajáró áfa”, vagyis levonási jog. Ez azt jelenti, hogy az a kisvállalkozó, aki az alanyi mentesség választásáig áfabevallást is nyújtott be, – és volt levonandó áfája- annak korrigálnia kell. 

Az alanyi adómentességet választókra vonatkozó szabályok egész évre szólnak, ezért 2025. január 1-ig visszamenőleg nem helyezhető levonásba az általuk befogadott számlákban szereplő áfa.

A további, részletes gyakorlati tudnivalókról a NAV oldalán lehet olvasni. Emellett konkrét tennivalókat és rengeteg felmerülő kérdésben segít szakmai alapossággal az egykonyveloelete.hu vonatkozó írása is.

Hogyan nyújtható be az alanyi adómentesség (2025) nyilatkozat?

Az érintetteknek elsőként az alanyi mentesség választásáról kell nyilatkozniuk – legkésőbb február 28-ig. Az alanyi adómentesség (2025) nyilatkozat az Online Nyomtatványkitöltő Alkalmazásban érhető el, a legegyszerűbb, ha azon keresztül kerül benyújtásra.

Napi Spúrtipp
Hóvége Ügyfélszolgálat

Cukorbeteg vagy? Közel 200 ezer forint adókedvezmény járhat évente, és 5 évre visszamenőleg is kérheted

Cukorbetegség adókedvezmény 2026: havi 16 140 forint járhat, és visszamenőleg is érvényesíthető. Mutatjuk a feltételeket.

Ingyenes rendszám lekérdezés regisztráció nélkül: vásárlás előtt mindenképp csekkolja ezen a felületen

Használt autó vásárlása előtt elengedhetetlen a jármű előéletének ellenőrzése.

Tényleg ingyen parkolhatnak a nyugdíjasok a BKK-nál? Mutatjuk, milyen lehetőségek vannak valójában

Nem egészen, de elmondjuk mi okozza a félreértést és milyen megoldás van helyette.

Eddig lehet biztosan követelni az örökséget: ha nem évül el, mégis hogy lehet másé a ház 15 év után?

Az öröklési igény nem évül el: sokan nem ismerik a szabályt.

Ez történik, ha nem veszi át a NAV értesítést: nem éri meg kipróbálni

A postás mindig kétszer csenget, harmadszorra jön az inkasszó - viszont nem kell megvárni.
Nyitólap
Mikor utalják?
Ügyfélszolgálat
Hírlevél

ÜGYFÉLSZOLGÁLAT
Ügyfélszolgálat