Év végén sem érdemes az utolsó pillanatra halasztani hivatalos ügyeink elintézést! A 2024-es igazgatási szünet december 30-tól 2025. január 1-ig tart, amelynek ideje alatt az állami hivatalok egységesen zárva tartanak. Mindössze 3 napról van szó, ám előtte lesz egy 6 napos hosszú hétvégénk, a halaszthatatlan ügyekkel célszerű még előtte végezni.
A törvény szerint a kormánynak lehetősége van nyári, illetve téli igazgatási szünetet elrendelni. Az erről szóló rendeletet a tárgyévet megelőző év december 15-ig kell hirdetni. Az igazgatási szünet – meghatározott külképviseletek kivételével – valamennyi kormányzati igazgatási szervre és az ott dolgozókra vonatkozik.
Hosszabb igazgatási szünet 2025-től
Bár a 2024-es téli szünet viszonylag rövid, mindössze háromnapos lesz, a szabályozás alapján 2025-től hosszabb időszakot ölelhet fel. A Magyar Közlönyben megjelent rendelet szerint a kormány igazgatási szünetet rendel el, amely minden évben az év decemberének 26. napját követő első munkanaptól az azt követő naptári év első munkanapját megelőző nap végéig tart. Ez elsőként 2025-ben, év végén valósul meg.
Az intézkedés szerint a dolgozók számára ezen időszak alatt szabadságot kell biztosítani, amelyet a tárgyévi szabadságukból vonnak le. Ha ez már kimerült, a következő évre járó szabadság terhére adják ki a szükséges napokat.
A szünet a kormányzati igazgatási szervek mellett más állami és önkormányzati szerveket is érinthet. Pl. a fővárosi közgyűlést, a helyi önkormányzat képviselő-testületét és a vármegyei közgyűlést is.
Jó, de mit jelent ez a gyakorlatban?
Az igazgatási szünet ideje alatt az állami hivatalok ügyfélfogadása szünetel, így a legtöbb hivatalos ügyet nem lehet elintézni. Ez magában foglalja az okmányirodai, kormányablakos ügyintézést, pl. személyi igazolvány, útlevél, jogosítvány kiállítását vagy meghosszabbítását, lakcímbejelentést, rendszámcserét. Ugyancsak szünetel a bíróságokkal kapcsolatos ügyintézés, ha az állami szervek is érintettek az eljárásban. A közérdekű adatigénylések feldolgozása és egyes panaszok kezelése is késhet.
Azok a határidők, amelyek a szünet idejére esnének, automatikusan meghosszabbodnak. Azonban sürgős, halaszthatatlan ügyekben a hivatalok kötelesek biztosítani az ügyintézést. Az elektronikus ügyintézés részben elérhető marad, így pl. az ügyfélkapun keresztül beküldhetők dokumentumok, de a feldolgozásuk szintén csúszhat.
Ahogy fentebb írtuk, nem érdemes az ünnepek körüli időszakra hagyni az adminisztratív ügyek intézését. Ha valaki például elveszíti az iratait ebben az időszakban, azokat csak a szünet után tudja pótolni.