Alig három hét múlva, július 16-tól kötelező felelősségbiztosítást kötni az olyan mikromobilitási eszközökre, mint például az elektromos roller. Az új rendelkezést április 30-án hirdették ki, azóta már több biztosító is közzétette az új díjakat. Egy a bibi: a részleteket szabályozó kormányrendelet még most sem jelent meg, így gyakorlatilag vaktában határozták meg a tarifákat. Valószínűleg változni fog a helyzet, de nagyon úgy tűnik, hogy a kgfb, azaz a kötelező biztosítás elektromos rollerre jelenleg magasabb, mint az indokolt volna.
Vége a száguldozásnak
Egy korábbi törvénymódosítás írja elő, hogy július 16-tól kötelező felelősségbiztosítást kell kötni különböző elektromobilitási eszközökre, így például az elektromos rollerekre és segway-ekre. Nem ördögtől való gondolat ez, mert rendkívül sok olyan baleset történik, amelyeket ilyen járművekkel okoznak. A biztosítók ajánlatai már meg is jelentek, noha a kgfb-törvény módosításának részleteiről még nem született meg a kormányrendelet.
Ami biztos: a jogszabály szerint kgfb-t kell kötni, ha
- a 25 kg alatti jármű tervezési sebessége meghaladja a 25/km órát,
- vagy egy 25 kg-nál nehezebb eszköz tervezési sebessége meghaladja a 14 km/órát.
Amire nem kell: a kizárólag emberi erővel működtetett járművekre nem vonatkozik a rendelet, így nem kell biztosítás kötni a gördeszkákra, az elektromos rásegítéssel működő kerékpárokra, valamit a mozgáskorlátozottak által vezetett e-moped vagy pedelec járművekre sem.
A Mabisz közzétett egy tájékoztató ábrát, hogy könnyebben eligazodjanak a tulajdonosok:
Kötelező biztosítás elektromos rollerre: mennyi az annyi?
A kötelező felelősségbiztosítás a másoknak okozott, személyi sérüléssel járó károkat is fedezi. A most meghirdetett díjak a piacon területtől és életkortól függően egy évre vetítve 5-25 ezer forint körül alakulnak.
A Magyar Nemzeti Bank (MNB) adatai szerint a biztosítók többsége frissítette július közepétől a kgfb-tarifáit, de olyan is van, aki kivár: pl. a Gránit Biztosító, addig nem hirdetnek tarifát a mikromobilitási eszközökre ki nem jönnek a részletszabályok.
És akkor a díjakról:
A kgfb-törvény szerint olyan gépjármű esetében, amelyet nem vettek hatósági nyilvántartásba, vagyis nincs rendszáma, a mindenkori használó is üzemben tartónak minősül. Ezért használat előtt mindenképpen meg kell győződnie arról, hogy a járműnek kell-e, illetve van-e kötelező gépjármű-felelősségbiztosítása.
Ahogy a Grantis is rámutat, a biztosítók igenérdekes helyzetbe kerültek, amikor meg kellett határozniuk a díjakat, hiszen vonatkozó minisztériumi rendelet még nincs meg. Ez az, ami tisztázná, hogy pontosan milyen járművekre kell alkalmazni az új szabályt. A biztosítók egy része úgy döntött, hogy egyszerűen egyéb kategóriában kezeli ezeket a járműveket, hogy a törvénynek valahogy mégis megfeleljen. Ez a kategória borsosabb díjazású és havonta fizetendő a kfgb díja. Amint megérkezik a vonatkozó rendelet, a díjak várhatóan változnak.
Maradtak még kérdéseid? Nem vagy benne biztos, hogy a járművedre vonatkoznak-e az új szabályok? Más ügyben kérnél segítséget? Keresd a Hóvége Ügyfélszolgálatát!