Késett a vonat? Ekkor jár érte kártérítés

A MÁV finoman szólva sem a pontosságáról híres: jelenleg minden tizedik vonat legalább 5 percet, minden huszadik pedig 15 percnél is többet késik. Mikor kérhetünk visszatérítést, hogyan igényelhetünk kártérítést és mennyi pénz jár vissza? Mondjuk.
Európa egyik legtöbbet késő vasútja lett a MÁV – írta meg nemrégiben a G7. Néhány sokatmondó adat a cikkből:
- 2023 első öt hónapjában már csak az IC-szerelvények 71%-a tudott 5 percnél kevesebb késéssel közlekedni.
- Ott tartunk ma, hogy a MÁV-Start hálózatán minden tizedik vonat legalább 5 percet késik, míg minden huszadik vonat negyedóránál is többet.
- Júniusban a MÁV minden második IC szerelvénye legalább 5 percet késett. Nemcsak a kisebb, de a nagyobb késések száma is rekordokat döntött júniusban: minden negyedik IC-szerelvény legalább 15 percet késett, ami 2016 óra a legrosszabb mutató.
A magyar utasok a 10-15 perces késeken különösebben nem lepődnek meg, de még a 20-25 perceseknél is csak bosszankodnak. Mást nemigen tehetnek, mert ilyen esetekben nem jár kártérítést. De mi a helyzet, ha a vonat 30 percet késik? És ha többet?
MÁV kártérítés: ennyi pénz jár vissza
Kicsit olyan a „MÁV késés kártérítés”, mint a mesében: van is meg nem nincs is. A vasúttársaság jelentős késés esetén dönthet úgy, hogy méltányossági alapon visszatéríti a menetjegy árát, függetlenül attól, hogy a késés a MÁV-nak felróható okból következett-e be vagy sem. Viszonylag kevesen tudják azonban, hogy mikor és hogyan kell kérni a menetjegy árának visszatérítését. Ezek a szabályok:
Belföldi forgalomban közlekedő feláras vonatok vasúthibára visszavezethető késése esetén az utas átalány-kártérítésre jogosult a menetjegyen feltüntetett indulási állomás és célállomás között, amelynek mértéke:
- 30 -119 perc késés esetén a menetjegy árának 25%-a
- 120 perc vagy annál nagyobb késés esetén a menetjegy árának 50%-a.
Vagyis a jegy árat csak részben kaphatjuk vissza. És azt sem mindig:
Ha az átalány-kártérítés számított összege nem haladja meg az 1000 Ft-ot, azt a vasúti társaság nem fizeti ki. Ugyanazon utas több, egyenként 1000 Ft-ot meg nem haladó kártérítését a vasúti társaság kifizeti, amint összegük meghaladja az 1000 Ft-ot.
Az is számít, hogy hol vásároltuk meg a jegyet:
Pénztárban vagy jegyértékesítő automatából vásárolt menetjegyek
Az állomási pénztáraknál az utazás napjától számított 14 napon belül teljesítik a kifizetéseket, ezt követően az átalány-kártérítési igényt az ügyfélszolgálathoz kell benyújtani. A beadványt a pénztárak is befogadják és továbbítják a megfelelő szervezetnek.
Bérlet
Belföldi forgalomban a bérlettel vagy bérlet jellegű más jeggyel, igazolvánnyal történő utazás esetén az átalány-kártérítés alapja az ugyanazon viszonylatra érvényes teljesárú egy útra szóló menetjegy ára, tanuló bérlet esetén az ugyanazon viszonylatra érvényes 90%-os mérséklésű egy útra érvényes menetjegy ára.
E-vonatjegy
Az e-vonatjegyek esetén a kártérítés kifizetése csak központilag lehetséges. Az igény pénztárban történő benyújtása a kártérítési igénybejelentő lap kitöltésével lehetséges. Az igény elektronikus módon is benyújtható, ez történhet elektronikus levélben: eszrevetel@mav-start.hu e-mail címre, vagy a www.mavcsoport.hu honlapon, az erre biztosított felületen On-line is. Ebben az esetben azt kérik, hogy az utas csatolja e-vonatjegyét (PDF) is, vagy adja meg a vásásláskor használt felhasználó nevét és a vásárlás idejét. Ha utazás során késési igazolást állítottak ki, akkor azt is csatolni kell. Minden esetben meg kell adni a vásárolt és utazáshoz felhasznált menetjegy egyértelmű beazonosításához szükséges adatokat (jegysorszám, vagy felhasználónév és vásárlás ideje), valamint az utas postacímét, vagy bankszámlaszámát.
A Nemzetközi utazásra külön szabályok vonatkoznak, erről itt lehet olvasni.