Csak Magyarországon csökkent az újautó-eladások aránya az EU-ban – de miért?

Magyarországon az autók átlagéletkora egyre magasabb. Már közel 16 éves egy átlagos magyar autó. Ez pedig nem is fog csökkenni, ugyanis a magyarországi újautó-piac tavaly egyedüliként lett mínuszos az egész Európai Unióban. Tehát csak nálunk csökkennek az újautó-eladások.

A magyarországi újautó-piac tavaly egyedüliként lett mínuszos az egész Európai Unióban. Nem csoda, hogy az autóállomány átlagéletkora folyamatosan emelkedik itthon. A fő okot megtaláljuk, ha megnézzük, hogy emelkedett itthon az új autók ára és hogyan az Európai Unióban, illetve a régióban – írja a Portfólió.

Mint kiderült, tavaly az Európai Unió újautó-piaca kifejezetten nagyot, 13,9 százalékkal emelkedett. Ez 10,55 millió autó forgalomba helyezését jelentette. Minden uniós tagállamban nőni tudott az eladás. Egy kivétel persze volt: Magyarország. Nálunk nem hogy nem nőttek volna, még csökkentek is az autó eladások 3,4 százalékkal. Ez 107,7 ezer darabot jelent.

Nem az az első ilyen alkalom. 2022-ben is gyengébb volt a magyar autópiac az uniósnál.

Ráadásul a magyar autóállomány cserélődését nagyrészt nem az új autók, hanem az import hajtja – mutat rá a Portfólió. Ez pedig azt eredményezte, hogy az autók átlagéletkora már 2008 óta folyamatosan emelkedik. Tavaly elérte a 15,8 évet.

De mi az oka annak, hogy az EU-ban csak Magyarországon csökkennek az autó eladások?

A cikk rávilágít: annak, hogy a magyarok nem tudnak új autót venni, nem csak az az oka, hogy a hazai vásárlóerő töredéke a nyugat-európainak. Az is nagy szerepet játszik ebben, hogy az új autók ára rendkívüli mértékben megemelkedett. Hazánkban különösképp. Emögött jelentős részben a forint elmúlt években látott gyengülése áll.

Az Eurostat adatai alapján óriási a különbség aközött, hogy mennyivel drágultak az új autók Magyarországon és az EU-ban 2017 és 2024 között.

Míg itthon az árak majdnem 72 százalékkal nőttek, az EU-ban mindössze 24,4-gyel. Ezt azt jelenti, hogy egy olyan autó, ami 2017 elején 5 millió forintba került, mostanra 8,6 millió forint.

Ez a növekmény gyakorlatilag megette a hazai bérnövekedést, vagyis hiába kerestek több mint 70 százalékkal többet a magyarok 2023-ban, mint 2017-ben, nem lett könnyebb hozzájutni egy új autóhoz.

Napi Spúrtipp
Hóvége Ügyfélszolgálat

Etus vagy Janka néni volt a kedvenced? 34 kérdéses kvíz a Szomszédok teleregény világából

Teszteld a tudásod, mennyire ismered a Szomszédok teleregény szereplőit és történéseit!

Minden horgász szíve megdobban ettől az ajándéktól: amit a profi pecások is szeretni fognak

Mivel szerezhetünk örömet egy horgásznak karácsonykor?

Nem kell vagyonokat fizetni érte a boltban – így készíts házi kombuchát

A kombucha a boltban drága mulatság, otthon viszont fillérekből kijön. Megmutatjuk, hogyan lesz pár alapanyagból saját, buborékos italod, minden varázslat nélkül.

„És ebből meg lehet élni?” – Egy mondat, ami mindent elmond a mai magyar valóságról

Megélhetési válság Magyarországon: dolgoznak, mégsem elég. Egy mondat, ami ma sokak életét jellemzi. Hogy lehet így optimistának maradni?

Lehet, hogy mégsem új a szalonautód? Az újautó-forgalmazók mocskos kis titka

Ha szalonból vásárolunk újautót, azt feltételezzük, hogy egy teljesen új, hibátlan és kifogástalan...

Hogyan kell kiszámítani a nyugdíjat? 9 lépésben a bonyolult számítás

A magyar nyugdíjszámítás folyamatát sokan átláthatatlannak tartják, ami nem véletlen: a rendszer tényleg...