Érdemes lenne a hagyományos autót elektromosra cserélni? Sok előnye is van, amit már megírtunk egy másik cikkben, most viszont nézzük meg, hogy mik az elektromos autó hátrányai. Természetesen azok is vannak.
Mik az elektromos autó hátrányai: hatótáv
Sokan azt emelik ki az elektromos autók hátrányai közül, hogy kicsi a hatótávja, nincs elegendő, vagy jobban mondva nincsenek elég sűrűen elhelyezve a töltőállomások, hogy nyugodtan lehessen nagyobb távokat megtenni. Az új generációkban mindig bővül ez a funkció, már most képesek biztosítani a 300 km körüli hatótávot, sőt a drágább verziók akár 500 km feletti távot is mennek.
Mi a helyzet a töltési idővel?
Na igen, a következő hátrány az az elektromos autó töltése. Egy hagyományos tankolás olyan 5-10 percnyi időt vesz igénybe, az elektromos feltöltés viszont ennek többszöröse. A legjobb, ha esténként otthon tölti fel az ember, vagy napközben a munkahelyén, de hosszabb utazásoknál plusz időként számolni kell ezzel.
Töltőállomások hiányos lefedettsége
Bár folyamatosan épül az infrastruktúra és nő a teljesítmény, jelenleg még csak kevés helyen található töltőállomás. Hazánkban is sokasodik a számuk, és azok az újratöltők is megtalálhatóak, amikkel egy bevásárlás alatt lehet tölteni az autót.
A töltésnek egy másik nehézsége is van, mégpedig az, hogy ha simán a konnektorba dugva töltjük az akkumulátort, akkor a 10 amperes töltővel egy éjszaka alatt csak 150 km-re elegendő áramhoz jut az autó. A terhelés pedig hosszabb távon károsíthatja a hálózat vezetékeit. Épp ezért, megéri az erre a célra tervezett otthoni töltőállomást kialakítani.
Az elektromos autó drága
A jármű vásárlásakor tényleg többet kell fizetni mint egy benzines autónál, sőt típustól függően ez az érték igen jelentős lehet, de ha valaki egyszer ki tudja adni ezt a pénzösszeget, cserébe jóval alacsonyabb fenntartási költségekkel kell majd számolnia.
Máshogy kell vezetni
Ha valakinek nehéz változásokat beiktatni az életébe, vagy a megszokott rutinokat átalakítani, akkor annak bizony kis fejfájást okozni az elektromos autóra váltásnál a jármű használata. Még akkor is, ha kevesebb dologra kell figyelnie az embernek, hiszen itt nem kell beindítani az autót, érkezéskor is csak kikapcsol, nem kell sebességet váltani.
Nem is igazán környezetkímélő?
Leginkább attól függ, mennyire környezetvédő jármű is a villanyautó, hogy milyen energiával töltjük fel. Ha szén égetéséből származó áramot használunk, azzal tényleg nem sokat segítünk. Szerencsére van megoldás: a megújuló energián alapuló töltés.
A másik szempont az akkumulátor lehet, amelyről tévesen azt hiszik, hogy 3-4 évente cserélni kell, általában ennél több évet bírnak, a hibrid autóknál 10 év felettiek közül is van olyan, ami kiválóan működik.
Javítás, szerelés
Olyan szerelővel is beszéltünk, aki azt állította, hogy nem érdemes a régi járműveket újra váltani, mert nincsenek olyan jól összerakva, és ez a minőség rovására megy. Valóban, az elektromos autók olyan kevés ideje vannak piacon, hogy tulajdonképpen nincs kifejezett szakember a javításukra. Az alkatrészeket cserélni pedig mindig költséges.