Sokan azt hiszik, spórolnak vele, de tönkreteszi az autót: káros sofőrmítosz a kattanás utáni tankolás

Tankolás végén a pisztoly kattanása jelzi, hogy tele a tank. De valószínűleg a legtöbben ilyenkor még rátöltünk egy keveset. Ha mindenki tudná, hogy mit okozhat ezzel az autójában, többet nem csinálná, az biztos. Miért rossz ötlet a tankolás kattanásig?
Tankolás kattanásig: ezért állj meg időben
A töltőpisztoly kattanása nem csupán egy jelzés, ami után még biztonságosan lehet további üzemanyagot tölteni. Ha ilyenkor még rátöltünk a teli tankra, a fullon lévő tank a hőtágulás következtében könnyen a jármű kényes részegységeinek meghibásodásához vezethet.
Ha ilyenkor még tovább nyomjuk, a benzin a motor gőzelszívó rendszerébe (EVAP) kerülhet, amit csak gőzre terveztek. Ezzel szemben, ha folyékony üzemanyag kerül bele, az tönkreteszi a szűrőt, ami drágán javítható hiba. A benzin melegben kitágul, így a reggeli „csurig tankolás” akár délutánra könnyen kárt okozhat.
Mi történik ilyenkor?
Az EVAP rendszer feladata, hogy megakadályozza a környezetre káros szénhidrogének szabadba jutását az üzemanyag párolgása során. A keletkező gőzöket egy aktívszénszűrővel töltött tartály felé vezeti, amely hatékonyan megköti azokat. A motorvezérlő elektronika (ECU) a megfelelő üzemi körülmények elérésekor egy mágnesszelep nyitásával gondoskodik róla, hogy a szívócsőben keletkező vákuum a szénszűrőben tárolt gőzöket az égéstérbe juttassa, ahol azok a normál üzemanyaggal együtt elégnek.
A lényeg igazából az, hogy kizárólag légnemű halmazállapotú anyagok kezelésére alkalmas ez a rendszer. Amikor viszont a tankot túltöltik, a folyékony üzemanyag közvetlenül bejuthat az aktívszenes tartályba, telítve a szűrőanyagot, amivel tönkreteszi azt. Ez különösen olyan napokon veszélyes, amikor nagy a hőingadozás.
Kérdésed lenne? Keresd Ügyfélszolgálatunkat és kollégáink két munkanapon belül válaszolnak!
A benzin térfogata körülbelül 1%-kal nő minden 9-10 Celsius-fokos melegedés hatására. Ez a mostani időjárási körülmények közepette azt jelenti, hogy ha nincs hová tágulnia az üzemanyagnak, akkor az EVAP-rendszerbe vándorol át, ami eltömődést okoz.
Ezt javítani szénszűrő cserével lehet, mert ha már telítődött, akkor hiába csökken a tank szintje használat közben, a folyamat ilyenkor visszafordíthatatlan.
A szénszűrő csere autótól és szerviztől függően 20.000-50.000 forint között mozog, ennyit nem ér meg, hogy mondjuk jó áron nyomjuk tele a tankot és minimálisan spóroljunk a benzin árán.
Forrás: vezess.hu