Késik a vonat és bérleted van? Így kérd a visszatérítést a MÁV-tól

Ahogy korábban megírtuk, június 1-jén lépett életbe a késésekre vonatkozó új szabály: ha pl. vonattal vagy távolsági busszal utazunk, és a járat legalább 20 percet késik, akkor az utasok visszakaphatják a jegyár felét. Ez a késési biztosítás, ami természetesen a MÁV-bérlettel utazókat is megilleti. A visszatérítés esetükben másként működik, mint a jegyeseknél, ezt fogjuk most bemutatni.
Mivel a rendszer viszonylag új, röviden azt is összefoglaljuk, hogyan kapják vissza a pénzüket a jeggyel utazók. Ha 20 percet vagy annál többet késik a jármű (legyen az vonat, helyközi járat, agglomerációs „kék” busz, HÉV), akkor az utas visszakérheti a menetjegy árának felét.
Elektronikus jegy és helyjegy esetén a kompenzáció automatikus, de ha papír alapú jegyet váltottunk, akkor előbb azt rögzítenünk kell a MÁV+ applikációban. Akinek ez nem felel meg, az a pénztárban kérheti a visszafizetést.
MÁV-bérlet: visszatérítés helyett kedvezmény
A bérleteseknek szintén jár a kompenzáció, de őket nem pénzzel, hanem kedvezménnyel kompenzálják: ha a bérlet 30 napos érvényességi ideje alatt a tulajdonosa legalább 5 alkalommal tapasztal minimum 20 perc késést, akkor a következő bérletét 10%-kal olcsóbban vásárolhatja meg.
Ha valaki a jegypénztárban vagy a jegyautomatából vásárolt bérletet, a késésigazolásokat gyűjtheti a MÁV+ appban. Ehhez a képernyő jobb alsó sarkában található a Profilom menüponton belül, a Késési biztosítás menüpontban van lehetőség. Itt át kell váltani a bérletek fülre, majd meg kell nyomni a + jelet. Ezt követően a Beolvasás kamerával gomb lenyomása után a kamerával be kell olvasni a bérleten található „vonalkódot” – nem ördöngösség, bárki meg tudja csinálni, aki használ okostelefont.

Hogyan lehet a késést rögzíteni?
A Késési biztosítás menüpont Bérletek fülén láthatók mind a papíralapú, mind az online bérletek és napijegyek, valamint az is, hányszor utaztunk velük késett járaton, és hány késés után jár kompenzáció. Utazáskor meg kell nyomni az Utazom gombot, majd kiválasztani a járatot a közeli lehetőségek közül, vagy kézzel beírni a számát. Csak olyan járatra lehet bejelentkezni, amely a közelben áll meg, és ahol a bérlet vagy napijegy érvényes. Ha a járat késik, azt a rendszer automatikusan rögzíti.
MÁV-bérlet: visszatérítés helyett kupon
Ha 30 napos bérlettel 5, vagy napijeggyel 1 késés összegyűlik, a rendszer kupont küld, amely a Profilom > Kuponok menüpontban érhető el. A kupon csak a MÁV+ appban váltható be, még akkor is, ha papíralapú bérlethez kapcsolódik.
Így vásárolható meg az új bérlet:
- Másoljuk ki a kuponkódot a Kuponok menüpontból.
- Lépjünk át a Bérletek menüpontra, majd nyomjuk meg a Vásárlás gombot.
- Válasszunk ugyanolyan típusú bérletet vagy napijegyet, mint korábban.
- Állítsuk be az érvényességi időt és az utast, majd adjuk meg a kuponkódot.
- Válasszuk a kedvezményes árat, ellenőrizzük a kosár tartalmát, és fizessünk.
Maradt még kérdése? Tegye fel ügyfélszolgálatunknak, kollégáink 48 órán belül válaszolnak!
Mi a helyzet azokkal, akik napijeggyel utaznak?
Esetükben elég egyetlen 20 percet meghaladó busz- vagy vonatkésés, a következő napijegyükre (azonos díjterméknek kell lennie) 10% kedvezmény jár.