1974-75-ben Magyarországon egy új autó megvásárlása jelentős kiadást jelentett a családok számára. Ekkor az átlagos bruttó havi fizetés nagyjából 3000 forint volt, a népszerűbb modellek – mint például a Lada és a Trabant – megvásárlásához 20-30 havi átlagkeresetet kellett. Mennyibe került 1974-ben egy új autó? Milyen típusok voltak elérhetőek? Tedd próbára tudásod kvízünkkel!
A szocializmusban i az autóvásárlás nem csak pénz kérdése volt. A kereslet messze meghaladta a kínálatot, így a vásárlók gyakran éveket voltak kénytelenek várni. A Merkúr vállalat kezelte az autóértékesítéseket, és az emberek sokszor 2-3-5 évig voltak várólistán, mire ténylegesen megkaphatták az áhított járművet. A legkeresettebb autók közé a Lada mellett a Wartburg és a Trabant tartoztak, amelyek népszerűségük ellenére gyakran minőségi problémákkal küzdöttek.
Egy kis statisztika: a KSH szerint 1975-ben a bruttó átlagkereset 3000 forint körül volt. 1974-ben kb. 3 forintba került egy liter benzin, 2040 egy Verhovina Moped, egy sóletkonzerv pedig 40. Hogyan alakultak ehhez képest az autóárak?
Korábbi kvízeink:
- Fusizás, maszek, sztahanovista – mennyit ismersz a 10-ből?
- Tudod, mi volt a Moncsicsi?
- Melyik autót hívta Zsigulinak a köznyelv a Kádár-korban?
- Kinek a képe volt a Kádár-korban a 10 forintos papírpénzen?
- Tudod, mi volt a Kojak nyalóka és honnan kapta a nevét?
- A Trabi melyik népautónak volt a beceneve a szocializmusban?