A pénzünk felét a boltban költjük el, és ez baj

Mire költenek a magyarok? Vásárolunk, ami nem jó hír: az EU-n belül mi költjük el a pénzünk legnagyobb részét bolti vásárlásokra – derül ki egy frissen megjelent tanulmányból. A dobogó legfelső fokán állunk, hajszálnyival lemaradva Bulgária a második, míg Horvátország a harmadik legrosszabb eredményt produkálta. Megfordítva, a bolgárok és a horvátok után kullogunk, mi, magyarok – erre a helyezésre aligha lehetünk büszkék.
A kiskereskedelemben költött személyes fogyasztás az Európai Unióban lassan visszatér a járvány előtti szintre. 2023-ban már két egymást követő évben csökkenést regisztráltak, és az EU-polgárok átlagosan már csak a pénzük 33,9 százalékát költötték el a kiskereskedelemben – írja a HVG a Gfk európai kiskereskedelemről szóló új tanulmánya alapján.
Magyarországon ez az arány a legmagasabb, ahol minden második eurót a kiskereskedelemben költenek el.
Mire költenek a magyarok? Nem élményekre…
2020-ban és 2021-ben a világjárvány miatt nőtt a lakossági fogyasztás kiskereskedelmi részesedése, az utóbbi két évben az ismét csökkent. 2023-ban az uniós polgárok 0,5 százalékkal kevesebb pénzt költöttek a kiskereskedelemben, mint az előző évben, annak ellenére, hogy a vásárlóerő és a kiskereskedelmi forgalom 5,5 százalékkal nőtt.
“2023-ban az infláció és az emelkedő élelmiszerárak ellenére a háztartások kiskereskedelmi kiadásainak aránya ismét megközelíti a járvány előtti szintet” – magyarázza Philipp Willroth, a tanulmány vezetője. “Ennek oka az, hogy az európai lakosság elsősorban a kiskereskedelembe fektette a pénzét, különösen a 2020-as és 2021-es koronavírusévekben, mivel számos szabadidős élmény és szolgáltatás nem volt lehetséges. Ez a hatás most megfordul, mivel az európaiak szeretnék behozni lemaradásukat, és újra több élményre, és utazásra költenek.”
Nem úgy nálunk. Számos kelet-európai országban majdnem minden második eurót a kiskereskedelemben költenek el, különösen Magyarországon (50 százalék), Bulgáriában (49 százalék) és Horvátországban (47 százalék).
Vagyis amíg a nálunk jobb helyzetben lévő országok polgárai azt fontolgatják, belefér-e egy második, esetleg harmadik nyaralás az évbe, addig mi, magyarok, örülhetünk, ha sikerül tisztességesen bevásárolni. Kinek mit intéztek…
A „szegény” németek lemaradtak
Az utolsó helyen Németország áll, ahol a fogyasztói kiadásoknak csak alig 27 százaléka áramlik a kiskereskedelmi szektorba.