Elemzések alapján az elektromos és benzines autó kötelező szerviz költsége nagyjából ugyanannyi. Kötelező szervizre az elektromos autót kétévente vagy 30.000 megtett kilométer után kell vinni. Viszont kevesebb alkatrész van benne, mint egy benzines vagy dízel autóban, így töredékére csökken a javítandó elemek száma: nincs benne például váltó, katalizátor és a motortérben nincs sok teendője az autószerelőnek. Ami rendszeres cserét igényel az elektromos autónál, az a pollenszűrő és a fékfolyadék, illetve 120.000 kilométerenként a hűtőfolyadék.
A főegységek ugyanazok egy elektromos autónál, mint egy benzinesnél, így például a gumicsere vagy futómű ellenőrzés mindkét autónál szükséges. De például a féket ritkábban kell cserélni, mint egy benzines autónál, mert sokkal kevésbé kopik.
Amitől viszont mindenki tart az elektromos autó esetében, az az akkumulátor, ami újonnan több millió forintos költséget jelent. Emellett az elektromos autó javításának szervizdíja mind a márkaszerviz, mind a független szerviz esetében magasabb, mint egy benzines autónál.
De mit jelent ez konkrétan? Milyen költségekkel számolhatunk egy elektromos autó javítása esetén?
Mennyibe kerül az akkumulátor?
Az elektromos autó esetében a legdrágább alkatrész maga az akkumulátor. Az akkumulátor csere árát kilowattonként számolják, ára az akkumulátor kapacitásától függ. Ez egy Renault Zoé esetében 60.000 Ft/kWh, de egy Honda E Tron vagy egy Kia E Soul esetében ez 170.000 Ft/kWh.
Nyilván a sérülés mértékétől függ, de nagyon ritka, hogy a teljes akkumulátort cserélni kelljen, többnyire a részleges javítás elég, például csak cellákat kicserélni. Ha elkerülhetetlen a teljes akkumulátor csere, akkor tudunk venni használtan is, a teljes csere ára azonban több millió forintot jelent típustól függően.
Jelenleg 8 évre vagy 160.000 kilométerre számítják egy akkumulátor élettartamát, ennyi időre adják általában a garanciát is. Ezzel egyidejűleg megfigyelhető, hogy az akkumulátorok gyártásának átlagos költsége 10 év alatt csökkenő tendenciát mutat. Így a további, folyamatos fejlesztések alapján az árak csökkenését várják.
Elektromos autó javításának óradíja
Az elektromos autó javításának óradíja márkaszervizenként változik, de a független elektromos autószervizek esetében is több ezer forintos eltérések lehetnek. A BMW-nél például nincs különbség óradíj tekintetében, hogy elektromos vagy benzines autó szereléséről van szó. A Ford például beépítette a szervizdíjat a garanciába. A többi márkaszerviznél átlagosan 5-10.000 Ft-tal kerül többe az elektromos autó szerviz költsége. Természetesen a szerviz költségen felül meghatározza az árakat, hogy mennyi alkatrészt kell cserélni vagy mekkora kár érte az autót.
A márkafüggetlen szervizekben is nagy különbségek lehetnek. Ahol a benzines autó szerelési óradíja 12.000 Ft, ott a hibrid és elektromos autó szervizdíja 16.000 Ft, de az óradíj elmehet egészen 30.000 Ft-ig is.
Az elektromos autókkal kapcsolatos további kérdések és tapasztalatok elérhetőek a “Villanyautós tippek és kérdések” csoportban.