Mikor kell súlyadót fizetni? Ki fizeti, a tulajdonos vagy az üzembentartó?

A gépjárműadó – korábbi nevén súlyadó – fizetése minden magyar rendszámmal rendelkező és belföldi forgalomban lévő járműre vonatkozik. Ez egy éves költség, amit a gépjármű üzembentartójának vagy tulajdonosának kell rendeznie. Mi ennek a határideje, hol és hogyan történik a befizetés? Mutatjuk a tudnivalókat.

Milyen járművek adókötelesek?

Adót fizetni a belföldi forgalomban lévő, magyar rendszámú gépjármű és pótkocsi után kell. Ez az ország területén közlekedő, de külföldön nyilvántartott tehergépjárműre is vonatkozik.

Mi után nem kell fizetni? Pl. mezőgazdasági vontató, lassú jármű és pótkocsija, négykerekű segédmotoros kerékpár, illetve olyan külföldi nyilvántartású tehergépjárműnél sem, ami valamelyik EU tagállamban nyilván van tartva.

Ki fizeti?

Az adót az év első napján nyilvántartott üzembentartó vagy tulajdonos fizeti. Több üzembentartó vagy tulajdonos esetén az, akinek a neve a forgalmi engedélyen szerepel. Ha év közben eladjuk az autónkat, akkor az adott évben még a mi kötelességünk a gépjárműadó megfizetése, csak a következő évtől lesz az új tulajdonos vagy üzembentartó feladata.

Előfordulhat, az új tulajdonos rögtön az adásvétel évében kivonatja a járművet a forgalomból. Ilyen esetben gépjárműadót időarányosan visszakapjuk. Új autó vásárlása vagy használt autó ismételt forgalomba helyezése esetén a vásárlást vagy forgalomba helyezést követő hónap első napjától él az adófizetési kötelezettségünk. Ilyenkor a határozat kiállításától számított 15 napban kell rendeznünk a befizetést, időarányosan.

Mikor kell súlyadót fizetni?

A gépjárműadó befizetése évente két részletben történik: az első részletnek március 15-ig, a másodiknak szeptember 15-ig kell megérkeznie a NAV belföldi gépjárműadó-bevételi számlájára. Egyben is fizethetjük, ekkor a március 15-ei határidő a mérvadó.

A gépjárműadó befizetését intézhetjük átutalással, befizethetjük csekkel, EFER-en, vagy a NAV ügyfélszolgálatán. Az átutaláskor az adószámot vagy az adóazonosító jelet fel kell tüntetni a közlemény rovat elején, mert ha ez elmarad, a NAV nem, vagy csak késedelmesen tudja a befizetett összeget a befizetőhöz kapcsolni.

Mennyi a gépjárműadó 2023-ban?

A súlyadó számítása a gépjármű hatósági nyilvántartásban feltüntetett teljesítménye alapján történik. Az adó mértéke emellett függ a jármű típusától (személygépjármű, autóbusz, tehergépjármű stb.), illetve a jármű korától is – minél idősebb a jármű, annál alacsonyabb a gépjárműadó mértéke.

Autópálya-matrica: ennyibe kerül 2023-ban

Napi Spúrtipp
Hóvége Ügyfélszolgálat

Így nem lesz végrehajtható a fizetési meghagyás: a szabály, amit mindenkinek tudnia kell, ha nem jogos a követelés

Van megoldás, ha jogtalan követelést próbálnak rajtunk behajtani, de azonnal cselekedni kell.

Beleszámít-e az életbiztosítás a hagyatékba? Fontos szabály, amit mindenkinek tudnia kell

Nem mindegy, hogy az életbiztosítás hagyaték része lesz-e: ha van megjelölt kedvezményezett, a biztosítási pénzhez akár a hagyatéki eljárás lezárása előtt hozzá lehet jutni.

A legegyszerűbb brownie recept: kakaóporral készül, mégis brutálisan csokis és szaftos

Egyszerű, olcsó brownie kakaóporból, ellenállhatatlanul szaftos belsővel.

Felezhető a fűtésszámla télen egy 3,5 kW-os klímával? A szakértőt kérdeztük

A 3,5 kw klíma fűtésre főként a régi gázkazánnal működő családi házakban hozhat komoly megtakarítást, de a kedvezményes tarifák is sokat számítanak.
Nyitólap
Mikor utalják?
Ügyfélszolgálat
Hírlevél

ÜGYFÉLSZOLGÁLAT
Ügyfélszolgálat