Kivételes rokkantsági ellátás - Megváltozott munkaképességűek
1. A támogatás (ellátás) bemutatása
Ez egy rendszeres pénzbeli ellátás, amelyet a Magyar Államkincstár Nyugdíjfolyósító Igazgatósága méltányossági alapon, kivételesen állapíthat meg annak a megváltozott munkaképességű személynek, aki a jogszabályok szerint rokkantsági ellátásra nem jogosult, mert nem rendelkezik a szükséges szolgálati idővel, de egészségi állapota és szociális helyzete miatt méltányolható körülmények állnak fenn.
Azok a megváltozott munkaképességű személyek igényelhetik, akiknek egészségi állapota a komplex minősítés szerint 60% vagy kevesebb, a rokkantsági ellátáshoz előírt, életkorukhoz igazodó szolgálati idővel nem rendelkeznek (pl. betegségük miatt keveset tudtak dolgozni),nincs más rendszeres jövedelmük vagy ellátásuk, amelyből megélhetésüket biztosítani tudnák, és helyzetük különös méltánylást érdemel.
2. Jogosultság és igénybevétel feltételei
Kinek járhat az ellátás?
Annak a megváltozott munkaképességű személynek, aki:
- Egészségi állapota a komplex minősítés alapján 60% vagy kevesebb.
- Rokkantsági ellátásra a szükséges szolgálati idő hiányában nem jogosult. (Valamennyi szolgálati idővel rendelkezni kell, de kevesebbel, mint ami az adott életkorban előírt lenne.)
Méltányosság alanyi jogon nem jár. Az elbírálásnál figyelembe veszik:
- Az egészségi állapot mértékét (minél súlyosabb, annál inkább méltányolható).
- A megszerzett szolgálati idő tartamát.
- A kérelmező és a vele közös háztartásban élők jövedelmi és vagyoni helyzetét.
- A kérelmező szociális körülményeit (családi állapot, lakhatás stb.).
- A jogszabályban meghatározott egyéb méltányolható körülményeket.
Nem állapítható meg annak, aki más rendszeres pénzellátásban részesül (bizonyos kivételekkel), vagy akinek az egy főre jutó családi jövedelme meghalad egy bizonyos szintet.
Szükséges dokumentumok és igazolások (általában)
- Formanyomtatvány: „Kérelem kivételes nyugellátás megállapításához” (ez az általános méltányossági kérelem, amely rokkantsági ellátásra is vonatkozhat).
- Személyazonosító okmányok, lakcímkártya, TAJ kártya.
- Orvosi dokumentáció (háziorvosi beutaló a szakértői vizsgálathoz, korábbi leletek, zárójelentések).
- A megszerzett szolgálati időre vonatkozó dokumentumok (munkakönyv, igazolások).
- Igazolások a kérelmező és a vele egy háztartásban élők jövedelmi és vagyoni viszonyairól.
- Nyilatkozatok a szociális helyzetről.
Igénylés menete és határidők
- Az igényt a lakóhely szerint illetékes kormányhivatal nyugdíjbiztosítási szervénél vagy a Magyar Államkincstár Nyugdíjfolyósító Igazgatóságánál kell benyújtani.
- A kormányhivatal rehabilitációs szakértői szerve végzi el a komplex minősítést (ha még nincs érvényes).
- A Kincstár vagy a kormányhivatal bírálja el az igényt a szakvélemény és a méltányolható körülmények figyelembevételével.
- Nincs igénylési határidő, de a megállapítás visszamenőleg max. 6 hónapra lehetséges.
3. A támogatás (ellátás) mértéke és időtartama
Az ellátás összege
Az ellátás összege méltányossági alapon kerül meghatározásra.
Összege általában alacsony, a törvényi minimum és maximum határok között mozoghat, amelyek az öregségi nyugdíjminimumhoz kötöttek (hasonlóan a kivételes öregségi nyugellátáshoz). Az összeget befolyásolja a méltányolhatóság foka.
Folyósítás és időtartam
Az ellátás rendszeres, havonta folyósítják.
Addig jár, amíg a jogosultsági feltételek (különösen a megváltozott munkaképesség és a méltányolható helyzet) fennállnak.
Az egészségi állapotot és a körülményeket a hatóságok időközönként felülvizsgálhatják.
4. Egyéb tudnivalók
Feltétel: Csak különösen indokolt esetben, egyedi mérlegelés alapján állapítható meg.
Alapok: A szolgálati idő hiánya a fő ok, amiért a kérelmező nem jogosult a rendes rokkantsági ellátásra.
Minősítés: Komplex minősítés alapján az egészségi állapot (max. 60%) megállapítása szükséges.
Összeg: Az ellátás összege várhatóan nem éri el a rendes rokkantsági ellátások szintjét.
5. Gyakori kérdések (GYIK)
Kérdés: Már fiatalon megbetegedtem, csak pár évet tudtam dolgozni. Most 50 éves vagyok, az állapotom 50%-os, de nincs elég szolgálati időm rokkantsági ellátáshoz. Kérhetek kivételes ellátást?
Válasz: Igen, Ön lehet jogosult kivételes rokkantsági ellátásra méltányosságból. Be kell nyújtania a kérelmet a kormányhivatalhoz/Kincstárhoz, csatolva az orvosi papírokat, a meglévő szolgálati idő igazolását és a jövedelmi/vagyoni helyzetéről szóló dokumentumokat. A hatóság egyedileg fogja mérlegelni az esetét.
Kérdés: Mennyi pénzt kaphatok kivételes rokkantsági ellátásként?
Válasz: Az összeget egyedileg határozzák meg, a törvényi keretek között, figyelembe véve az Ön helyzetét. Általában alacsonyabb összegű, mint a rendes rokkantsági ellátás.
Kérdés: Ha megkapom ezt az ellátást, kell mennem felülvizsgálatra?
Válasz: Igen, a rehabilitációs hatóság a komplex minősítés során meghatározza a következő felülvizsgálat időpontját, amikor újra értékelik az Ön egészségi állapotát. A szociális helyzetét is ellenőrizhetik.
Kérdés: Miben különbözik ez a kivételes öregségi nyugellátástól?
Válasz: A kivételes öregségi nyugellátást elsősorban azok kaphatják, akik elérték a nyugdíjkorhatárt, de nincs elég szolgálati idejük. A kivételes rokkantsági ellátást azok a korhatár alatti, megváltozott munkaképességű személyek kaphatják méltányosságból, akiknek a rokkantsági ellátáshoz nincs elég szolgálati idejük. A jogosultsági feltételek és a célcsoport eltérő.
6. Források és hivatkozások
- Szociális portál: Tájékoztató a kivételes rokkantsági ellátásról
- Magyar Államkincstár: Nyugdíj - Méltányossági ügyek
- Illetékes kormányhivatal: Nyugdíjbiztosítási és Rehabilitációs Szakértői Szervek https://kormanyhivatalok.hu/
- Jogszabályok: 168/1997. (X. 6.) Korm. rendelet (a Tny. végrehajtásáról), 2011. évi CXCI. törvény a megváltozott munkaképességű személyek ellátásairól és egyes törvények módosításáról (Mmtv.)