« vissza a keresőhöz

Kivételes rokkantsági ellátás - Megváltozott munkaképességűek

1. A támogatás (ellátás) bemutatása

Ez egy rendszeres pénzbeli ellátás, amelyet a Magyar Államkincstár méltányossági alapon állapíthat meg annak a megváltozott munkaképességű személynek, aki a jogszabályok szerinti "rendes" rokkantsági ellátásra nem jogosult (mert hiányzik a szükséges szolgálati ideje), de egészségi állapota és szociális helyzete különös méltánylást érdemel.

2. Jogosultság és igénybevétel feltételei

Kinek járhat az ellátás?

Annak a megváltozott munkaképességű személynek, aki:

  • A komplex minősítés alapján egészségi állapota 50% vagy kisebb mértékű;
  • VAGY egészségi állapota 51-60% közötti, de a rehabilitációja nem javasolt, vagy az öregségi nyugdíjkorhatárt 5 éven belül betölti.
  • A "rendes" rokkantsági ellátáshoz szükséges szolgálati idővel nem rendelkezik, DE annak legalább a felét megszerezte.
  • Nem végez keresőtevékenységet, és nem részesül más rendszeres pénzellátásban.

Méltányossági szempontok: Mivel nem alanyi jogon jár, a Kincstár mérlegeli a jövedelmi helyzetet, a szolgálati idő hosszát és a szociális körülményeket. Csak meghatározott jövedelemhatár alatt adható.

Szükséges dokumentumok és igazolások

  • Formanyomtatvány: „Adatlap kivételes rokkantsági ellátás igényléséhez”.
  • Személyazonosító okmányok, lakcímkártya, TAJ kártya.
  • Orvosi dokumentáció a komplex minősítéshez (leletek, zárójelentések).
  • A meglévő szolgálati időt igazoló dokumentumok (munkakönyv, igazolások).
  • Jövedelemigazolások a háztartásban élőkről (a rászorultság bizonyítására).

Igénylés menete

  • Az igényt a lakóhely szerint illetékes kormányhivatal rehabilitációs hatóságánál vagy a Kincstárnál kell benyújtani.
  • A hatóság elvégzi a komplex minősítést (ha nincs érvényes szakvélemény).
  • A döntésről határozatot küldenek. Nincs határidő, bármikor beadható.

3. A támogatás mértéke és időtartama

Az ellátás összege

A kivételes rokkantsági ellátás összege fix, a mindenkori alapösszeg százalékában határozzák meg, a minősítési kategóriától függően (általában alacsonyabb, mint a rendes ellátás):

Időtartam

Rendszeres havi ellátás, amely addig jár, amíg a feltételek (egészségi állapot, jövedelmi korlát) fennállnak. Rendszeres felülvizsgálat szükséges.

4. Egyéb tudnivalók

Szolgálati idő: Bár "kivételes", valamennyi ledolgozott idő itt is kell (a normálhoz szükséges idő fele).

Jövedelemkorlát: Szigorúan vizsgálják az egy főre jutó jövedelmet a családban.

Felülvizsgálat: Ha az állapot javul (pl. 60% fölé emelkedik), az ellátást megszüntetik.

5. Gyakori kérdések (GYIK)

Kérdés: 45 éves vagyok, súlyos beteg, de csak 6 évet dolgoztam. Kaphatok valamit?
Válasz: A rendes ellátáshoz ebben a korban több szolgálati idő kellene. Viszont ha a 6 év eléri az Ön korához előírt idő felét, akkor méltányosságból kaphat kivételes rokkantsági ellátást, ha a jövedelmi helyzete is indokolja.

Kérdés: Mennyi pénzt kapok?
Válasz: Ez az egészségi állapotától (kategóriájától) függ. A kivételes ellátás összege fix, pl. D kategóriában (ha nem javasolt a rehabilitáció) az alapösszeg fele, ami kb. havi 68-70 ezer forint lehet.

Kérdés: Dolgozhatok mellette?
Válasz: A szabályok szerint a kivételes rokkantsági ellátás mellett korlátozottan (jövedelemkorlát figyelembevételével) lehet dolgozni, de a "rendes" ellátásokhoz képest itt szigorúbbak lehetnek a rászorultsági feltételek. Érdemes egyeztetni a hivatallal.

6. Források és hivatkozások

 

« vissza a keresőhöz

Nyitólap
Mikor utalják?
Ügyfélszolgálat
Hírlevél

ÜGYFÉLSZOLGÁLAT
Ügyfélszolgálat