30%-os borravalót adsz az étteremben és nem is tudsz róla – így húzzák le az éhes vendéget

Tényleg lehúznak, vagy csak rosszul ismerjük a szabályokat? Kell borravalót adni, ha van szervizdíj? Végigvezetünk a különbségeken, szabályokon, és hogy hogyan kezeld a helyzetet.
Egy vacsora végén gyakran hagyunk pluszt a pincérnek. De mi történik, ha a számla végösszege már eleve nagyon magas? Ha az extra tétel nélkül is 20–25 százalékkal több, mint amire számítottunk. Elképzelhető, hogy nem pusztán borravalóról van szó. A szolgáltatási díjról írunk ma, amelyet automatikusan felszámolnak. Azonban érdemes tudni, mi engedélyezett, mi nem.
Borravaló és szolgáltatási díj
A borravaló olyan juttatás, amelyet a vendég önként ad a szolgáltatásért, általában elégedettségből vagy elismerésből. Nem kötelező, nincs rögzített mértéke, és nem szerepel a számlán automatikus tételként.

A szolgáltatási díj (vagy felszolgálási díj, szervizdíj) olyan kötelező tétel, amelyet az étterem előre meghatározott módon felszámol a vendégnek, s amelyet a számlán külön tételként fel kell tüntetni. Ezt már nem a vendég döntése – tehát ha ezt automatikusan hozzáadják a fogyasztás árához. Azonban nem kell borravalót adni, ha van szervizdíj.
A magyar szabályozás
Magyarországon a vendéglátó egység – ha az előírásoknak megfelel – felszolgálási díjat is felszámolhat. Azonban ezt az étlapon (vagy árlapon) jelezni kell, hogy van ilyen díj, és a vendég számára is láthatóan fel kell tüntetni a számlán. Sok helyen kiírják táblákra is, de elegánsabb helyeken nekünk kell nagyobb figyelemmel lenni.
Idén kedvezőbben adózik a borravaló és szigorúbb lett a szervizdíj szabályozás. A borravaló – akár bankkártyás fizetéssel is – adómentes lehet, ha az étterem nyilvántartja, kinek és mennyit juttat, és így osztja szét a dolgozói között. (Bár ez az adómentesség csak a NAV feltételei mellett érvényes.) A szervizdíj magánszemélyek esetében legfeljebb az elfogyasztott ételek és italok bruttó árának 15%-a lehet, céges rendezvényeknél 20% a plafon. A díj az áfát is tartalmazza, és kötelező külön sorban feltüntetni az étlapon és a számlán is, hogy a vendég világosan lássa, mennyi az alapár és mennyi a szervizdíj. (Ez a díj a dolgozóknak szja-mentes lehet, de ha a munkáltató bérként kezeli, rá járulékfizetési kötelezettség hárulhat.)
Hogyan jöhet ki 30% – és mikor van visszaélés?
Ha egy étterem 15% automatikus felszolgálási díjat tesz a számlára, és te – habár nem kötelező – még hagysz 10–15% borravalót is, akkor a két összeg együtt 25–30% körüli többletet eredményezhet. Ha sok helyen a borravaló kártyás fizetéssel is elérhető (és adómentesítve), akkor az étterem számíthat arra, hogy te is hagysz borravalót kártyával, nem csak készpénzben.
A visszaélés akkor áll fenn, ha az automatikus díjról nem tájékoztatják előzetesen, nem tüntetik fel a mértékét világosan a menün vagy az étlapon, vagy ha az étterem olyan magas díjat számol fel, amely meghaladja a megengedett 15%-os határt. Van olyan is, hogy az étterem kombi díjakat alkalmaz, azaz terítéket, kiszolgálási költséget, asztalfoglalási díjat, stb. összekever, s a vendég nem veszi észre, hogy ezek mind a fogyasztás fölé jönnek.
Ha van még kérdésed a szabályozásokkal kapcsolatban, akkor keresd bátran kollégánkat az ingyenesen elérhető Ügyfélszolgálatunkon.
Nem feltétlenül baj az!
Összességében érdemes szemléletet váltani. Egy vendéglátós megélhetését nem a bizonytalan borravalóra kellene építeni, arra tendálni, hanem korrekt alapbérre és átlátható szervizdíjra. (Egy ideális országban.) A szolgáltatási díj pont ezért van – benne kell lennie a számlában, és csakugyan adómentesen juthat el a dolgozókhoz. – Így nyugodtan rákérdezhetünk, tartalmazza-e a szervizdíjat a számla. Ha igen, nem szükséges plusz borravalót adni. Ez nem fukarság, hanem tudatos fogyasztói magatartás. Aki pedig különösen kiemelkedő szolgáltatást nyújt, annak továbbra is adhatunk önként extra juttatást, ha szeretnénk.