Mitől rángat az autó tankolás után? Ha régi a kocsid, ez lehet az ok

Sok autós tapasztalta már, hogy tankolás után rángat az autó, ingadozik az alapjárat, akár le is fullad. Ennek oka legtöbbször az, hogy a tankolás megváltoztatja az üzemanyagrendszerben lévő nyomást, gőzáramlást, ami hibás vagy elhasználódott alkatrészeknél azonnal tüneteket idéz elő.
Üzemanyag és szennyeződések
A legkézenfekvőbb ok, hogy a tankban lévő üzemanyag szennyezett, vizet vagy apró szilárd darabkákat tartalmaz. Ez főleg régi autóknál kritikus, mert a tartály alján lerakódó kosz tankoláskor felkeveredik, és eltömítheti az üzemanyagszűrőt vagy a befecskendezőket. Emellett a rossz minőségű benzin szintén okozhat rángatást és nehéz indulást.
Olcsó kenőanyag, olcsó pálya-matrica? Fontos szabályok, bírságok? Ha vezetsz, mi itt vagyunk, segítünk.
EVAP rendszer és tankszellőztető szelep
A modern benzines autókban kötelező az EVAP (Evaporative Emission Control) rendszer, amely a benzingőzöket a szénszűrőbe vezeti, majd a motoron keresztül égeti el. Ha a tankszellőztető szelep nyitva marad, vagy az üzemanyag tankoláskor túlcsordul, folyadék kerülhet a rendszerbe. Ez dús keveréket okoz, amitől az autó dadoghat, rángathat vagy nehezebben indulhat. Ez tipikusan a tankolás után jelentkező hiba egyik leggyakoribb oka. Azonban sok más dolog is állhat a háttérben.
Kérdésed maradt? Fordulj ügyfélszolgálatunkhoz, kollégáinktól gyorsan és ingyen kaphatsz választ.
Egyéb gyakori okok régebbi autóknál
- Gyenge üzemanyag-szivattyú. Ha a pumpa nem képes megfelelő nyomást tartani, terhelésnél rángatás léphet fel.
- Eltömődött üzemanyagszűrő vagy koszos befecskendezők. Tankolás után a felkevert szennyeződés fokozza a tüneteket.
- MAF/MAP szenzor hibája vagy vákuum-szivárgás. Ezek miatt a motor rosszul számolja a levegő-üzemanyag arányt, így a keverék túl dús vagy túl szegény lesz.
- Motortartó bakok. Ha elöregedtek, felerősíthetik a motor normál rezonanciáit. Ilyenkor nem a tankolás okozza a rángatást, de a plusz súly miatt a vibráció észrevehetőbbé válhat.
- Váltóproblémák… Amit az autós rángatásnak érez, az valójában a hajtásláncból eredhet, és a tankolással csak véletlenszerűen esik egybe.
Hogyan diagnosztizálható a hiba?
Az első dolog, amit érdemes megtenni, hogy egy autószerelő vagy egy OBD-II diagnosztikai műszer segítségével kiolvassuk az autó számítógépében tárolt hibakódokat. Ezek a kódok megmutathatják, ha például az üzemanyagrendszer, a befecskendezők vagy a gyújtás nem működik rendesen.
Ha nem jelenik meg semmilyen hibakód, akkor érdemes ellenőrizni az üzemanyag-nyomást, a szűrőt és a szivattyút, mert ezek is okozhatják a rángatást. A purge-szelep, ami a benzingőzök motorba juttatásáért felelős, egyszerűen tesztelhető: ha a tünetek közvetlenül a tankolás után jelentkeznek, nagy valószínűséggel ez a kis szelep a probléma forrása.
A szerelő füstgéppel vákuum-szivárgást is tud vizsgálni, ami sokszor rejtett hiba forrása. Ha egyik sem igazolódik, a gyújtásrendszer, a motortartó bakok vagy a váltó átvizsgálása következik.
Megelőzés: mit tehet az autós?
- Ne töltsd túl a tankot, mert a benzin a szénszűrőbe juthat, és tönkreteheti az EVAP rendszert.
- Tankolj megbízható kúton, mert a rossz minőségű üzemanyag azonnal gondot okozhat.
- Cseréltesd időben az üzemanyagszűrőt, különösen régi autóknál.
- Ha visszatérően jelentkezik a hiba, ne halogasd. A kis hiba hosszú távon komoly javítási költséget vonhat maga után.
Ha tankolás után rángat az autó, a probléma legtöbbször az üzemanyagrendszerben, az EVAP purge-szelepben vagy a szennyezett üzemanyagban keresendő. Régi autóknál ehhez társulhat a gyenge pumpa, eltömődött szűrő, vákuum-hiba vagy elhasználódott motortartó is. A pontos diagnózis kulcsa a hibakódok kiolvasása és a szakember általi átvizsgálás. Bár sokszor banális oka van a jelenségnek, a hiba figyelmen kívül hagyása akkor is, hosszabb távon súlyosabb meghibásodáshoz vezethet, és még nagyobb kiadásokhoz.