Azonnal érvényes és otthonról is intézheti: ezt az aláírást mindenhol elfogadják – mutatjuk, mit tud a DÁP

Aki rendelkezik DÁP hozzáféréssel, az gyorsan, biztonságosan és nem utolsó sorban ingyen tudja aláírni a digitális nyomtatványokat, legyen szó akár szerződésről vagy egy kitöltött nyomtatványról. Az viszont sokakban felmerül, hogy minek minősül a minősített dáp aláírással létrehozott dokumentum? Tényleg olyan, mint egy kézzel, személyesen aláírt szerződés vagy kérelem?
A DÁP elektronikus aláírást a Digitális Állampolgárság Program keretén belül vezették be. A 2024–2025-ben létrehozott új digitális szolgáltatások része és ez váltja fel fokozatosan az Ügyfélkapu és az e-Személyi által biztosított elektronikus azonosítás és aláírás lehetőségeit.
Kik használhatják a DÁP aláírást?
Azok a magánszemélyek, akik használják a DÁP-ot (Digitális Állampolgárság Program) és van hozzá mobilapplikációjuk is, azok élhetnek az online aláírás lehetőségével.
Aki regisztrált a DÁP használatához és letöltötte a DÁP alkalmazást, az jogosult az alkalmazáshoz (mobiltelefonjához) aláíró kulcsot és tanúsítvány-szolgáltatást igényelni. A kulcsot és a tanúsítványt csak a mobiltelefonhoz lehet igényelni és így hozható létre majd az elektronikus aláírás.
Fontos használati tudnivalók a DÁP aláírásról
Minden felhasználónak egyedi tanúsítványa van, amelyen szerepel a neve, a DÁP azonosítója, illetve a Szolgáltató, amely a NISZ Zrt.
Az aláírói tanúsítvány 3 évig érvényes, ezt követően újra igényelhető.
Fontos tudni, hogy egy mobiltelefonhoz csak egy tanúsítvány kapcsolható, nincs lehetőség arra, hogy egy telefonhoz több tanúsítvány tartozzon.
Milyen ügyintézéshez használható a DÁP aláírás?
Használható hivatalos ügyintézésre:
- NAV,
- nyugdíj,
- társadalombiztosítási ügyek,
- pályázatok
Szerződések aláírására:
- munkaszerződés,
- bérleti szerződés,
- szolgáltatói szerződések
Illetve cégek és intézmények is elfogadják ügyintézéshez.
Ha valami nem érthető vagy segítségre lenne szükséged, keresd Ügyfélszolgálatunkat és kollégáink két munkanapon belül válaszolnak!
Minek minősül a minősített DÁP aláírással létrehozott dokumentum?
A Szolgáltatás segítségével bármely pdf kiterjesztésű dokumentum aláírható elektronikusan, ha megfelel a Digitális Állampolgárság szolgáltató által közzétett további feltételnek. Feltétel lehet, hogy bizonyos méretnél nem lehet nagyobb a dokumentum.
A lényeg pedig az, hogy a DÁP-on keresztül létrehozott aláírás minősített elektronikus aláírás, tehát Magyarországon teljes bizonyító erejű magánokirat létrehozására alkalmas, az Európai Unió tagállamaiban a kézi aláírással egyenértékű.
Tehát jogilag ugyanannyit ér, mint a saját kezű, kézi aláírás. A gyakorlatban pedig azt is jelenti, hogy az alkalmazásban kiadott aláírás teljes bizonyító erővel bír, bíróság és hatóság előtt is elfogadják. Természetesen van lehetőség egy dokumentumon több aláírás elhelyezésére is.
Hogyan működik a DÁP aláírás?
A személyazonosságot a DÁP alkalmazás telepítésekor ellenőrzik, ezért kell a létrehozáshoz e-személyi, és ezért használnak hozzá arcfelismerő programot.
Az ellenőrzés után a rendszer létrehoz egy saját digitális tanúsítványt, amihez privát kulcs tartozik – ez biztosítja az aláírás hitelességét.
Abban az esetben, ha egy dokumentumot alá kell írni- legyen az szerződés vagy hivatalos ügyirat- azt a DÁP applikációban jóvá kell hagyni, ezt követően pedig a rendszer azonnal ellátja időbélyeggel és elektronikus aláírással a dokumentumot.
Bármilyen kérdés vagy probléma esetén segítséget a Kormányzati Ügyfélvonaltól lehet kérni a 1818-as telefonszámon vagy 1818@1818.hu e-mail címen.