Így kaphatod vissza a pénzed, ha az utazási iroda csődbe ment

Mitévők legyünk, ha elmarad a várva-várt utazás vagy rosszabb esetben külföldön ragadunk, mert fizetésképtelenné vált a cég, akivel utaztunk? Először nyugodtan essünk kétségbe, ha az utazási csődbe ment, de aztán jó, ha tudjuk hová lehet fordulni a kárigényünkkel.
Miért fontos, hogy milyen utazási irodát választasz?
Persze senki nem gondolja, hogy egy működő utazási iroda majd pont akkor megy csődbe, amikor az egy hetes nyaralását tölti. De azért érdemes eleve csak olyan irodával utazni, amelynek tevékenységét Budapest Főváros Kormányhivatala hatósági nyilvántartásba vette. Ez az itt található listáról deríthető ki. Miért fontos ez? Például pont azért, hogy ha baj van -jelen esetben csőd- akkor azért felelősséget tud-e vállalni a cég. Azaz, van-e megfelelő vagyoni biztosíték, személyszállítási szolgáltatás, haza tudják-e utaztatni a kint ragadt utasokat? Vagy rosszabb esetben tudják-e fedezni a kint tartózkodást és vissza tudják-e fizetni a befizetett pénzt?

Teendők, ha az utazási iroda csődbe ment
Ha az utazási iroda fizetésképtelenné vált és az utasokat nem tudja hazautaztatni, akkor az előlegről s egyéb díjakról nem is érdemes álmodni. Vagy mégis? Első lépésben a kárigényünket az iroda biztosítótársaságánál vagy pénzintézeténél kell bejelenteni. Őrizzük meg az utazással, foglalásokkal kapcsoaltos összes dokumentumot, mert ezeket csatolni kell a kárigény bejelentéshez! Ha valaki külföldön tartózkodik és csődbe ment az utazási iroda, akkor is elsőként a biztosító felé kell jelezni a helyzetet.
És, hogy honnan tudni, hogy ki a biztosító vagy pénzügyi intézmény? Minden adatot a szerződésnek kell tartalmaznia. Ha ezek nincsenek a szerződésben, lehet, hogy nem is érdemes aláírni azt.
Párhuzamosan a Kormányhivatal felé is jelentsük a csődöt, hiszen az felügyeli az utazási irodát.
Legyenek meg a számlák és a szerződés! Ehhez az is elég, ha indulás előtt lefotózzuk a fontos dokumentumokat, de érdemes előrelátónak lenni, mert ezek hiányában nem tudjuk bejelenteni a kárt.
A biztosító fogja elvégezni a kárrendezést, és visszatéríteni az utazási költségeket.
Amennyiben nem volt az utazási irodának biztosítóval kötött szerződése, a Fogyasztóvédelmi Hatóság felé lehet panasszal élni.

Hogyan tudunk hazajönni, ha fizetésképtelenné vált az utazásszervező?
Van egy fontos kitétel, amit jobb észben tartani. „Olyan utazásszervezők esetében, akik által nyújtott utazási csomagoknak a személyszállítás is részét képezi és ezáltal az utas, mint kedvezményezett javára megkötött kötelező biztosítással is rendelkeznek arra az esetre, ha a külföldön tartózkodó utas az utazásszervező fizetésképtelensége miatt szükséghelyzetbe kerülne és mind a szükséghelyzet, mind a hazaszállítás költségeinek finanszírozása szükségessé válik, Budapest Főváros Kormányhivatala nem rendelkezik a biztosítási esemény rendezésével összefüggésben hatáskörrel. Ilyen helyzetekben az utazóknak a szükséghelyzet bekövetkezésekor közvetlenül a biztosító társaság felé kell jelzést tenniük és eljárniuk” – foglalja össze az mkeh.gov.hu.
Ha maradt még kérdésed, kérdezd Ügyfélszolgálatunkat és két munkanapon belül válaszolunk!