Fanta-botrány: kevesebb narancslé, annál több hűhó – a semmiért?

Napok óta foglalkoztatja az internet népét a Fanta-botrány, sorra jönnek az újabb és újabb hozzászólások, vélemények az „ügyben”. De mi történt, honnan indult ez az egész, és tényleg jogos-e a felháborodás? Spoiler: nem.

A Pénzcentrum egyik cikke indította el a lavinát, ami magával sodort hivatalt, politikust, multicéget, és ahogy az már lenni szokott, jöttek az álhírek. Mi következett mi után?

Több mint dupla annyi igazi narancslé van az olaszországi Fantában, mint a hazaiban, az íze és a színe is más – írta meg a Pénzcentrum. A portál egyik olvasója hasonlította össze az Olaszországban kapható üdítőt a hazaival, és mint kiderül, az olasz termékben jóval több a narancslé. Míg a magyar kiskereskedelemben kapható Fantában a narancssűrítmény aránya 5 százalék, addig az olaszországi üzletekben megvásárolható termékben 12 százalék a sűrítmény mértéke.

A Pénzcentrum előbb a Coca-Cola Magyarországot kereste fel kérdéseivel. A vállalat nem titkolta, hogy itthon mást árul, és egyébként a csomagoláson, weboldalukon a termékleírásban is fel van tüntetve, hogy nem mindenhol ugyanolyan az üdítőital.

A Fanta Narancsot Európa-szerte gyártjuk, és a különböző országokban eltérő lehet a gyümölcslétartalma. Az egyes országokban a gyümölcstartalom többnyire hasonló a helyben kapható hasonló termékekéhez, valamint összhangban van az érvényes helyi szabályozásokkal. A Fanta Narancsot Európa-szerte cukorral vagy cukor és édesítőszerek kombinációjával édesítik. Folyamatosan dolgozunk az italaink cukortartalmának csökkentésén, ezért előfordulhat, hogy a termékben lévő édesítőszerek és cukor aránya országonként eltérő” – válaszolta a Coca-Cola Magyarország. A multicég után a portál a NÉBIH-et és FEOSZ-t is felkérdezte.

Fanta-botrány: most akkor tényleg át vagyunk verve?

A Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (NÉBIH) válaszában elárulta, hogy már 2017-ben, egy beérkezett panasz miatt bevizsgálták az üdítőt, és azt találták, hogy valóban különbözik a nyugat-európai termék a kelet-európaitól. Lényegében közölték, azért más az olasz Fanta, mint a magyar, mert a receptet és az összetevőket a fogyasztók ízlése alapján állítják össze. Vagyis azt kapjuk, amit akarunk – mint a világon mindenhol, hiszen a cég abban érdekelt, hogy megvegyük a termékét. Miért gyártana akkor olyat, amit nem szeretünk?

A fogyasztóvédők is (túl)reagálták

A Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetségének (FEOSZ) ügyvezető elnöke, dr. Baranovszky György szerint ez az egész megtévesztő kereskedelmi gyakorlatnak minősül. Ráadásul mind az uniós, mind a hazai szabályozás alapján, mivel „egy árut az egyik tagállamban akként forgalmaznak, hogy az megegyezik egy más tagállamban forgalmazott áruval, miközben az utóbbi áru összetételében vagy jellemzőiben jelentős eltérések vannak.”

Beleállt a miniszter mindenkibe is

Lázár János építési és közlekedési miniszter élesen kirohant a magyar Fanta ellen. A Facebookon megjelent „Fanta helyett csak Hanta” című posztjában ekézi

  • a „nagy és gazdag nyugati multicégeket”, például a Coca-Cola Magyarországot,
  • az állami hivatalt, amelyik elfogadja azt a magyarázatot, hogy a gyártó szerint ezek a magyar igények,
  • azokat az embereket is, akik „ezeknek a cégeknek gazsulálnak néhány újabb befektetésért, akkor, amikor a magyarok egészsége a tét”.

Két megállapítása is volt: az élelmiszerek minőségét szabályozó törvényt szigorítani kell, illetve, hogy a Spar, a Lidl és az Aldi leuraltak és letaroltak mindent. Nagy valószínűséggel valami készülhet a háttérben, bár Lázárnak igazából semmi köze az élelmiszer-kereskedelemhez. Talán kedvtelésből csinálja a fesztivált, talán nem. Egyébként még olyan hírek is keringtek a neten, hogy a miniszter kitiltotta a Coca-Cola termékeit az Építési és Közlekedési Minisztériumból. Ez egyértelműen kamu, Lázár maga közölte.

Fanta-hanta

Hirtelen mindenkinek lett véleménye a italról, mert nyilván ez is olyan dolog, mint az üzemanyag, a gyereknevelés, meg a politika. Mindenki szakértő, és tuti jobban tudja, mint a másik. Helyettünk szakértsen most a Vakmajom. A poszt szerint nem igaz, hogy direkt rosszabb minőségű Fantát gyártana a Coca-Cola Magyarországra, ez csak egy trükk az érzelem felszítására a nagyvállalatok ellen.

„A cukros lötty gyümölcs- és cukortartalma mindenhol különbözik, párhuzamban a nemzeti ízpreferenciákkal, ahol több narancs terem és többet is esznek, ott jellemzően több is van benne, mert úgy ízlik jobban a fogyasztónak – és a gyártó egyetlen célja, kielégíteni a helyi fogyasztói igényeket, azt adja, amit akarnak. Ahol a cukros lét szeretik, ott több a cukor” – magyarázza. Hozzátette, az azonban igaz, hogy Európa más országaiban jobb, gyakran sokkal jobb minőségű élelmiszert kapni, sokszoros választékban.

„A magyar vásárlóerő rettentő kicsi – köszönhetően nem mellesleg a világrekord bolti ÁFÁ-nak, 27%+4,5%=31,5%, az egész EU legszegényebbje, magas bolti árakkal, ide nehéz drága és minőségi dolgokat eladni. Nem veszik meg. Nincs rá lóvé.”

Mi ennek az oka? Többek között a kormány gazdaságpolitikáját nevezi meg, a megborult költségvetést, az államháztartási hiány, a magas adókat és az európai szinten rekord inflációt 2022-2023-ban.

Napi Spúrtipp
Hóvége Ügyfélszolgálat

Betegen tömegbe menni maszk nélkül? Ez nem bátorság, hanem felelőtlenség

A maszkviselés betegen nem félelem, hanem felelősség. Cikkünkben elmagyarázzuk, miért fontos maszkot viselni, ha náthás vagy.

A legfinomabb eperbefőtt házilag: évekig eláll és zamatos marad

Az eperbefőtt házilag is lehet tartós és mennyei. Lássuk, mire figyelj, hogy még évek múltán is ugyanolyan finom maradjon.

30 ezer forintos utalványt kap minden nyugdíjas

30 ezer forintos nyugdíjas utalvány minden nyugdíjasnak, íme a fontos tudnivalók.

Ellepték a lakásodat a szárnyas hangyák? Így űzd el a betolakodókat

Utána jártunk, hogyan küzdheted le őket természetesen vagy vegyszeresen, hogyan előzheted meg a jövőbeli inváziót.